Krone og bading.

N

Ndure

Guest
Har lurt litt på dette med krona på klokka og bading. Det har seg nemlig sånn at jeg har hørt noen skrekk-historier om at vann har lekket inn i klokka under bading. Det skjedde visst pga at krona ikke var skrudd helt på plass. Dette var på en diver. Krona på en diver skal visst nok være så annerledes.

Hva menes med det? Skal krona bare skrus hardt på? Er det ikke sånn at krona ofte er beskyttet av kanter slik som på bildet? Hva er så mye annerledes en kantene? :roll:

ymr3.jpg
 
Krona skal ikke skrues inn med makt. Når gjengene botner ut så er det nok. Det er seal på stemmen som tetter, gjengene fungerer ikke som pakning.
 
Korrekt, ettersom gjengene ikke er koniske har de ingen mulighet for å tette. Rolex kronen du linker til er vel en trip-lock krone, uten at jeg vet hva det innbærer skal den vist være bra:)
 
Skru til du kjenner at pakningen tetter. ;)

Er den vanskelig å få opp har du skrudd for hardt. De fleste skrekkhistoriene er vel folk som har glemt å skru den til i det heletatt?

Kantene er beskyttelse mot støt og slag, har ingenting med tettheten å gjøre.
 
Med relativt friske pakninger trooor jeg mange divere klarer seg i dusjen selv med åpen krone. Men da snakker man tetthet knapt over en klokke uten beskyttelse og ikke noe mer.

Så som de andre sier, skru til den slutter men ikke bruk makt :)
 
Dusjen er faktisk ikke så heldig for pakningene.. :p

Varmt vann og såpe gjør dem sprø og dermed mindre holdbar... :D

Når det er sagt så skjer det at jeg dusjer med klokken på selv.. :cool:
 
Saltvann er sikkert enda værre.

Må ikke komme her å tro at en bare kan hoppe uti og bade med den nye diveren din.. :p Haha...
 
Om man følger råd fra urprodusenten (hvertfall Rolex) skal klokker som bades med trykktestes og få ny pakninger hvert eller annenhvert år.
 
Åh. Her var det mange svar, Takk. :)

Når jeg skrur krona ut, lager det et klikk. Så lager det enda et klikk vis jeg skal stille datoen. Står ikke krona riktig vis ikke 1. klikk er kjent?
 
Om jeg skjønner deg riktig er du redd for å ikke ha skrudd kronen riktig inn?

Slik jeg skjønner kronen og resten av kassen er bygd opp er det ingen mulighet for å skru kronen helt inn uten å ha gjort det riktig. Det at du ikke kjenner det første klikket er nok bare uflaks. Jeg ser det blir solgt verktøy på eBay for å skru kronen hardere inn, dette vil jeg på ingen måte anbefale. Blir litt som skruene på bilfelgen, du skal skru til med håndkraft, men boltene sitter ikke bedre om du skrur gjengene halvveis av.

PS: Om du skal feste en flagstang til bakken er det derimot viktig å dra skruene litt over gjengene så man har strekk i skruen:) Så vet du det også:)
 
Når du drar ut kronen får ett klikk per posisjon.

Når du skubber inn igjen kronen får du ett klikk.

Slik har hvertfall alle mine vært, virker logisk mtp. konstruksjonen også. :)

Om du skal feste en flagstang til bakken er det derimot viktig å dra skruene litt over gjengene så man har strekk i skruen:) Så vet du det også:)

Ikke glem å bruke links-bolter for å kompansere for jord-rotasjonen da! ;)