Klokker og kameraer

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Helt siden jeg kjøpte mitt første Nikon speilrefleks for konfirmasjonspengene har foto vært en av mine favoritthobbyer. Selv i dag skyter jeg mest film, og digitalkameraer har jeg aldri blitt helt fortrolig med.

For noen dager siden var jeg ute og tok noen bilder med Leica M6, mens jeg hadde på meg en Sinn U1. Da slo det meg at de to produktene har en god del felles. I morges da det var stille i huset tenkte jeg derfor at jeg skulle nerdekose meg skikkelig og ta bilder av klokkene mine sammen med kameraene. :)

Jeg har pr. dd. mange flere kameraer enn klokker, så det er bare noen av kameraene som er med. Jeg håper på å komplettere med flere kamera-/klokkekombinasjoner senere. Jeg håper også at andre vil legge ut bilder av sine klokker og kameraer i denne tråden.

SINN U1 & LEICA M6

leicasinn1.jpg

Grunnen til at Leica i mange år har vært en favoritt blant både amatører og profesjonelle er ikke først og fremst optikken. Det er mange firmaer som lager strålende optikk. Det Leica i tillegg har er et kamerasystem som er forholdsvis kompakt; som er konstruert så enkelt at det er lite som kan gå i stykker; og som tåler det meste. Litt som en Sinn U1.

leicasinn2.jpg

leicasinn6.jpg

I tillegg er jo begge to fra Tyskland, og de ligner litt i materialvalg og farger.

leicasinn3.jpg

leicasinn4.jpg

leicasinn5.jpg

HEUER BUND & HASSEBLAD 500 CM

hassheuer1.jpg

hassheuer2.jpg

Hasselblad produserte i sin tid deler til klokker og ur. Under 2. verdenskrig ble selskapet bedt av det svenske forsvaret om å bygge et kamera som kunne brukes til overvåking fra luften. Senere var jo Hasselblad med på Apolloferdene og var det første kameraet på månen. Hadde jeg hatt en Speedmaster hadde det vært naturlig å matche Hasselbladen med den, men siden jeg ikke har det blir matchen en klokke bygget for det tyske luftforsvaret.

hassheuer3.jpg

hassheuer4.jpg

hassheuer5.jpg

hassheuer6.jpg

OMEGA SEAMASTER 120 & NIKON F2

nikonomega1.jpg

nikonomega2.jpg

Begge disse to er et produkt av 60-tallet. F2 ble riktignok kun produsert fra 1971 til 1980, men kameraet bygger på Nikon F som ble produsert fra 1959 til 1973. Ingen andre kameraer enn Nikon F-serien har dokumentert mer av den menneskelige historien de siste 50 årene.

Nikon F2 var det siste helmekaniske, håndlagede kameraet Nikon bygget. Alt bygget senere er elektronisk på ett eller annet vis, men i dette kameraet er det kun tannhjul, fjærer osv. - akkurat som i Omegaen.

nikonomega3.jpg

nikonomega4.jpg

nikonomega5.jpg

LOMMEUR & LEICA IIIC

lommeleica.jpg

lommeleica2.jpg

Leica var det første kommersielt vellykkede småbildekameraet. Før måtte man drasse rundt på tungt utstyr hvis man ville ta kvalitetsbilder. Med Leica kom muligheten til å ha kameraet i lommen eller vesken eller hva man ville. Dette kameraet er et III C fra våren 1940, men er bygget om til III F ca. 1950. Lommeuret var min grandonkels og er i følge urmakeren fra 20-30tallet.

lommeleica3.jpg

lommeleica4.jpg

lommeleica5.jpg

lommeleica6.jpg

lommeleica7.jpg

TAG HEUER CARRERA & LOMO LC-A

lomotag2.jpg

Det er mye som skiller disse to kameraene, men én ting har de felles - de er begge to remakes av eldre modeller. Carreraen er i beste fall inspirert av sportskronografer fra 1960-tallet. Lomo var et billig kamera laget i det gamle Sovjetunionen. Mitt kamera er laget en eller annen gang mot slutten av 90-tallet eller starten av 00-tallet. Kameraet er laget på samme fabrikken som de originale Sovjet-Lomoene og det er helt likt, men pengene gikk ikke til den Sovjetiske stat men et kommersielt selskap i Østerrike.

lomotag1.jpg

lomotag3.jpg

lomotag4.jpg

STURMANSKIE & FLEXARET

sturm1.jpg

sturm5.jpg

Begge disse to er fra kommunismens "glansdager" før alt gikk til helvete for dem. Flexaret-kameraet er fra Tsjekkoslovakia og er (nesten) like bra som kameraer laget i vesten på samme tid. Sturmanskieklokken er en moderne kopi av klokken Gagarin hadde på den første bemannede romferden.

sturm2.jpg

sturm3.jpg

sturm4.jpg

Kul tråd, flotte bilder! Du har virkelig mange flotte filmkamera! (Og flotte klokker også, selvfølgelig :) )

Har selv også noen bra filmkameraer, bla. en Leica M2 og en Rolleiflex Automat. Har også en Lomo LCA som har gitt meg mye glede! Men bruker de desverre altfor sjeldent nå pga. latskap. Angrer aldri på det etter filmen er fremkalt, men digitalt er så raskt og enkelt...

Kan bidra med et bilde jeg tok i sommer:

P6108342180805.jpg

Flotte bilder med herlige objekter satt sammen på en spennende og kreativ måte, takk for at du deler!:)

Har selv også noen bra filmkameraer, bla. en Leica M2 og en Rolleiflex Automat. Har også en Lomo LCA som har gitt meg mye glede!

Kan bidra med et bilde jeg tok i sommer:

P6108342180805.jpg

Aah. M2 - kanskje verdens vakreste kamera. Mange mener M3 er vakrere, men fordi M2 (i mine øyne) er et mye bedre og mer praktisk kamera enn M3 vinner det også skjønnhetsprisen.

Da jeg kjøpte M6 var jeg lenge i stuss om jeg skulle kjøpe M6 eller M2. Det ble M6 denne gangen, men jeg håper og tror at en gang kommer det et M2 i hus også.

Takk for bildet. Du får finne fram Rolleiflexen også og ta noen bilder av (og med) det. :)

Begge disse to er et produkt av 60-tallet. F2 ble riktignok kun produsert fra 1971 til 1980, men kameraet bygger på Nikon F som ble produsert fra 1959 til 1973. Ingen andre kameraer enn Nikon F-serien har dokumentert mer av den menneskelige historien de siste 50 årene.

Nikon F2 var det siste helmekaniske, håndlagede kameraet Nikon bygget. Alt bygget senere er elektronisk på ett eller annet vis, men i dette kameraet er det kun tannhjul, fjærer osv. - akkurat som i Omegaen.

F2 AS photomic var "mitt" første kamera, fantastiskt men tungt. Men, i min bok er det siste mekaniske kameraet fra Nikon FM, er ikke så glad i FM 2.

Etter å ha brukt mye rart opp gjennom har jeg landet trygt på Leica M jeg også. M4P og M8 funker greit for meg.

Nok en edit - bildene er fantastiske!

Men, i min bok er det siste mekaniske kameraet fra Nikon FM, er ikke så glad i FM 2.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Glemte helt FM-serien når jeg skrev om F2. Tenkte bare at F3 var elektronisk, og at F2 var det siste mekaniske.

Etter å ha brukt mye rart opp gjennom har jeg landet trygt på Leica M jeg også. M4P og M8 funker greit for meg.

Burde funke greit for de fleste de to, ja. :D