Krona på venstre side (knotten på feil side)

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
OK, det er helg - nytt "dumt" spørsmål. :oops:

Enkelte klokker har krona på venstre side - hvorfor?

:?:
 
Noen er venstrehendte. Kanskje derfor. Eller for å slippe at kronen graver i hånda. Jeg har i hvertfall et merke der diverse divere har satt igjen sitt spor.
 
Jeg har hørt at en del divere har krona på venstre side så den ikke ødelegger våtdrakten når du har den utenpå erme...

Eller så kan det jo selvfølgelig bare være en "greie" for å gjøre uret annerledes.
 
Panerai kaller sine modeller med kronen på venstre side "destro" - altså høyre - fordi de er designet for å passe for de venstrehendte som liker å ha klokken på høyre arm. Da har man fortsatt tilgang på kronen uten for mye plunder.
 
De første automatiske kronografer fra Heuer/Breitling/Hamilton/Dubois-Depraz-gruppen med cal 11 og 12-verk hadde kronen på venstre side. i reklamen fra for eksempel Heuer ble dette fremstilt som en bevisst designmessig nyskapning. Sannheten var at for å få kronografmodulen til å passe sammen med mikrorotorverket måtte man snu urverket 180 grader og følgelig var tvunget til å ha kronen på feil side.

Idag er det vel mer av en gimmick, selv om noen av de gigantiske urene som er i vinden for tiden kanskje er mer behagelige å bære når kronen ikke blir presset ned i håndleddet.
 
Takk for alle svar - det finnes vel ikke et fasitsvar da...

Men at de gjør dette for de "kjeivhendte" det tror jeg ikke på - da er det heller en "gimmick".
 
HVorfor skulle de ikke gjøre det for kjeivhendte \ folk som liker å ha klokka på høyre hånd?
 
Vel, så lenge det ikke er 50% av befolkningen så er argumentet manglende kjøpegruppe.

8-10% av befolkningen er ingen grunn til "bred produksjon" - slik er det bare.
 
For Panerais vedkommende var det snakk om en svært begrenset produksjon for et knippe spesialsoldater.. Da kunne man nok ta seg visse friheter mht. evt. spesialtilpasning.
 
Panerai begynte med å ha kronen på venstre side av kassen tidlig på 1940 tallet. Dette var for dykkere som ville ha uret på høyre arm siden de allerede hadde kompass eller dybdemåler på venstre arm.

Nå er disse urene for venstrehendte og de som foretrekker å ha uret på høyre hånd.
 
Jeg har klokken på venstre hånd og liker godt å ha kronen på venstre side av kassa.
Slik som på min Heuer Autavia :D

Skulle gjerne hatt en Destro Pam!

Klokkebilder102.jpg
 
Nå har jeg selv funnet ut hvor "bra" dette er! :mrgreen:

Går med en venflon denne uka og dermed måtte klokka flyttes til høyre arm.

Først tok jeg den på med "krona rett vei" og da ble alt feil, så ristet jeg litt på hodet og korrigerte.

For meg med "store armer" (hverken Grete Rode eller Steffen Tangstad ser potensiale) så var det faktisk helt OK og slippe at "krona" går ned i hånda.

Fortsatt ser jeg på venstre arm når jeg lurer på hva klokka er...
 
Jeg har gjort noen forsøk på å gå med klokka på høyre arm, men får det ikke til. Håndleddet mitt er noe tykkere på høyre, så klokkene passer ikke helt. I tillegg føles det helt feil. Det er et poeng med å slippe å ha krona ned i håndbaken, så en PAM destro hadde vært noe det!

Apropos: under en tur til Roma i høst tenkte jeg stadig vekk på sistnevnte klokkemodell hver gang jeg tok T-banen, damen på høyttaleren sier nemlig: Uscita lato, destro! før hver stopp.......
 
Bortsett fra det stilmessige, der kronen på "feil" side; "forandring fryder" er det to praktiske grunner:

1. Det er mindre sjanse for snags, at noe henger seg opp i kronen hvis man har en operasjonell jobb. Sinn for eksmpel lager modeller for tyske GSG9 har en modell der kronen venstre side gjør at den side av kassen som vender ut, er glatt, og derfor snagger ikke liner etc over kronen som kan opstå når man har en jobb som inkluderer dykking, klattring, fallskjerm osv former for "praktisk juss..."

2. Ren horologisk så vet vi alle som ikke har klokken stramt på håndleddet, at kronen på høyre side presser mot håndens overside. Dette presset, (som reduseres med skru-inn krone), forplanter seg inn i urverket og over tid, kan resultere i at pinnen fra kronen inn i urverket, knekker. Man er spesielt utsatt om man liker å ha klokken løst på håndleddet.
 
Det stemmer det Wilh. skriver ang Sinn. Klokken de opprinnelig laget til GSG9 (Grenzschutzgruppe 9 - trolig verdens beste antiterrorstyrke) heter EZM1 (Einsatzzeitmesser) og er etter min mening tidenes tøffeste tool-watch, se http://www.broadarrow.net/ezm1.htm. Uheldigvis er det flere som er enige med meg og uheldigvis produseres de ikke lengre. Resultatet er at prisene på disse nærmer seg klassisk Submariner-nivå.

Tanken bak å ha trykkerne på venstre side var at dette skulle forenkle bruken av kronografen med taktiske hansker/dykkerhansker, slik at man da bruker pekefinger i stedet for tommel. Verket er den legendariske arbeidshestenLemania 5100.

Dette er en av mine grail watches. I mellomtiden trøster jeg meg med lillebroren EZM3. Den tåler bruk den også og er veldig komfortabel med kronen på venstre side:
Sinnrype.jpg
 
Jeg har gjort noen forsøk på å gå med klokka på høyre arm, men får det ikke til. Håndleddet mitt er noe tykkere på høyre, så klokkene passer ikke helt. I tillegg føles det helt feil. Det er et poeng med å slippe å ha krona ned i håndbaken, så en PAM destro hadde vært noe det!

Apropos håndbaken - så slår det meg som potensielt uheldig å ha et ur av høyere prisklasse såpass nært kroppens utløp ved tørking etter tyngre toalettbesøk. Selvom presisjonen stort sett er upåklagelig så vet man jo aldri. Man vil jo ikke ha oljeutslipp i vakre Lofoten, ei heller på manufakturverket. :D:D
 
Apropos håndbaken - så slår det meg som potensielt uheldig å ha et ur av høyere prisklasse såpass nært kroppens utløp ved tørking etter tyngre toalettbesøk. Selvom presisjonen stort sett er upåklagelig så vet man jo aldri. Man vil jo ikke ha oljeutslipp i vakre Lofoten, ei heller på manufakturverket. :D:D

Haha, en problemstilling jeg ikke har tenkt så mye på, men det avgjør nok saken!
 
Apropos håndbaken - så slår det meg som potensielt uheldig å ha et ur av høyere prisklasse såpass nært kroppens utløp ved tørking etter tyngre toalettbesøk. Selvom presisjonen stort sett er upåklagelig så vet man jo aldri. Man vil jo ikke ha oljeutslipp i vakre Lofoten, ei heller på manufakturverket. :D:D

Poeng:D
 
Alternativt kan man jo ha en klokke man kan velge hvilken side man ønsker å ha kronen på...

P1020049.jpg

P1020057.jpg