Klokkereim.

Medlem
13. des. 2014
Hvilken klokke kan passe i denne reima? Laget i sølv.

Er trolig fra slutten av 1800- starten av 1900.

20141212_233030_zpslxj30dgv.jpg
[/URL][/IMG]

20141212_233011_zpsytvljkwz.jpg
[/URL][/IMG]

På den tiden brukte man reimer for å feste lomme-ur til armen. Ser ikke størrelsen her, men jeg vil anta at det er en slik reim. Tror det vanskelig å si om den tilhører et spesifikt lomme-ur, typisk merke osv.

Mulig noen andre vet noe mer.

Målte den nå til 22mm. Oppdaget i litt bedre lys at den er stemplet med merket Alpacca.

Målte den nå til 22mm. Oppdaget i litt bedre lys at den er stemplet med merket Alpacca.

Det er ikke merket, men navnet på legeringen som er brukt:

Alpaca silver is a common name for a metal alloy, a combination of metals, of copper, nickel and occasionally other metals such as zinc, tin, lead or cadmium. The alloy also can be called nickel silver, German silver, new silver and paktong. It is used in a variety of manufactured commercial products, as well as in technical industries.

http://www.wisegeek.org/what-is-alpaca-silver.htm#didyouknowout

http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel_silver

Alpacca ble mye brukt som substitutt for det dyrere sølvet, og jeg synes dette er en fin og artig ting som er verdt å ta vare på selv om den ikke er av sølv.

Skal ta vare på den:) kunne tengt meg et ur som passer i denne så hvis noen har et som kan passe så rop ut.

Fikk dette og noen klokker etter mine besteforeldre. Tengte å legge ut bilder av klokkene seinere. Ikke noe med særlig verdi, men de fasinerer meg fordi de er preget av tiden.

Hvilken klokke kan passe i denne reima? Laget i sølv.

Er trolig fra slutten av 1800- starten av 1900.

Uvanlig denne her, men tror kanskje at et mindre damelommeur vil passe. Mest vanlig var litt større utgaver laget i lær, hvor typiske damelommeur på rundt 30 mm fikk plass.

Har sett patenter fra tidsrommet 1900-1920 på lignende urholdere. Slike urholdere var nok også i salg til rundt 1930 og kanskje lengre, siden de av og til er avbildet i reklamer fra denne tidsepoken.
22mm i diameter var lite for et ur produsert på første del av 1900. Kan den strekkes på noe vis?