Klokkeskap

Medlem
24. juni 2012
Sted
Oslo
Heisann alle sammen :)

Jeg lurer på hvor jeg kan få kjøpt et klokkeskap.
Tenker da på et klokkeskap beregnet for mekaniske klokker, slik at de ikke stopper opp.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt et slikt et?

På forhånd takk,

Mvh Marius

Her feks. Egen butikk med bare winder-skap av ulik størrelse og utforming (Singapore).

Begklager dårlig bilde, men jeg tok det gjennom en glassvegg med mye reflekser.

Plass til 24 klokker og en svær loddklokke i midten.

a6a75cc9.jpg

Flott skap det der, men jeg tenker på noe i litt mindre målestokk, hehe.

Ingen som vet om noe lignende her i Norge?

Vet ikke om noen urmakere som har kjempe utvalg av disse i butikk, men en del har vel noe. De har bla en del fra kadloo hos Thune på egertorget:) Ellers er det flere av klokkeimportørene som fører ulike merker, og det er sikkert mulig å ta en telefon og høre med de om hvor du kan se best utvalg eller om de har noe form for utvalg av disse for visning selv..

Du tenker sikkert på en boks? En såkalt watchwinder. De får du for en klokke og opp til 8.. De fleste urmakere, feks Bjerke, Protid, David Andersen etc fører slike.

Ja, tenker nok mer på en boks enn et skap, beklager dårlig forklaring.

Takker for svar alle sammen, jeg får ta kontakt med min lokale urmaker å høre :)

Låner tråden din Marius M.

Hva er fordelen med watchwinder kontra en vanlig klokkeboks.

Skjønner at klokken stopper opp hvis man ikke går med den hver dag. Fordel hvis man har en watchwinder. Jeg bytter på de få klokkene jeg har og må som regel stille klokken hver gang jeg skal bruke den. Det er ikke noe problem for meg men er det uheldig for klokkene at dem stopper opp og må stilles hver gang dem skal brukes?

Planen var egentlig å bare kjøpe meg en vanlig klokkeboks(skrin). Men bør jeg kjøpe en watchwinder istedet?

Etter hva jeg har forstått er det ikke "farlig" at de stopper opp og at du må trekke de opp igjen.

Men for min del syns jeg det er dritkult at de bare går og går, spesielt når en er såpass spesiell som meg! Jeg skal til og med ha sekundviserene til å gå likt på alle klokkene mine.

Etter hva jeg har forstått er det ikke "farlig" at de stopper opp og at du må trekke de opp igjen.

Men for min del syns jeg det er dritkult at de bare går og går, spesielt når en er såpass spesiell som meg! Jeg skal til og med ha sekundviserene til å gå likt på alle klokkene mine.
Har du en "haug" mekaniske ur i winder og tajmer det slikt at sekunderne står helt likt blir du nok skuffet efter et par dager (uker, måneder) når disse går sin gang og sklir fra hverandre.

Absolutt mest bruk for en winder har du på ur med komplikasjoner som krever kontinuitet i gangen, særlig godt eksempel på dette er jo perpetual calenders i alle dess former.

For klokkehelsa ellers har ikke winder dukket opp som et alternativ for meg, men så har jeg bare fire ur og med normal rotasjon blir de brukt hver/annenhver uke uansett.
Skal uren bli stående måneder av gangen kan en winder være greit for å holde "olja igang".

- og selvsagt har en winder fordelen at du har luksusen å bare gå i skapet og plukke ut en klokke som så og si går spot on og hverken må stilles eller trekkes opp før du starter dagen. Selv er jeg enten gnukk eller romantiker og tenker at den ritualen er hyggelig :)

Har ingen haug, men er fantastisk opphengt i de jeg har. Vet at de kommer til å gå litt forskjellige, men da er det bare å stille igjen!

Vet det er meget spesielt, men vi har vell alle våre rare sider.

Godt og utfyllende svar forresten:)

Skal uren bli stående måneder av gangen kan en winder være greit for å holde "olja igang".
Etter en lang og hyggelig samtale med en lokal urmaker (30+ års erfaring bl.a med Rolex) har jeg slått av alle mine windere.. Han sammenlignet klokker i windere med å ha bilen stående å gå i garasjen om natten ;)