Jeg har siste året vært litt til og fra med tanker omkring pilotur. Tenker da vintage - og en kjempe fra andre verdenskrig. Er fascinert av pilotur laget for tyskerne - ikke så mye grunnet fascinasjonen for konflikten, men rett og slett fordi jeg synes de er nydelige, og danner grunnlaget for så mye av det vi kan se av pilotur i dag. Jeg har lest meg litt opp, og har skjønt at det er fire tyske og en sveitsisk produsent som er korrekte.
De tyske er
Lange
Laco
Wempe
Stova
Sveitsisk
IWC
Er det noen her inne som sitter på kunnskap omkring disse klokkene?
Jeg ser at de selges - stort sett uavhengig av merke (selv om lange jevnt over er dyrest) for alt fra under 30`til godt over 100`.
Antar at dette er et marked ganske likt andre (les vintage Rolex, Omega ect) når det kommer til utskifting av deler, frankenwatch osv.
Ligger noe på Chrono24 og noen selges også sammen med et tidsriktig kompass som pilotene benyttet seg av.
De er store (55mm) men du verden så artig det hadde vært med en slik på armen
De tyske er
Lange
Laco
Wempe
Stova
Sveitsisk
IWC
Er det noen her inne som sitter på kunnskap omkring disse klokkene?
Jeg ser at de selges - stort sett uavhengig av merke (selv om lange jevnt over er dyrest) for alt fra under 30`til godt over 100`.
Antar at dette er et marked ganske likt andre (les vintage Rolex, Omega ect) når det kommer til utskifting av deler, frankenwatch osv.
Ligger noe på Chrono24 og noen selges også sammen med et tidsriktig kompass som pilotene benyttet seg av.
De er store (55mm) men du verden så artig det hadde vært med en slik på armen