Klokketips

MRB

Medlem
24. nov. 2012
Sted
Oslo
Hei,

Tenkte jeg skulle benytte meg av forumets kompetanse og erfaring...
Jeg gifter meg neste sommer og i den anledning ønsker min fremtidige kone å gi meg en klokke i morgengave. God start på ekteskapet med andre ord.. Hun har bedt meg om å komme opp med en ønskeliste, og det er her dere kommer inn.

Først, rammevilkårene:
  • Budsjett 10.000 – 17.500
  • Automatic
Ønsker (tror jeg):
  • Anvendelig – kan brukes til både dress og fritid.
  • Skinnremm
  • Maks 41 mm diameter på kassen, minimum 37/38
Spørsmål:
Finnes denne fritids og dressklokken? Dressfunksjonaliteten er viktigst, da det er det daglige arbeidsantrekket. Men helt klassisk enkel klokke kommer senere.
Bør jeg gå for brukt?

Klokker jeg liker (men som ikke nødvendigvis er innenfor budsjettet:
IWC MARK XV til salgs for kr*15,819 fra en Trusted Seller på Chrono24

IWC UTC ref.iw 3251 til salgs for kr*16,186 fra en Trusted Seller på Chrono24

Zenith El Primero Chronograph automatic til salgs for kr*16,186 fra en Seller på Chrono24

Zenith Men's El Primero Chronograph Watch til salgs for kr*18,302 fra en Trusted Seller på Chrono24

Basert på dette, forslag til klokke(r)?

Skal det være nytt eller vurderer du også brukt?

Brukt kan jo en TH Monaco være et alternativ...
eller en ny Nomos...

Takk for svar.

TGM er ikke aktuell. Burde kanskje sagt at kassen skal være rund.
Nomos Zurich var fin, men litt for lik min Maurice Lacroix Les Classiques de lune

Keep em coming!

Siden dette er noe din kjære skal handle for deg, gjør det safe og trygt.
Brukt; bruker Mogens her inne, eller kjøp salg annonser her av goodguys.

Nytt; I Norge. Deilig med garanti om noe skjer, er det ikke?

Mine forslag;

Brukt; Omega speedmaster professional.
Omega seamaster

Nytt;
Bell & Ross Vintage Sort/Lær Ø41 mm BR 123 Officer Black
Montblanc Star Automatic Steel Silver Dial (fåes også med sort skive) Veil.pris 15.090,-
MOA8689 Baume & Mercier Classima Executives XXL Black Dial Croco Strap Pris 15.795,-

Husk at urverket er en litt spesiell butikk, og har ikke alltid klokken på lager. det er ikke alltid de klarer å skaffe noen klokker heller.

Du kan få maasse for det budsjettet. Si meg, ble det ikke nettopp lagt ut en ny, ja NY Seamaster her inne for 18000. Ja ørlite over budsjett men absolutt et godt kjøp og uret er jo nytt. Seamater er klassisk og passer til alt.

Opps så ikke at du ville ha skinnrem. Sjekk Sinn sine sider, sikkert mye flott er på skinn; www.sinn.de

Du kan få maasse for det budsjettet. Si meg, ble det ikke nettopp lagt ut en ny, ja NY Seamaster her inne for 18000. Ja ørlite over budsjett men absolutt et godt kjøp og uret er jo nytt. Seamater er klassisk og passer til alt.

Opps så ikke at du ville ha skinnrem. Sjekk Sinn sine sider, sikkert mye flott er på skinn; Sinn-Spezialuhren

Den Seamasteren må være et veldig bra tilbud. Ingen problemer med å skaffe skinnrem til en fornuftig penge.

Det skal vel ikke handles på en stund, så du har god tid til sondering - og som mange her inne sier, så er "jakten" mer enn halve moroa;)

Denne er jo lekker, og innenfor budsjett!

5243e0c0b841abe6e6a9fe1a556f4a55.jpg

Takk for mange gode tips!

Jeg kan like disse Stova klokkene - de er notert og vil bli videreformidlet :)
UJU: den der skulle jeg ønske du kom med to dager tidligere. Har nettopp kjøpt meg en Lacroix mens jeg venter på sommeren, og har kun fått disp. for en klokke før bryllupet... Liker godt disse pilotklokkene - og Stova er bra og billig alternativ til IWC :)

Ikke sikkert Seamaster (selv med lenke) er så dumt. Har ikke blitt helt enig med meg selv om remm vs lenke... Kanskje en klassisk Omega er veien å gå. Vente med penklokken til budsjettet tillater Jaeger, Glashutte eller tørr jeg si det Patek...

Hva er dommen på TH Aquaracer calibre 5?

Hva er dommen på TH Aquaracer calibre 5?

Personlig er jeg ingen fan av denne klokken, av den enkle grunn at det er en Tag Heuer:p

Men en annen klokke du derimot burde se på er Longines sin Master serie
The Longines Master Collection - Watchmaking Tradition - Watches - Longines Swiss Watchmakers since 1832

På urverket for priser, disse stemmer ikke i forhold til prisene hos for eksempel Protid, men en viss indikasjon
enkelte av klokkene er hele 7000kr billigere:
LONGINES MASTER Klokker - Urverket.no

Er hvertfall noe jeg kunne ha kjøpt)

Longines Master Collection er pen. Har faktisk prøvd er par Longines hos urmaker nylig. Hadde egentlig slått de fra meg pga av størrelsen, men her ser jeg at de kommer i 40mm kasse også. Synes 40mm er maks for en slik klokke.

Hvordan vurderer dere urverket til Longines? Hun i butikken mente det var greit, men at f.eks. Baume Mercier var langt bedre. Fikk en følelse av av dette var mer begrunnet i hennes ønske om å selge meg en Capeland enn i faglig vurdering.

Longines Master Collection er pen. Har faktisk prøvd er par Longines hos urmaker nylig. Hadde egentlig slått de fra meg pga av størrelsen, men her ser jeg at de kommer i 40mm kasse også. Synes 40mm er maks for en slik klokke.

Hvordan vurderer dere urverket til Longines? Hun i butikken mente det var greit, men at f.eks. Baume Mercier var langt bedre. Fikk en følelse av av dette var mer begrunnet i hennes ønske om å selge meg en Capeland enn i faglig vurdering.
Så vidt jeg vet bruker ingen av dem inhouse, iallefall ikke på de rimeligste standardmodellene. Dermed er sjansen stor for at det som ligger inni er ganske likt.

Og det duger?

Dersom du har en spesifikk modell så kan du dobbelsjekke, men de fleste modellene bruker ETA urverk som er ganske vanlig i rimeligere ur. En del langt dyrere ur bruker også ETA, enkelte velger deretter å modifisere verkene etter egen spec. ETA er absolutt en solid leverandør av urverk, så jeg personlig har ingen betenkeligheter med å kjøpe et ur med ETA verk.

Og det duger?

Vil si at de stiller ganske likt der, men som Lien sier, sjekk ut om det er en spesiell modell du er ute etter. Er vel smak og behag når det gjelder disse klokkene:)
Har ikke noe negativt å si om disse urverkene...

Det er som dere sier ETA i Longines Master serien,men de urverkene er laget eksklusivt til Longines. :D
Jeg har en retrograde 4 ifra master serien selv. Min er i 44mm. Veldig fornøyd med klokken. Får mye armtid.
DSC01011.jpg

Lykke til med valget. :D

Høres bra ut alt dette. Til og med watch snob synes å gå god for Longines MC som "entry-klokke" :)
Denne modellen går iallefall på shortlisten:
L2.673.4.78.3 Longines Master Silver Dial Croco Strap Brown Pris 16.895,-

Nytt spm. - hvilke muligheter har man til å selv bestemme remm på en gitt modell. I tilfellet over kunne jeg ønske meg den noe lysere aligatorremmen istedenfor den som er avbildet. Er dette som regel mulig? (snakker herom kjøp hos AD)

Det er som dere sier ETA i Longines Master serien,men de urverkene er laget eksklusivt til Longines. :D
Jeg har en retrograde 4 ifra master serien selv. Min er i 44mm. Veldig fornøyd med klokken. Får mye armtid.
DSC01011.jpg

Lykke til med valget. :D

ÅÅÅ, kjempefin klokke. Det er denne jeg skal ha:p
Bare i 41mm, denne blir litt for stor. Skulle ha 20.000 kr for den hos Protid:)

Nytt spm. - hvilke muligheter har man til å selv bestemme remm på en gitt modell. I tilfellet over kunne jeg ønske meg den noe lysere aligatorremmen istedenfor den som er avbildet. Er dette som regel mulig? (snakker herom kjøp hos AD)

Du får høre, men i de aller fleste tilfeller så får du det som står på...
Er jo bare å kjøpe en ny rem fra feks Hirsch:)

Redigert:
I mine øyne er ingen av de tre du lenket til (med et mulig unntak av den første Zenithen) klokker som går godt sammen med dress. Det gjelder forsåvidt også THen du spurte om.

Siden dette er en bryllupsgave som skal symbolisere kjærligheten mellom deg og din kommende kone (gratulerer, forresten) ville jeg enten sett på nye klokker, eller evt. en klokke fra ditt eller hennes fødselsår. En "tilfeldig" brukt klokke blir litt feil, eller?

EDIT: Jeg kan ellers anbefale denne: http://www.urverket.no/tag-heuer-carrera-twin-time-black-dial-black-leather-p-242.html Min eneste klokke fra 2004 til 2011. Passer til det meste, alt ettersom hvilken reim man har på.

Redigert:
I mine øyne er ingen av de tre du lenket til (med et mulig unntak av den første Zenithen) klokker som går godt sammen med dress. Det gjelder forsåvidt også THen du spurte om.

Siden dette er en bryllupsgave som skal symbolisere kjærligheten mellom deg og din kommende kone (gratulerer, forresten) ville jeg enten sett på nye klokker, eller evt. en klokke fra ditt eller hennes fødselsår. En "tilfeldig" brukt klokke blir litt feil, eller?

EDIT: Jeg kan ellers anbefale denne: WV2115.FC6180 TAG Heuer Carrera Twin Time Black Dial Black Leather Pris 16.295,- Min eneste klokke fra 2004 til 2011. Passer til det meste, alt ettersom hvilken reim man har på.

Forsåvidt enig i at de foreslåtte nødvendigvis ikke er optimale dressklokker, men det jeg trenger er en som fungerer til det meste... Til nå tror jeg Longines MC leverer best.