Kvalitetsforskjeller Nato

Medlem
11. nov. 2009
Sted
Sandnes
Har i et par tråder lest at det er store kvalitetsforskjeller på Natostraps. Det er sjokkerende nok ymtet frempå at vår kjære NorgesNato er av laber kvalitet. Selvfølgelig uten at dette demper den barnslige gleden ved å eie noe så feiende flott.

Men - er det noen her inne som kan ødsle av sine kunnskaper vedrørende Natostrap/kvalitet og gjerne peke i retning av der de mest slitesterke befinner seg? På forhånd takk ;)

Jeg føler meg kanskje ikke helt uskyldig når det gjelder denne påstanden, så jeg får vel stå for den ;).

Jeg har ikke så lang erfaring med natoremmer, men jeg har kjøpt 13 stk som ble levert denne uken av forskjellige produsenter, både nato og zulu remmer.

Først og fremst, la meg bare si at jeg virkelig liker "norske-natoen" - den er vanvittig sjarmerende.

Men når det gjelder nato og zulu har jeg observert 4-5 forskjeller som totalt sett sier noe om kvaliteten på en rem:

1) Sydd eller limt/smeltet

Norges natoen er kun smeltet.

2) Kvalitetsfølelsen på stoffet

Norges natoen er vanvittig glatt og laget av et ganske tynt materiale.

3) Kvaliteten på vevingen

Ingenting negativt å si om norges natoen her :)

4) Kvaliteten på "hardware" - bøyler og spenne

Norges natoen har uten sidestykke den tynneste og spinkleste hardwaren av alle natoene jeg fikk denne uken.

5) Kvaliteten på hullene (røffe og ubehagelige eller fine og glatte)

Norges natoen passerer flott her også.

Altså, jeg vil ikke at dette skal høres surmaget ut. Jeg digger remmen og ville kjøpt den igjen i dag, om det kommer en 22mm kjøper jeg den glatt igjen. Den er sinnsvakt kul og usedvanlig sjarmerende :cool:. Det er heller ikke sånn at alle remmene jeg har kjøpt "passerer" alle disse faktorene med glans.

Et problem med tynt og glatt stoff er at en av sikkerhetsmekanismene i natoen faller fra. Om spennen feiler på en "røff" nato er det nok friksjon i de to øvre ringene med remmen i en "u" til at den ikke forlater armen din sånn helt uten videre uansett.

De, uten sidestykke, beste remmene jeg har kjøpt er maratec. Jeg leste lignende kommentarer rundt om kring før jeg handlet og tenkte i mitt stille sinn at det ikke kan være så stor forskjell på litt nylon, men det er det faktisk.

Maratec er solide, har kraftig hardware, perfekte hull, perfekt veving, er sydd og limt (eller smeltet, hva vet jeg, ser dog limt ut) og er generelt sett solide nok til at jeg ikke ville blitt overrasket over om de kunne holdt kroppsvekten min og vel så det.

Først vil jeg si at jeg syns dette er en helt fair diskusjon :)

Jeg er vel kanskje litt biased i forhold til å bidra med noe her, men en ting man bør være klar over er MOD sine spesifikasjoner på hvordan en NATO faktisk skal være:
http://www.dstan.mod.uk/standards/defstans/66/047/00000200.pdf

Som man kan lese, skal en NATO i utgangspunktet ikke være verken sydd, eller ha beadblasted rustfri stålhardware som f.eks. Maratec. Det er kanskje både litt irrasjonelt og barnslig, men for meg teller det en del å vite at produsenten er "riktig" og at de militære spesifikasjonene i høy grad følges. ;)

Diskusjonen om hvem som leverer best NATO går igjen på flere forum, og stort sett har jeg inntrykk av at denne polariserer brukerne mot Maratec på den ene siden, og remmer fra TS sin produsent på den andre. Den store taperen er som oftest typiske "eBay-remmer" som ofte er produsert i østen.

NATO er jo i grunnen bare billige remmer laget av nylon. En litt artig vinkling er å sammenligne med en original gummirem som vel typisk koster en 1500-2000 kroner. Ordinært holder vel disse kanskje rundt 1 år med hyppig bruk før de tørker eller blir skjoldete. For samme prisen kan man bytte NATO 10 ganger gjennom året.. ;)

.......Som man kan lese, skal en NATO i utgangspunktet ikke være verken sydd, eller ha beadblasted rustfri stålhardware som f.eks. Maratec. Det er kanskje både litt irrasjonelt og barnslig, men for meg teller det en del å vite at produsenten er "riktig" og at de militære spesifikasjonene i høy grad følges....

Det var oppklarende Juice. Terskelen for "irrasjonelt og barnslig" har undertegnede tråkket over med god margin for mange, mange ur siden ;)

Kjøpte et par Nato straps fra gnomonwatches her for noen uker siden. Den ene natoen er av veldig dårlig kvalitet. Bøylene står alt for tett, selve strapen er alt for myk og tynn.

Helt sikkert mange meninger rundt hva som er det mest originale, mest slitesterke, mest behagelige etc etc.

Uansett om det er originalt eller ikke foretrekker jeg nato/zulu-remmer som for det meste består av bomull med noe polyester for slitestyrke. Bomull er mykt, kan gi et litt "rugged" utseende om den er vevd litt tjukt og gir gjerne en mattere farge enn remmer med høyt innhold av polyester.

Synes det var veldig morsomt å lese den faktiske NATO spesifikasjonen, takk for den Juice :D.

Jeg ser poenget ditt mtp å følge spec, men da skulle strengt tatt remmen ha vært grå :p.

Uansett, jeg foretrekker absolutt en rem av maratec typen som kjennes så bunnsolid ut, med kraftig og solid hardware over at det følger en gitt spec :).

Hvor handler dere maratac remmene fra?

Jeg handler av Howard hos Westcoasttime. Men vær varsom her, han får ikke mine anbefalinger fordi han blander ofte bestillinger. Han sender også med USPS som standard, og det kan fort ta 5-6 uker før pakken kommer frem. Spesifiser at du vil få tilsendt pakken med FedEx eller UPS.

For å være helt ærlig, så merker jeg ikke store forskjellen på Howard sine Maratac Zulu, og Strapped For Time sine kopier.

Man merker stor forskjell på Maratac Nato og G10 Nato fra UK eller fjerne østen. Men det er vel en smakssak :)