Kondens i Omega Seamaster PloProf

Medlem
28. feb. 2011
Kjøpte meg en PloProf 1200 for seks mnd siden og har funnet klokken i mitt liv.
Har for en stund siden oppdaget problemer med kondens hvis jeg beveger meg fra kulde til varme, feks i forbindelse med dusjing (veksle mellom varmt og kaldt varm), badstue og kuldekulp. Vet at badstue og kuldekulp kan være ekstremt for alle slags klokker, men mener at en 1200 m klokke bør tåle det. Kondensen på innsiden av glasset kan vare i opp mot 30 sek. Håper noen kunnskapsrike sjeler på dette forumet kan hjelpe meg med dette problemet; har noen hørt om, eller opplevd kondensproblemer? - Hva kan evt gjøres? Er dette noe å bekymre seg for. På forhånd takk for svar.

Tror nok alle luftfylte klokker vil få en liten smule kondens under glasset hvis du går fra badstuen til kulpen ja.. Luft som kjøles ned såpass fort i et avgrenset område som innsiden av en klokke vil nå duggpunktet rimelig kjapt, og du vil få litt dugg på glasset.

Tror nok alle luftfylte klokker vil få en liten smule kondens under glasset hvis du går fra badstuen til kulpen ja.. Luft som kjøles ned såpass fort i et avgrenset område som innsiden av en klokke vil nå duggpunktet rimelig kjapt, og du vil få litt dugg på glasset.

Dette høres logisk ut og har vært innom tanken,men blir litt bekymeret for om detta kan skade klokken i det lengre løp?Hadde en super avenger en gang i tiden og den brukte jeg enda mere ekstremt en ploprofen, hadde aldrig et slikt problem.Tusen takk for at du tok dæ tid tid til og svare.

Holder med semmern her.

Det ville være på grensen til det ignorante å gå fra en badstue til en kuldekulp uten å forvente kondensdannelse i klokken. Luften som er inne i kassen vil jo ikke under noen omstendighet kunne være fri for fuktighet, og i det øyeblikket man utsetter kassen for så enorme og plutselige temperaturendringer vil noe av den fuktigheten som er i luften i kassen kunne kondensere. Det som er uheldig er vel at det også er en viss fare for at fuktigheten kan kondensere på urets mindre bestandige deler og korrodere disse.

Tror det beste her er å la være å bruke klokke i badstuen, så har du intet behov for å bekymre deg for denne typen kondens :)

Hehe, er ikke meningen å høres arrogant ut, men selv ikke jeg utsetter klokkene mine for badstu temperaturer.

Dusjen får de dog bare se å tåle...

Høres ut som dere har en viss erfaring på området så jeg må vel bare krype til korset og innfinne meg med at selv en ploprof kan dø på en dårlig dag.Liker ikke at æ må ta klokken av håndleddet når jeg skal inn i saunaens rike og meditere,men bedre det en tidlig bortgang.Tusen takk folkens dere har roet en urolig sjæl.::

PloProf tåler mye, men selv til tross for det ville jeg ikke tatt den med i badstuen. Ville ikke tatt med noen klokke i det hele tatt i badstuen..og hvis jeg var tvunget til det ville jeg ihvertfall ikke utsatt den for en så ekstrem temperaturendring som en tur i isvann etterpå.. :)

Høres ut som dere har en viss erfaring på området så jeg må vel bare krype til korset og innfinne meg med at selv en ploprof kan dø på en dårlig dag.Liker ikke at æ må ta klokken av håndleddet når jeg skal inn i saunaens rike og meditere,men bedre det en tidlig bortgang.Tusen takk folkens dere har roet en urolig sjæl.::

Jalla mann, nå satt jeg i en time i telefonen med deg for ett par tre, fire dager siden og forklarte deg disse tingene. Og nå håper jeg at du har fått mine ord bekrefta ;) hehehehe :D

hehe se dær var du også.Artig at du engasjere dæ i mine problemer og må jo bare si at du hadde rett sammen med gutta/jentan dær ute.Verdsette hvertfall dette forumet og takker alle som engasjere sæ, er faktisk nok så vanskelig og finne de som gjør det dær ute.Sett og ser på en sea dweller deep sea og den blir nok min neste skjønnhetsinvistering.see you all.

hehe se dær var du også.Artig at du engasjere dæ i mine problemer og må jo bare si at du hadde rett sammen med gutta/jentan dær ute.Verdsette hvertfall dette forumet og takker alle som engasjere sæ, er faktisk nok så vanskelig og finne de som gjør det dær ute.Sett og ser på en sea dweller deep sea og den blir nok min neste skjønnhetsinvistering.see you all.

Ja,Tidssonen er et fabelaktig forum. Her finner vi connoiseurene med en meget utviklet smaksans hva klokker angår ;) hehe :)

Ps: jalla mann? Glad at lobbyvirksomheten min ang Rolex har nådd frem til deg ;) haha
Sea Dweller er et klokt valg :)

Ja,Tidssonen er et fabelaktig forum. Her finner vi connoiseurene med en meget utviklet smaksans hva klokker angår ;) hehe :)

Ps: jalla mann? Glad at lobbyvirksomheten min ang Rolex har nådd frem til deg ;) haha
Sea Dweller er et klokt valg :)[/QUO

er vel strengt tatt motsatt kamerat.Har jo snakka om rolexses kvalitet i årevis,men med din småarogante holdning har du ikke villet hørt på mæ..hehehehe.du tok til fornuft du også.

Sea Dweller er et klokt valg :)[/QUO

er vel strengt tatt motsatt kamerat.Har jo snakka om rolexses kvalitet i årevis,men med din småarogante holdning har du ikke villet hørt på mæ..hehehehe.du tok til fornuft du også.

hehehe, sant nok :)

Kondens? I en Omega Ploprof?? Det blir vel ikke kondens i en ploprof, heller kondens på øyet tenker jeg :D

Kondens? I en Omega Ploprof?? Det blir vel ikke kondens i en ploprof, heller kondens på øyet tenker jeg :D

Ville vel egentlig fremstilt det på samme måte,men dæm si så her ute.litt skuffet med tanke på at æ har invistert dyrt i dette uret for og sku slippe og ta det av uansett omstendighet.men ploprofen e etter min mening det råeste og mest vulgære av alle ting dær ute så fortsette bare og smile fra øre til øre.

Ville vel egentlig fremstilt det på samme måte,men dæm si så her ute.litt skuffet med tanke på at æ har invistert dyrt i dette uret for og sku slippe og ta det av uansett omstendighet.men ploprofen e etter min mening det råeste og mest vulgære av alle ting dær ute så fortsette bare og smile fra øre til øre.

haha, det kan jeg forstå! Digger uret selv, vulgært og rått! :)

Har faktisk lest i et par klokkemanualer at det er veldig fyfy å ta klokka med inn i badstua. Blir ikke 280 gram PloProf sjukt varmt mot huden uansett? :cool:

Har faktisk lest i et par klokkemanualer at det er veldig fyfy å ta klokka med inn i badstua. Blir ikke 280 gram PloProf sjukt varmt mot huden uansett? :cool:

joda e nok en smule fyfy med høy tempratur og tempraturforandringer,og skjønne ka du mene med at den er såpass robust at den varmes godt opp selv om den er inntil huden,men utruelig nok blir hverken den eller andre store ur æ har brukt særlig temperert i saunaen.går nok litt på at æ svette som en gris så det i sæ sjøl funker nok som en liten radiator for både kropp klokke.heheh.