Er det andre enn meg her som er interessert i møbler og lamper fra 20-tallet og frem til i dag?
Kan ikke si jeg har noen kjempekompetanse eller enorm samling, men er veldig glad i den gamle PH5 lampen jeg har på soverommet. Denne kjøpte så vidt jeg vet min far ny for fryktelig mange år siden og den hang på soverommet til mamma og pappa til en en gang på 80 tallet falt ned i sengen, mamma ble redd og den havnet i kjelleren. Der lå den i tyve års tid før jeg fant den for noen år siden, vasket den ned og byttet det elektriske og overtalte metallet til å ikke være så løst slik at den ikke lenger faller ned
.
Flott lampe til et soverom, har ikke så masse lysutbytte pga den blendingsfrie designen, men morsom å studere formene og hvordan den faktisk er satt sammen.
Har litt forskjellig opp og ned på veggene mine, litt tomt akkurat nå i forhold til hva jeg har av veggplass, men Gisle Harrs "Lonesome day" 1 til 3 (kan sees her om man er nysgjerrig:
http://www.kunstnerforbundet.no/kunstnere/700;Gisle-Harr) har fått plass, pluss en annen serie også fra Gisle som er malt.
På soverommet over sengen har jeg et lito av Eva Harr, den litt halv-dystre natt scenen i blått passer godt inn på soverommet.
Er veldig glad i å ha ting på veggene i hvert fall, av og til må det opp noen kart eller malerier. Er heldig så i måte da jeg vokste opp med å drive antikvariat og min fars private samling var ganske stor (før store deler ble stjålet for noen år siden, men det er en annen og fryktelig mye mer frustrerende historie).
Det viktige er uansett at man ikke nødvendigvis må betale så mye for å få noe fint og skikkelig, en tur på Blå på søndagsmarkedet eller på små galerier kan ofte resultere i noen fantastiske funn til en rimelig penge. Og det er så vanvittig mye koseligere å ha noe som noen faktisk har laget på veggen enn et småkjipt bilde printet på lerret fra IKEA
.