Konfirmasjons TID, klokke tips?

Medlem
19. mars 2012
Sted
Viken @svevern
I sommer skal jeg i en konfirmasjon til min lillebror som jeg vil introdusere til klokke verden. Jeg ser for meg et budsjett på mellom 3-8 000 og det bør være ny klokke med garanti evt pent brukt med garanti (jeg har også noen gavekort fra Bjørklund... så er et pluss om det er noen merker de fører..). Er det noen som har noen gode tips til en god konfirmasjons klokke, jeg ser for meg en klokke på lenke.

Jeg hadde uten tvil kjøpt Seiko om jeg skulle handlet på Bjørklund. Du får garantert en flott mekanisk Seiko på lenke innenfor budsjettet ditt!

Enig med Boenna, men jeg tviler på at de har mekaniske klokker på Bjørkelund. Jeg hadde mange timer å slå i hel i dag, og så til og med gjennom klokkene hos Bjørkelund - fant ikke en eneste mekanisk. Men kansje de kan bestille. Jeg ville prøvd å fått tak i en klokke med glass i baklokket, det er mye lettere å forklare nybegynnere magien med litt innsyn bak... ;)

Jeg tror denne vil være perfekt for en konfirmant! Kvalitet og finish i høy klasse i forhold til pris, in-house verk (med innsyn som du nevnte var viktig), og rett og slett utrolig kul. :)

Enig med Boenna, men jeg tviler på at de har mekaniske klokker på Bjørkelund. Jeg hadde mange timer å slå i hel i dag, og så til og med gjennom klokkene hos Bjørkelund - fant ikke en eneste mekanisk. Men kansje de kan bestille. Jeg ville prøvd å fått tak i en klokke med glass i baklokket, det er mye lettere å forklare nybegynnere magien med litt innsyn bak... ;)

Mener for en stund siden at en på forumet kjøpte en skx007/009 på bjørklund hvis jeg ikke tar helt feil? skal vel være mulig å oppdrive. :)

Jeg tror denne vil være perfekt for en konfirmant! Kvalitet og finish i høy klasse i forhold til pris, in-house verk (med innsyn som du nevnte var viktig), og rett og slett utrolig kul. :)

Absolutt fin klokke og mye "bang for the bucks".
Nå kjenner jeg ikke TS sin lillebror, men som konfirmant tror jeg at jeg hadde satt mere pris på noe litt mindre classy.
007/009 må jo være midt i blinken? så slenger du med forskjellige bezeler, litt reimer og reimbytte verktøy, så er han hekta. Dog litt kjipt at det ikke er innsyn til urverket bak, men aftermarked see-through caseback burde jo være enkelt å skaffe?
:)

Ungdommen liker jo litt badassgreier...eller noe sånt. Er ikke sikker på om et klassik penur er veien å gå. Jeg ville nok heller satset på en slik:

certina-ds-action-diver-acero-c0134071105100.jpg

C013.407.11.051.00 Certina DS Action Gent Diver Sort/Stål Ø43.2 mm Pris 4.595,-

Men den har jo ikke vindu bak... det har derimot denne:

eimg7680.jpg

Redigert:
Absolutt fin klokke og mye "bang for the bucks".
Nå kjenner jeg ikke TS sin lillebror, men som konfirmant tror jeg at jeg hadde satt mere pris på noe litt mindre classy.
007/009 må jo være midt i blinken? så slenger du med forskjellige bezeler, litt reimer og reimbytte verktøy, så er han hekta. Dog litt kjipt at det ikke er innsyn til urverket bak, men aftermarked see-through caseback burde jo være enkelt å skaffe?
:)

Ser absolutt poenget ditt. Ikke tolk meg snobbete nå, for det kan lett gjøres, men jeg føler kanskje 007/009 er litt mer "bursdagsgave" enn konfirmasjonsgave? Litt av poenget for meg ville ihvertfall være å gi noe som er litt "finere", eller classy som du sier, nettopp i konfirmasjonsgave. Men her er vi forskjellige, 007/009 er på ingen måte dårlige valg heller. :)

Denne synes jeg er skikkelig fet. Min lokale AD ville ha 8 høvdinger for denne. At den har innsyn bak er enda et pluss!;)

Tissot-Seastar-1000-Automatic-Chronograph-watch.jpg

2887263.jpg

Redigert:
Ser absolutt poenget ditt. Ikke tolk meg snobbete nå, for det kan lett gjøres, men jeg føler kanskje 007/009 er litt mer "bursdagsgave" enn konfirmasjonsgave? Litt av poenget for meg ville ihvertfall være å gi noe som er litt "finere", eller classy som du sier, nettopp i konfirmasjonsgave. Men her er vi forskjellige, 007/009 er på ingen måte dårlige valg heller. :)

Skjønner godt hva du mener med det, og på ingen måte snobbete. Var bare et eksempel på at noe litt mere "morskt" og badass hadde vært mer for en konfirmant? Seiko han jo mange andre råe modeller å velge imellom?

Tenkt på Helson? mye pent for pengene, og mange av modellene er tilgjengelige med gjennomsiktig baklokk. Stingray f.eks?

Redigert:
Tusen takk for alle svar. Jeg likte umiddelbart denne Seikoen veldig godt.Jeg tror også en klassisk pen klokke passer han bedre en mange av de tøffe klokkene.

Her kommer det litt fler pene bilder av den:
s_sarb033l.jpg

857800d1351146861-buying-my-first-seiko-287114d1313583443-stahlband-fuer-seiko-spirit-z-b-sarb033-dscn6620.jpg

s_sarb033i.jpg

Er det noen andre som har noen tips/råd?

Hva med et mekanisk ur fra Oris eller Victorinox? Får ikke innsyn til verket, men flotte ur IMHO. Oris har en ganske stor kolleksjon med klokker i den prisklassen du skisserer.

Jeg har sansen for disse to, ikke altfor store i str. heller.:)

longines-L3.687.4.56.6_MED.jpg

longines-conquest-L3.656.4.56.6_MED.jpg

De mangler nå innsyn bak, men da er jo dette et alternativ. :)

556-I_V.jpg

556-I_H.jpg

Jeg synes den er knalltøff!! :cool:

Tusen takk for alle svar. Jeg likte umiddelbart denne Seikoen veldig godt.Jeg tror også en klassisk pen klokke passer han bedre en mange av de tøffe klokkene.

Det er ikke tvil om at det er en pen klokke, og en bra klokke. Men det er og blir en Datejust Homage, inhouse eller ei.
Er du happy med det, er det bare til å kjøre på!

Det er ikke tvil om at det er en pen klokke, og en bra klokke. Men det er og blir en Datejust Homage, inhouse eller ei.
Er du happy med det, er det bare til å kjøre på!

Her er jeg dypt uenig med deg... Denne har vel ikke noe mer til felles med DJ enn enhver generisk rund klokke med tre visere og dato... Ganske mange produsenter som går for den kombinasjonen! ;)

Syntes SARB'en står fint på egne ben... Hvis noe ligner den på enkelte Grand Seiko modeller, noe som ikke nødvendigvis er negativt!

Basta! ;)

Protid har jo hatt salg på Paleet en stund samt i stortingsgata. Kanskje du finner noe bra der?

Her er jeg dypt uenig med deg... Denne har vel ikke noe mer til felles med DJ enn enhver generisk rund klokke med tre visere og dato... Ganske mange produsenter som går for den kombinasjonen! ;)

Syntes SARB'en står fint på egne ben... Hvis noe ligner den på enkelte Grand Seiko modeller, noe som ikke nødvendigvis er negativt!

Basta! ;)

Når man tenker på det enorme kombinasjonsmangfoldet av skiver og visere på DJ/Airking/Perpetual, er det min påstand at på 3meters avstand er det vanskelig å se om dette er en Datejust eller SARB...

Da er det homeage for meg - noe som ikke nodvendigvis er negativt! ;)

Når man tenker på det enorme kombinasjonsmangfoldet av skiver og visere på DJ/Airking/Perpetual, er det min påstand at på 3meters avstand er det vanskelig å se om dette er en Datejust eller SARB...

Da er det homeage for meg - noe som ikke nodvendigvis er negativt! ;)

Det blir litt rart, så alle runde klokker med dato er homager av DJ?