kunnskap om pilotur fra andre verdenskrig...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Jeg har siste året vært litt til og fra med tanker omkring pilotur. Tenker da vintage - og en kjempe fra andre verdenskrig. Er fascinert av pilotur laget for tyskerne - ikke så mye grunnet fascinasjonen for konflikten, men rett og slett fordi jeg synes de er nydelige, og danner grunnlaget for så mye av det vi kan se av pilotur i dag. Jeg har lest meg litt opp, og har skjønt at det er fire tyske og en sveitsisk produsent som er korrekte.

De tyske er

Lange
Laco
Wempe
Stova

Sveitsisk

IWC

Er det noen her inne som sitter på kunnskap omkring disse klokkene?
Jeg ser at de selges - stort sett uavhengig av merke (selv om lange jevnt over er dyrest) for alt fra under 30`til godt over 100`.

Antar at dette er et marked ganske likt andre (les vintage Rolex, Omega ect) når det kommer til utskifting av deler, frankenwatch osv.

Ligger noe på Chrono24 og noen selges også sammen med et tidsriktig kompass som pilotene benyttet seg av.

De er store (55mm) men du verden så artig det hadde vært med en slik på armen :)

Laco lager jo fremdeles 55mm reproduksjoner av sine egne originaler. De har p.t. modell A på lager til 2500 EUR.

861829_FL23883_slide02.jpg

Jeg mener å ha lest et sted at Lange og Laco var de eneste som brukte inhouse verk i sine B-Uhr, så dersom det betyr noe? Ellers var det vel Lange verk i Wempe sine klokker mener jeg.

Ikke ta dette for god fisk, jeg plukker rett fra hukommelsen her.

Har kikket litt på disse av ren historieinteresse, og klokkene er frekke som få. Håper du får tak i en!

Skjønner deg godt. Fikk i forbifarten se et Lange pilotur som hadde vært inne til service hos Tidemann, veldig flott.

Lagde Glashütte pilotur under krigen, eller kom disse først senere?

Skjønner deg godt. Fikk i forbifarten se et Lange pilotur som hadde vært inne til service hos Tidemann, veldig flott.

Lagde Glashütte pilotur under krigen, eller kom disse først senere?

Min smale kunnskap på omerådet tilsier at de ikke lagde pilot-ur i verken første eller andre verdenskrig. Det er vel først etter at GUB ble til UNION Glashutte og Glashutte original at GO har kommet med første og andre gen. pilot-ur basert på cal. 39 og 100.

bare for kuriositetens skyld;

Finner Lange pilot-ur med samme verk som GUB (glashutte original) (pilot-lommeur) da jeg leter litt.

movmento-lange-su-orologio-pilota.jpg

1ii57mr.png

Fant også for ikke så lenge siden ut at Union Glashutte og GO deler visse tekniske tegninger på noen verk pr. dags dato. Hadde satt med litt inn i tidligere sammarbeider her @Greg hvis du skal begynne på noe tyskt noe. :mrgreen:

Redigert av en moderator:
Har du prøvd en på armen Greg?

Det er SINNSYKT store, jeg har jo veldig lyst på en, men fant ut at det ble litt for ille å kjøpe et Beobachtungsuhr for å kun ha det i boksen. Men designet er så kanon at jeg seriøst vurderer å gå for en ny-klokke variant (GO Navigator), noe som du vet sitter langt inne for meg...

Men det var meg, kjøp en så kan jeg låne den litt på neste GTG. ;)

Å ja, glemte nesten: Slik jeg har oppfattet markedet for disse (og andre militær-ur som eksempelvis Bund) er at siden de ble brukt som et verktøy var det å være tro til originalt design så og si ikke-eksisterende. Derfor kan du se re-lumineringer, viser-kombinasjoner og forskjellige kroner som kan ses på som "normalt", da det ofte ble gjort av forsvarspersonell i løpet av tjenestetiden.

Dette kan jo være et kompromiss, @Greg - du får størrelsen, men slipper unna med en brøkdel av prisen :p:mrgreen:

Giant-watch.jpg

45892d1176774061-worlds-largest-most-ridiculous-watch-musk-mr2129-musk2129.jpg

Edit: Beklager å avspore en fin tråd med denne menigsløsheten hi hi ;)

Er det noen her inne som sitter på kunnskap omkring disse klokkene?

Mye kunnskap om dem på WUS (spesielt på Laco og Pilot & military-underforumene), men du må lete gjennom en hel haug med uinteressante tråder for å finne det interessante.

Amerikanernes ( og engelskmennenes) sin approach til Pilotur var noe annerledes. Der var det små ur som var gjeldende. Etter sigende var dette for at de ikke skulle være til hinder i trange cockpiter. :) De skulle også være enkle og rimelige.

Dermed er ekte USAF WW2 pilotur rimelige. En rimelig inngangsbilett.

Jeg har en 1943 Elgin A11.. Brukte den på julaften. Ellers er den i klokkeboksen, i påvente av at små, vintage ur blir moderne..

P1080772_zps0c752337.jpg

Har ikke bilde av mitt baklokk, men her er en annen. Tøffe graveringer. "AF45" viser at denne er fra 1945. :

elgin%20a11%20ww2%20military%20watch%20jet%20back.jpg

Egentlig litt interessant, siden cockpiten på f.eks en Bf109 er vesentlig trangere enn på både P-51 og Spitfire.

Egentlig litt interessant, siden cockpiten på f.eks en Bf109 er vesentlig trangere enn på både P-51 og Spitfire.

"The Navigator got them. And yes, the Bomber guys were primary recepients. Never the Stuka or Fighter pilots."

En liten korreksjon på WUS etter at en fyr har lagt ut noen pdf-er om B-Uhr. :) Selv om det muligens er småfeil i artiklene, så anbefaler jeg å laste ned zip-en og lese dem. Bl.a. noen gode oversikter over de forskjellige variantene.

Nok engang slår du til med research som gjør kunnskapen lett tilgjengelig for oss andre @SpaceCowboy. Takk!

De pdf filene var gull.