Kompaktkamera for klokkebilder?

Medlem
20. april 2014
Sted
Drammen
Er det noen av dere som bruker kompaktkamera for klokkebilder? Noen erfaringer å dele?

Til nå har jeg kun brukt mobil med varierende resultat. Lurer på om jeg skal prøve meg på et lite kompaktkamera.

Tanken er at det må få plass i lommen, enkelt å ta med ut på tur. Har såvidt lest noe om at det bør være bra på makro, med tanke på at man ikke kan skifte ut objektiver.

Kikket litt på dette: http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/5-allvaerskameraer/olympus-stylus-tg-4

Noen med erfaring som kan si om det er verdt å bruke penger på eller ikke?

Har en Fujifilm X100T som ikke er alt for verst til klokkebilder samt andre formål.
Kanskje litt for stor til å regnes som kompaktkamera selv om Fuji selv beskriver det som et "Retro Styled Compact Camera". Med APC-S sensoren får man SLR kvalitet i mindre innpakning.
En god del av disse bildene her (skamløs reklame :rolleyes:) er tatt av kameraet.

EDIT: Ser i ettertid at flere av bildene egner seg bedre på en 4.7'' mobilskjerm enn en 27'' pc-skjerm. :p

Redigert:
Blant superkompakte ville jeg ikke nølt med å gå for et Sony RX100 (mark 1, 2, 3 eller 4 – avhengig av lommebok).

Fujifilm-kameraene er kjempefine, men de er dimensjonsmessig en del større.

• Liker
Reaksjoner: g-s
Har et sony a5000. Bonus at bilder flyttes til mobil ved NFC. Så null PC eller kabel bruk. Kan og bytte linser.

Tror @Loevhagen bruker iPhone... Det setter vel standarden for hva en trenger av kamera (hvis en inne er fotointeressert)

Men er ganske bestemt at det er Samsung når det er mobilbilder. Ellers er det nok noe hakket vassere han bruker enn et kompaktkamera på flesteparten av bildene?

Setter pris fra en kommentar fra IG-Kongen @Loevhagen her :) Noen erfaringer å dele med kompaktkamera?

Ved godt lys, så vil det ikke være visuelle forskjeller på et wristshot tatt med mobil, kompaktkamera eller et superduper systemkamera. Når det er sagt, og i Norge som ikke har godt lys hele året, vil man selvsagt gjennomgående ta bedre bilder med annet enn mobil. Hovedårsaken er nok hvitbalanse som lar seg justere mer presist annet enn mobil, og ISO-støy. Imidlertid er det ganske mye man kan justere etter at bildet er tatt - uansett mobil eller kompaktkamera.

Jeg har benyttet Sonys RX100 mk4, Samsung mobil (Note 3, 4 og Edge S7) og tre ulike mFTs. Panasonic GX8 med Panasonics egen 12-35mm f2.8 er det beste jeg har benyttet.

Så, for wristshots eller andre tett-på-klokka-bilder, se på nærgrensen kamera / objektiv har. Det kan bli irriterende når du vil gå nærmere det du vil ta bilde av - enn hva fokusgrensen til kameraet ditt tillater. Croping er gjennomgående ikke det beste remediet for slikt, da manglende grunn DOF ikke kan kompenseres med crop...