Så gjenntas det spørsmål, som så mange ganger forekommer på dette forum:
Hvilket ur skal jeg kjøpe?
For min egen del er det snakk om å kjøpe en herreklokke for mine konfirmasjonspenger. Med det følger noen få "selvpålagte" forpliktelser. Klokken må ha et tidløst design og helst være et dressur. Mitt budskjett ligger på mellom 20 000 og 30 000 kr. Fra før av har jeg allerede kikket på klokker som IWC Portofino og Zenith Elite.
Jeg søker "hjelp" her etter å ha vært igjennom uker med surfing på finn og ekskusjoner til diverse urmakerforettninger. Jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg!
Jeg vil derfor gjennta ovennevnte spørsmål: Hvilket ur skal jeg kjøpe?
Det høres ut som du liker best dressur.
Min anbefaling er derfor at du titter på IWC Mark XVI og Spitfire.
Diameteren på disse er 39 mm, så de passer de aller fleste håndledd uansett størrelse.
Men pass på og gå i butikken og se de "live".
Disse urene har fantastisk presisjon og en finish som stiller i en egen klasse i forhold til prisen. Urverket som sitter i de er et omarbeidet ETA 2892, omdøpt til IWC cal 30110.
Forøvrig det samme verket det samme som sitter i Portofino.
Heisan-
jeg valgte en Omega til datteren min og ville nok gjort det samme til en gutt - unnskyld, mann
Foruten design og kvalitet er merket i tillegg veldig kjent og ettertraktet på bruktmarkedet hvis du skulle få behov for å finansiere ditt første bilkjøp eller noe
Jeg ville nå ha kjøpt denne. Den har et tidløst design, en meget god kvalitet og ikke minst en utrolig spennende historie - alle tre ting som er nødvendig for å skape en EKTE klassiker. (Jeg har en selv og den går utmerket til dress!)
Det eneste er at den ikke er vanntett til mer enn 50m. Liker du å ha på klokka i dusjen og ellers er mye i det våte element ville jeg nok ha valgt en Seamaster - denne modellen her (Railmaster) synes jeg er fin. Selv om den absolutt er finest med reim ville jeg ha kjøpt lenke pga holdbarheten.
I den prisklassen ville jeg også sett på en Breitling.
Som en "første skikkelige klokke" ville jeg sett på noe som tåler en god posjon vann.
Ellers har du Omega Aqua Terra med det nye 8500 verket. Denne kommer i både 38,5mm og 42mm diameter og skulle passe de fleste håndledd. Veldig klassisk design som aldri vil se utdatert ut. Denne ligger på ca. 33.000,-
Ellers har jo Maurice Lacroix endel fine dressklokker i det prisleiet.