Klokkeskriverier, redaktører og slikt

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Fredag kommer Magnus Rønningen ut med sitt nye "manneblad" Alfa, og i den forbindelse tenkte jeg å dele en historie ;)

Jeg går med en skribent i magen, og en av tingene jeg brenner for er jo klokker. Blogger og forum er vel og bra (jeg trives meget godt på sonen), men det hadde vært stas å kunne spre evangeliet til andre enn menigheten. Så da jeg i sommer leste at det skulle starte et nytt magasin for herrer i Norge tenkte jeg umiddelbart at her må jeg gripe sjansen. Hverken Vi Menn, FHM eller Mann har egentlig en profil som tilsier at de egner seg for dypere dykk i fin horologi, men profilen til det nye magasinet Alfa virket lovende. Magnus Rønningen lovte at magasinet skulle skule til publikasjoner som GQ og King, og begge disse har klokkespalter i print og på nett av høy kvalitet.

Så jeg sente en mail til Rønningen om ikke han kunne være interessert i en norsk Mikael Englund (minus armbåndene). Om ønskelig ville jeg gjerne levere en prøve på div formater. Jeg fikk ganske raskt postivt svar, de var interssert i temaet og ville gjerne lese det jeg hadde. Jeg sendte inn prøve på artikkel, notiser og blogginnlegg i begynnelsen av august, og ventet spent på tilbakemelding.

Det kom ikke noe svar. Jeg purret, i form av “håper du fikk mailen min, her er prøvene i tilfelle noe ble borte”, men ikke noe svar. Jeg hadde i det minste regnet med en tilbakemelding i form av “du suger, aldri skriv igjen” eller “lovende, men kan du vinkle det på denne måten i stedet” eller aller helst “glimrende, akkurat hva vi leter etter”. Men ingen ting. Purret en gang til et par uker etter, men fortsatt ikke noe svar.

Uti september hadde irritasjon veket for nysgjerrighet, og jeg sendte en hyggelig mail hvor jeg lurte på hvorfor jeg aldri fikk svar. En ukes tid etter fikk jeg svar om at det ikke var helt vinklingen de lette etter, og at de kanskje syntes jeg hadde litt å gå på skriveteknisk. Ok, jeg argumenterte for at vinklingen min var den de burde ha, om ikke de visste det selv, og at jeg gjerne tok tips fra en god redaktør på forbedringspunkter. Fikk beskjed om at de var stas med pågående folk (what?) og at de skulle vurdere det igjen. Så ble det stille igjen.

Før jeg onsdag kveld for to uker siden fikk beskjed om at de skulle gi meg en sjanse, i løpet av morgendagen ville de ha en omarbeidet artikkel, nye notiser samt at jeg skulle samle inn trykkbart billedmateriale til alt. Vel, vel. Siden dette ble skrevet for en og en halv måned siden som en prøve var ikke noe billedmateriale innhentet av rettighetshavere, og dette måtte gjøres fra en 4-5 forskjellige kilder. Tilfeldigvis feiret jeg bursdagen min den dagen, og skulle dra på ferie dagen etter. Så jeg svarte at jeg var glad for å få sjansen, men som de sikkert forstod tar slik innsamling av billedmateriale og rettigheter litt tid. Jeg kunne fikse det i begynnelsen av neste uke, men det hadde sikkert vært enda lettere om henvendelsen kom direkte fra magasinet, det er nok ofte lettere for en redaktør enn en (fersk) freelancer å gjøre alle slike avklaringer. Omskriving, bio og byline bilde skulle jeg selvsagt klare å skaffe til i morgen. En av de nye artiklene som de bestilte i samme slengen ble det dessverre ikke tid til å skrive på en dags varsel, men den kunne jeg selvsagt også levere til neste uke.

Svaret jeg fikk var “Greit, da glemmer vi det.” Ikke noe mer. Et snurt, barnslig svar etter en lengre prosess med mye arbeid. Jeg ønsket redaktøren lykke til med utgivelsen, men noe videre lyst til å bidra kan jeg ikke si at dette vekket.

Nå er jeg riktignok en fersk skribent, men det er da ikke slik man jobber? Jeg har vært konsulent i IT-bransjen i 6 år, og er vant til min dose deadlines og kravstore kunder, men dette synes jeg var en smule useriøst. Fra “Vi gidder ikke svare deg” til “Lever oss alt dette” bør det kanskje gå mer enn en arbeidsdag?

Er dette en akseptert måte å drive business på i mediebransjen, tro?

Når det er sagt venter jeg med interesse på Alfa, men om det står en lengre artikkel om Panerai der uten mitt navn under blir det bråk ;)
 
Utrolig synd at de ikke klarte å ta deg mer seriøst enn dette!
Faktisk mener jeg at temaet har større interesse enn det redaksjonen i Alfa er klar over.
Ut fra smakebiter jeg har fått, blir dette like modent som refleksjonene i Mann o.l.
Her blir man pådyttet mildt sagt kommersielle og overfladiske meninger om hva som er populært, kult og sexy. Det passer av og til bedre for gymnasiaster med behov for å ekspandere sitt tankesett, spør du meg.

Jeg er invitert på lanseringsfesten, men har takket nei.
Mit håp er at de endrer mening og blir noe mer enn Mann, FHM og det andre lefsete lorteriet.:cool:
 
+1
Man kan vel strengt tatt ikke forvente noe annet av Magnus Rønningen(beklager hvis jeg støter noen)
 
Synd at det ble slik, det hadde vært interessant med et norsk blad med fast klokkespalte!

Når det er sagt, jeg har heller ikke noen kjempetro på at dette bladet blir noe mer enn døgnflue - da må de være radikalt bedre enn nevnte FHM, Mann osv. I tillegg så er vel ikke trykte magasiner noe stort vekstmarked heller?

PS - Anders, kan du ikke poste artikkelen på på Tidssonen i stedet da?
 
Jeg har et forslag til artikkel for nevnte Rønningen:

Hvordan miste 788 potensielle lesere? - Et case om å drive dårlig media business :D
 
Jeg har et forslag til artikkel for nevnte Rønningen:

Hvordan miste 788 potensielle lesere? - Et case om å drive dårlig media business :D

Haha:)

"Utover dette, har vi hentet inn kapasiteter til å dekke stoffområder som egenpleie, klokker, bil, jakt"

Det blir spennende å se hvem som som skal dekke stoffområdet om klokker hvis han tvilte på det Anders kom med.
 
Er dette en akseptert måte å drive business på i mediebransjen, tro?

Kort svar: Nei. Men det skjer veldig ofte.
Og når det kommer til at de ber deg skaffe rettighetene til bildene, så gidder ikke de å gjøre jobben sin. Utifra det du skriver, virker det som om redaktøren ville at du skulle få fotografen til å gi fra seg bildene sine gratis. Noe som alle redaktører prøver seg på en gang i blandt, og veldig mange fotografer blir lurt.
Da jeg jobbet som freelance fotograf, var det mange redaktører, både i inn- og utland, som ville ha bildene gratis.
Det er redaktøren sin jobb, evt. fotoredaktøren(hvis de har en) til å ta kontakt med fotograf og bli enige om en pris for bruk av bildet.

Når det er sagt venter jeg med interesse på Alfa, men om det står en lengre artikkel om Panerai der uten mitt navn under blir det bråk ;)

Det har skjedd med meg flere ganger. Det finnes en veldig enkel løsning. Send en faktura på 3x det de egentlig skulle betalt/going rate for artikler i norske tidsskrifter. Dette er ihvertfall normalt for freelance fotografer.
Så hvis going rate er 5000 for en artikkel(ren gjetting, har ikke snøring på hva folk betaler for artikler) og de bruker artikkelen uten å bli enig med deg først, sender du dem en faktura på 15000 kr og med et kort brev hvor du forklarer saken, og setter en frist på 14 dager. Dette er prøvd og funnet i orden :)

Marius
 
Jeg har engang i et anfall av kjedsomhet bladd litt i Rønningens selvhjelps"bok" om hvordan man skal te seg for å komme seg opp og frem her i verden. Som en middeladrende småbarnsfar fra en by så uhipp at man blir sett på som playboy om man sitter oppe og ser på Kveldsnytt to kvelder på rad var jeg neppe i forfatterens målgruppe, men selv den kuleste utelivstenåring med sex-på-tv som livsmål må ha vridd seg i stolen av dette uleselige makkverket. Det er floskelfilosofi for Paradise-deltakere og andre å-kjendisaspiranter, skrevet med hakkete, selvhøytidelig og hodepinefremkallende klisjéfylt språk. At denne boken ble gitt ut er uforståelig. At gjerningsmannen senere får jobbe i nærheten av maskiner med skriveprogrammer er forstemmende. At han attpåtil blir redaktør for et nystartet magasin forteller med all tydelighet at de gode penner forlengst har forlatt det synkende skip som heter bladmarkedet.

Anders: Dersom redaksjonen i Alfa er av samme kaliber som redaktøren, er det et hederstegn å ha "litt å gå på skriveteknisk." Jeg tipper dette bladet vil lide samme skjebne som de andre som har forsøkt å lage noe mer enn et rent "lad-magazine" med fokus på fitte, fotball og øll; nedleggelse etter omlag seks nummer, redaksjonsbråk og en masse kroner rett i porselenet. En klokkespalte skrevet av noen med kunnskap og ferdighet er en etterlengtet idé, og jeg vet ikke om så mange som kunne gjort det bedre enn deg. Har du forsøkt for eksempel D2-redaksjonen? I mellomtiden signerer jeg Krilles forslag. :)
 
Anders, jeg venter i spenning på ditt Panerai-innlegg her på sonen eller et eller annet seriøst magasin (..kanskje en ide å starte eget norsk klokke-magasin ?), og som de andre påpeker tror jeg heller det er du som er for god og seriøs for Alfa enn omvendt...skjønner det allerede har begynt å blåse rundt første utgivelse (har ikke lest selv) etter fine uttalelser fra Telemarks-gjengen...jaja, det må da kunne være mulig å sjekke kilder og være litt seriøs da...

Jeg kjøper ikke det bladet ihvertfall
 
Anders: Det er alltid kjedelig å få avslag på noe man brenner for og å bli uprofesjonelt behandlet. Jeg tror allikevel du skal være sjeleglad for å i minst mulig grad kunne assosieres med Rønningen og hans overfladiske verden som Hopalong så godt beskriver. Min kunnskap om Rønningen begrenser seg riktignok til et intervju på NRK, men betegnelsen ”knyttnevemagnet” er det vel bare Jan Thomas som kler bedre enn ham.

Generell observasjon rundt manneblader:
For mange år siden bladde jeg gjennom et av disse mannebladene, jeg tror det var MANN, og lurte på hvorfor det ikke appellerte til meg. Som ung og velutdannet jålebukk var jeg åpenbart midt i målgruppen, men jeg falt helt utenfor interessemessig. Da jeg kom til en artikkel om Stanley Kubrick på en halv side forsto jeg hvorfor. Jeg vil ikke lese en artikkel om Stanley Kubrick på en halv side fordi det er ikke mulig å skrive om ham og begrense seg til en halv side.

Disse magasinene er for mennesker uten interesser som ønsker å få litt overflatekunnskap å imponere med på vorspiel. Pubtalk. Bladibla. Jeg er skeptisk til forutsetningen de legger til grunn. Det av vi deler kjønn betyr ikke at vi deler interesser. (Slik sett har de klassiske mannfolkbladene med sladd truffet bedre med det ensporede fokuset de har). Kjønnsbaserte magasiner med bredt fokus har tradisjonelt fungert bedre mot kvinner, fordi de ikke har menns tullete behov for å bruke all ledig tid og penger på modelltog / fluebinding / motorsykler / jakt / frimerker / ski / klokker / hva-som-helst-bare-ikke-noe-foruftig. Intensiteten i deres interesser utvikler seg sjeldnere i sykelig retning og de har mer fokus på seg selv. Det er vel egentlig sunt slik. Kanskje har oppblomstringen av slike magasiner for menn en sammenheng med at menn født fra tidlig 70-tallet (en eller annen gang etter meg må det være) tenker litt mer slik?

Uansett - mitt vitebegjær innenfor ”... stoffområder som egenpleie, klokker, bil, jakt” av svært ulik dybde. Er det bare jeg som er gammel eller er det flere her inne som opplever det slik?
 
Hør, hør, helt enig i alt Morini...bortsett fra at "menn født tidlig på 70-tallet" også tenker som deg...ihvertfall undertegnede...

Jeg har ingenting til overs for norske "manneblader" og har egentlig kun 2 magasiner av denne typen som jeg mener gir mer av å lese enn bilder av fine damer (som iogforseg av og til er ok...:)), og det er GQ eller Esquire...
 
Takk for hyggelige svar og gode betraktninger :D

Når det gjelder Panerai-artikkelen var den skrevet nettopp på bestilling fra Rønningen, som ønsket seg en tabloid tilnærming for de uinnvidde. Det var det han fikk også, jeg forsøkte å tilnærme meg stoffet på en måte som kunne være til interesse for lesere som bare hadde hørt om merket i forbifarten. For forumets herrer er nok dette barnelærdom.

Men selvsagt skal jeg poste skiten :D

Når det gjelder videre skriving fra min side kommer mye selvsagt til å skje her på sonen, men jeg går svanger med en blogg som kanskje like gjerne kan leses av andre enn oss på asylet. Vi får se om det blir noe sving på det, slike prosjekter har en tendens til å ofres til fordel for litt mer økonomiske innbringende aktiviteter :)
 
Synd å høre om denne episoden Anders, men tror ikke du skal være overrasket over en slik behandling sett i forhold til det aktuelle magasinet.

Morini treffer spikeren midt på hodet angående norske magasiner for menn. Mangel på substans gjør at disse fremstår som like attraktive som ett sladderblad ala Se og Hør. Mye av stoffet er også syndikert, noe som gir et veldig generisk og overfladisk preg på innholdet. Dette er forsåvidt synd, men det mangler ikke på gode utenlandske alternativer. Britiske GQ og Esquire (US og UK) er i en helt annen klasse. Her er det tidvis interessante portrettintervjuer og skikkelige innslag som kan være verdt å lese. Vanity Fair er heller ikke dumt, og spesielt de lengre artiklene utmerker seg som meget sterke. Det samme gjelder forsåvidt Intelligent Life, men er kanskje ikke det magasinet man vil bli sett lesende offentlig. Det burde være lover mot pretensiøse magasintitler :D
 
Er dette en akseptert måte å drive business på i mediebransjen, tro?

Svaret på det spørsmålet er dessverre i mange tilfeller: Ja.

Nå kjenner jeg ikke magasinbransjen spesielt godt, men mediebransjen generelt tiltrekker seg en del sjefselementer som føler de har mye på hjertet og gjerne vil skape både magasiner og tv-program, men som ofte ikke har de administrative evnene eller personal-politikken som kreves i andre deler av næringslivet. Særlig er det nok frilansere som får lide for dette, og jeg tror de aller fleste som noengang har forsøkt å levere noe kreativt til en norsk mediebedrift har en tilsvarende historie å komme med.

Jeg har lest artikkelen din om Panerai, og jeg synes den er både god og informativ, og står ikke tilbake for noen av artiklene jeg har lest i tilsvarende norske magasiner (har ikke fått lest Alfa enda). Skjønner at erfaringen med Rønningen & Co ikke var særlig god, men håper at du ikke gir deg. Gudene skal vite at norske magasiner "mannemagasiner" trenger skribenter som har greie på ur, og som brenner for temaet. Men hvis du har lyst til å slå igjennom som skribent, så tror jeg at du må være forberedt på å møte redaktører som Rønningen med jevne mellomrom, og bare må lære å leve med merkelige avslag og uforståelige avgjørelser.

Gleder meg til å lese bloggen din!
 
Til redaktøren er gitt all makt i himmelen og på jorden. Noen er opptatt av produktet og investerer tid og krefter for å få i havn et godt konsept. Noen er opptatt av seg selv og liker å demonstrere hvor mektige de er. Høres på meg ut som du har blitt utsatt for det siste av partyfikseren.
 
Dette er forsåvidt synd, men det mangler ikke på gode utenlandske alternativer. Britiske GQ og Esquire (US og UK) er i en helt annen klasse.
+1

Det samme gjelder forsåvidt Intelligent Life, men er kanskje ikke det magasinet man vil bli sett lesende offentlig. Det burde være lover mot pretensiøse magasintitler :D
Ja! Bladet har ofte vært mitt valg på reise, men jeg synes det er neste flaut å bli sett med det....

For oss nerder er ofte Wired også et godt valg på lange flyreiser, det er et magasin om teknologi og relaterte emner. Gode skribenter og interesante temaer.
 
Britisk GQ, The Economist og Wired er fast reiselesestoff for min del. Intelligent Life har jeg snoket litt i på Narvesen, men aldri helt klart å kjøpe. Ditto Monocle.

Jeg synes dessuten at de svenske herrebladene Cafe og King har endel kvaliteter som hever dem over de norske.