Klokkesyken - Kan det bli for mye? Og hvor går grensa?

Medlem
11. aug. 2013
Sted
Himmelen
Jeg vet ikke om dette er et tema som har blitt diskutert tidligere, men det er noe jeg selv har hatt noen tanker rundt. Kanskje noen andre har vært der selv?

Klokken man bare MÅ ha! Men den er jo så perfekt? Jeg klarer å la være.. eller gjør jeg det?

Selv har jeg hatt mange indre diskusjoner opp og i mente, prøver å rasjonalisere og bringe hjerte mitt ned på jorda igjen, men det har vært nære mange ganger. Jeg har et hus jeg har 1000 ting jeg skulle gjort noe med.. men...kan jeg ikke bare kjøpe denne klokka? Det ordner seg vel?

Jeg har så langt...og jeg sier så langt fordi det er en kamp ganske ofte, å holde meg unna det som for meg er dyre klokkekjøp. Jeg burde prioritere andre "viktigere" ting? Jeg har jo familie.. jeg bør ikke bruke så mye penger på noe slikt.. De gangene det har blitt kjøp har jeg dvelt med det i minst 2 uker. Jeg har bestemt meg for å ikke la impulsen ta overhånd, prøve å se om det virkelig ER dette jeg vil bruke x antall tusen på.

Jeg tjener greit, har hus og bil, ikke noe kredittkortgjeld, men alikevel har jeg denne indre kampen hver gang jeg får lyst på en skikkelig dyr klokke..Jeg fortjener det jo.. eller gjør jeg det?

Grunnen til jeg starter denne tråden er vel egentlig for jeg er nysgjerrig. Har andre denne indre kampen også? Hvordan var det når dere hoppet inn i det med begge beina? Var det fantastisk? Eller angret dere fort og fikk skyldfølelse?

Mulig enkelte synes dette blir rart å prate om på et entusiastforum for ur, og det må dere gjerne gjøre. Men jeg vil gjerne høre fra de som har noen erfaringer de vil dele rundt dette...og kanskje...jeg finner ut om det er bare jeg som sliter med disse indre stemmene :rolleyes:

Redigert:
Jeg angrer stort sett på alt det jeg ikke har gjort, sjeldent på det jeg har gjort.

Angrer fælt på alle de sub'r og Daytonaer som jeg IKKE kjøpte på 80' tallet :(

Når det er sagt, så bør jo alle handle etter evne da - og ikke la denne interesse komme før viktigere ting som familie, hus og hjem m.m.

En hobby koster alltid endel. Noen velger å bruke en større del en andre.
Så lenge alle andre økonomiske forpliktelser er overholdt som f.eks. hus, barn, etc. er det fritt fram etter min mening.
Noen kjøper seg en (altfor) dyr bil. Andre kjøper seg hytte. Noen skrullinger kjøper en dyr klokke. Så lenge det ikke går ut over noen andre. So what?:cool:

Når det gjelder hvor grensa går må det vel være når du ikke er happy med situasjonen.
Hvis noe blir til en besettelse / lidelse er det nok på tide å kutte ut. Sånn generelt mener jeg...Er ikke sunt å la noe ta helt over slik at det ikke går an å fokusere på flere ting.

Redigert:
.

Heisann......jeg ble bitt av denne galskapen ganske nylig...6-8 måneder siden, og på den tiden har det kommet 9 klokker inn og gått 4 ut. og merker at lysten er der til å kjøpe noe snart igjen, enda jeg ikke har fått den siste jeg bestilte.

Så jo jeg mener bestemt at det kan "tippe" litt over, håper det bare er i startfasen...at man roer seg litt ned med tiden...håper jeg :)

Anyways...velkommen til galskapen og festlighetene...for det er begge deler :)

En hobby koster alltid endel. Noen velger å bruke en større del en andre.
Så lenge alle andre økonomiske forpliktelser er overholdt som f.eks. hus, barn, etc. er det fritt fram etter min mening.
Noen kjøper seg en (altfor) dyr bil. Andre kjøper seg hytte. Noen skrullinger kjøper en dyr klokke. Så lenge det ikke går ut over noen andre. So what?:cool:

Når det gjelder hvor grensa går må det vel være når du ikke er happy med situasjonen.
Hvis noe blir til en besettelse / lidelse er det nok på tide å kutte ut. Sånn generelt mener jeg...

Helt enig, men jeg må bare forklare litt mer hva jeg mener. De fleste mener vel det er for mye når det går ut over misslighold på lån o.l, men jeg tenker mer på når man har andre i livet sitt. Hvor mye er for mye å bruke på seg selv? Når man gjerne heller kunne brukt pengene på ting (som oppussing av hus/reise osv) med sin familie. Hadde jeg vært singel hadde det nok vært enklere, for om jeg dro ut ørten tusen på ei klokke og måtte være kjip på andre ting en stund fremover, ja så hadde det bare gått utover megselv :)

Prøver å begrense meg til ei klokke i kvartalet... :)

Og jeg selger aldri! ;)

Vel, nesten i alle fall....

Som sagt ovenfor, det er en hobby. Fritt frem, ser ikke noe forskjell på å fyre avgårde 25 lapper på ei ny klokke når andre går hen og kjøper seg en terrengsykkel eller noen ski for samme sum. Vel, forskjellen er jo verditapet.... Sånn sett er de er jo idioter. ;)

Jeg vile gi dette litt tid, så tikker det nok over. :)

Neida - for å være alvorlig så er det slik at med de tankene du fremer her, så er mitt råd at du ikke kjøper klokke. Du har en innebygget samvittighet som sier stopp av en intern, subjektiv grunn - som gjør det riktig for deg å ikke kjøpe. Lytt på den.

… og en ting til. Ser på hjemmesidene at urmakerne tilbyr finansieringsløsning. Hm. Dersom man må benytte seg av slikt for å kjøpe klokke(r) - er grensen for sunn økonomi overskredet. F. eks. ProTids kort:

Finner du en klokke du liker ekstra godt, skal du vite vi kan tilby deg løpende måned + 30 dager fri kreditt og opptil 12 måneders rentefri delbetaling. ProCard gjelder hos alle Protid Urmakere og Arte Gullsmeder.

Ingen MÅ ha ei klokke kjøpt på avbetaling.

… og en ting til. Ser på hjemmesidene at urmakerne tilbyr finansieringsløsning. Hm. Dersom man må benytte seg av slikt for å kjøpe klokke(r) - er grensen for sunn økonomi overskredet. F. eks. ProTids kort:

Finner du en klokke du liker ekstra godt, skal du vite vi kan tilby deg løpende måned + 30 dager fri kreditt og opptil 12 måneders rentefri delbetaling. ProCard gjelder hos alle Protid Urmakere og Arte Gullsmeder.

Ingen MÅ ha ei klokke kjøpt på avbetaling.

Helt enig! Man må yte før man kan nyte:)

Om du kjøper brukte klokker til rett pris,er det et beskjedent verdifall de neste åra,kontra de som har bil som hobby:mrgreen:...ingen årsavgift,bom eller parkering.
Men velg riktig klokke om du et en flipper.

a det kan bli for mye, alt kan overdrives.
Hvor grensa går er individuelt avhengig av økonomi og livssituasjon.
Jeg har i dag for mange klokker og vil prøve å selge noen av de i begynnelsen av juni, da jeg har noen fridager.
Økonomisk så er ikke klokkehobby det verste man kan ha, verditap er ikke katastrofalt, jfr. data-gamere som skal ha siste nytt.
Den tiden jeg bruker på ts og andre klokkebaserte nettsider anser jeg som kvalitetstid. Hadde jeg ikke kunne koble av med klokkesurfing og søk så hadde det vært andre ting som tok tiden. Kanskje hadde jeg brukt tiden mer nyttig og lært meg et språk e.l. men mest sannsynlig hadde jeg funnet en anen nerdete greie å bruke tiden på.

Trør du forsiktig og ikke bruker mer penger en litt mer en det som er akseptabelt til hobbybruk, så er det ingen fare. Om du tar opp forbrukslån og kjøper deg en stor gullklump for å brife med, så er du så langt ute å kjøre at du sikkert ikke er på ts engang.

Kan vel fort ta litt av ja..Så lenge pengene er "overskuddspenger", bør det være liten grunn til bekymring..

Ein kollega som har laga seg ein regel: "Dersom han har veldig lyst på noko så ventar han ein måned.
Dersom han fortsatt har like lyst på det - så handler han med god samvittighet" (Så sant han har anledning). Dette har spart han for masse impulskjøp - samt gjort at han er veldig nøgd med ein del av kjøpa sine.
Har sjølv prøvd dette, men av og til blir fire veker for lenge å vente:rolleyes:

Ingen trenger en klokke, for meg er det er litt mindre kjedelig alternativ til sparekontoen og verditapene og utgiftene utgiftføres som kostnaden hobbyen har.

Har dog tenkt tanken at jeg kanskje har i overkant mye midler i klokker, men hvem vet. Er bare ting uansett.

Kredittkjøp, nedprioritering av ting som faktisk betyr noe (feks ting som kan føre til økt livskvalitet for familien etc) er, for meg, helt feil.

Er forøvrig mye annet man kan drive med som gir samme "rush" i jakten som ikke koster slike summer som klokker gjør.

Hvis magefølelsen sier at du ikke skal, så er det fornuftig å høre på den. Gi seg selv noen uker karantene er også en god ide. Gjør det selv ved enkelte anledninger, må innrømme at lysten til å kjøpe ofte taper seg etter en uke eller så. Da har karantenen hatt en misjon :)

Hvis det er noen som spør hvorfor jeg har ei Omega til 25.000 på armen sier jeg at jeg vurderte to ting - å kjøpe Omega'en eller å begynne å røyke ei 20-pakning pr dag i ett år. Jeg valgte å kjøpe klokka og så satte jeg de resterende 10-12.000 på høyrentekonto sier jeg da. Funker godt som argument både på andre og seg selv. :)

Hvis det er noen som spør hvorfor jeg har ei Omega til 25.000 på armen sier jeg at jeg vurderte to ting - å kjøpe Omega'en eller å begynne å røyke ei 20-pakning pr dag i ett år. Jeg valgte å kjøpe klokka og så satte jeg de resterende 10-12.000 på høyrentekonto sier jeg da. Funker godt som argument både på andre og seg selv. :)

Du trenger aldri å forsvare slike valg såfremt ikke familien din mangler noe pga det.

"Fordi jeg hadde lyst på den" er mer enn godt nok svar på et spørsmål jeg opplever som noe frekt i utgangspunktet.