Klokketaksering

Medlem
12. nov. 2012
Sted
Drotningsvik, Bergen
Jeg har en kollega på jobb som hadde en Seiko Premier, som han sa jeg kunne kjøpe for 1000kr.
Er det noen som har noen tips til hvor jeg kan finne ut verdi på slike klokker, eller klokker generelt?
Den var fra 2010, men var for å si det mildt "godt brukt".
IMG_0554.jpg

Hiv på et par hundrelapper til og kjøp heller en smekk ny Seiko med et mekanisk urverk.

Søk på ebay, ikke nødvendigvis på auksjoner som pågår nå eller "buy it now" priser, men søk heller på auksjoner som er avsluttet.

Da får du et ganske godt bilde av hva en klokke er verdt.

Jeg pleier å gjøre det om jeg er usikker på hva jeg selv skal betale.

Hiv på et par hundrelapper til og kjøp heller en smekk ny Seiko med et mekanisk urverk.

Definitivt. Du får mye Seiko i skiktet 600-3000 kroner. Masse klokkeglede for pengene! Jeg ville sett nærmere på Seikos SARB-serie. Nydelige klokker! Hadde en slik selv.

Den der hadde jeg ikke brukt (no offence!) om den ikke av en eller annen grunn hadde meget stor affeksjonsverdi.

Klokketaksering ;)

Du kan jo selv gjøre deg opp en mening om du synes det er verdt en tusenlapp når du får denne sprett ny til denne prisen.

Personlig ville jeg fulgt UJU sitt råd.
:)

Hehe, ser den :)
Blir nok ikke noen brukt Seiko på meg :p
Men kom tilfeldigvis over denne Breitlingen på eBay. Da jeg trodde Breitling var for det meste dyre klokker, som det nok er, synes jeg denne virket for billig :p
En flott vintage fra 1945 til 5400 (inkl moms).

Vintage Swiss Breitling 17 Jewels Manual Men's Watch 1945'S | eBay

Å det at den er i Kina gjør ikke fordommene bedre :p

Pokker og, likte denne godt, men om den virkelig er så liten er den ikke like interessant :-/
For et normalt herrehåndledd vil jeg si at 36 mm er minimum. Til dress eller smoking, 34 mm dersom uret er rett. Hvis du skal ha en klokke til daglig bruk ville jeg sett på noe mellom 38 og 42 mm. Ikkje kjøp en klokke på eBay bare fordi det er et merke du har hørt om, eller et merke som du vet er dyrt. Er som regel en grunn til at de er rimelig, og dersom du aldri har sett uret live eller har prøvd det på hånden er det en god sjans for at du lommer til å bli skuffet.

For et normalt herrehåndledd vil jeg si at 36 mm er minimum. Til dress eller smoking, 34 mm dersom uret er rett. Hvis du skal ha en klokke til daglig bruk ville jeg sett på noe mellom 38 og 42 mm. Ikkje kjøp en klokke på eBay bare fordi det er et merke du har hørt om, eller et merke som du vet er dyrt. Er som regel en grunn til at de er rimelig, og dersom du aldri har sett uret live eller har prøvd det på hånden er det en god sjans for at du lommer til å bli skuffet.

Gode tips :)
Tror jeg tar dette til etterretning og lar de pengene bli spart denne gang :)
Noen som har lignende "enkle", eldre ur de er interessert i å selge? :)

Gode tips :)
Tror jeg tar dette til etterretning og lar de pengene bli spart denne gang :)
Noen som har lignende "enkle", eldre ur de er interessert i å selge? :)

Enig med de fleste innlegg her ja:)

- 36 mm og oppover er som regel riktig størrelse på et herreur
- En NY seiko for ca 1000-1500,- er ekstremt mye klokke for pengene. Har selv hatt SKX009 og var kjempefornøyd med den. Kjøpte den inkl frakt og mva for 1500,- og solgte den halvannet år etterpå for 1200,-. Mye morro for penga med andre ord:)
- Hva med å kjøpe vintage? Lien, som meget fornuftig har kommentert ditt innlegg, har selv to til salgs her på forumet: http://www.tidssonen.no/forum/kj%F8...-seamaster-gen%E8ve-og-seamaster-600-a-13431/ Slike klokker er enkle å få tak i både på finn og på TS´K/S-forum. Fordelen er at du får et solid mekanisk urverk, gjerne automatic, som lar seg skifte deler på den dag i dag 30-50 år etter produksjon og alt dette fra en anerkjent produsent med rått design til en rimelig penge. Ulempen er at de er litt skjøre. Ta dem av før du dusjer og ikke svett for mye i skinnremene. Men om du er ute etter herreur ville jeg definitvt vurdert det. Har selv to arvegods, en Omega Geneve og en Longines SportChief, ikke allverdens verdi, men sykt kule og høy affeksjonsverdi. Rolexen tas av til fordel for en av disse i bryllup, dåp, julaften etc.

Redigert:
Enig med de fleste innlegg her ja:)

- 36 mm og oppover er som regel riktig størrelse på et herreur
- En NY seiko for ca 1000-1500,- er ekstremt mye klokke for pengene. Har selv hatt SKX009 og var kjempefornøyd med den. Kjøpte den inkl frakt og mva for 1500,- og solgte den halvannet år etterpå for 1200,-. Mye morro for penga med andre ord:)
- Hva med å kjøpe vintage? Lien, som meget fornuftig har kommentert ditt innlegg, har selv to til salgs her på forumet: http://www.tidssonen.no/forum/kj%F8...-seamaster-gen%E8ve-og-seamaster-600-a-13431/ Slike klokker er enkle å få tak i både på finn og på TS´K/S-forum. Fordelen er at du får et solid mekanisk urverk, gjerne automatic, som lar seg skifte deler på den dag i dag 30-50 år etter produksjon og alt dette fra en anerkjent produsent med rått design til en rimelig penge. Ulempen er at de er litt skjøre. Ta dem av før du dusjer og ikke svett for mye i skinnremene. Men om du er ute etter herreur ville jeg definitvt vurdert det. Har selv to arvegods, en Omega Geneve og en Longines SportChief, ikke allverdens verdi, men sykt kule og høy affeksjonsverdi. Rolexen tas av til fordel for en av disse i bryllup, dåp, julaften etc.

Takk for mye gode råd :)
Det er helst slike Vintage klokker jeg er interessert i.
De har en hel historie bak seg, og at de etter kanskje 50-60 år ser så bra ut og går like godt, er helt utrolig :)
Jeg tror jeg skal ta meg en tur til en urmaker å få prøvt diverse størrelser å se hva som passer for meg.

Igjen, takk for god respons :)

-Regje

Klokken du fikk tilbud om å kjøpe koster veiledende i Norge 3798,- og er en Seiko Premier SNQ116P1, og å kjøpe den i den tilstanden hadde nok jeg droppet for 1000,- Fin deg heller noe annet moro Seiko fra feks creationwatches.com til rundt tusenlappen eller legg til litt mer og kjøp noe virkelig flott som vi liker å anbefale her inne :p