[LØST] Tudor Pelagos 39 – motstand ved opprekking, normalt?

Medlem
28. mai 2022
Sted
Oslo
Hei,
Jeg har en Tudor Pelagos 39 som jeg er veldig fornøyd med, men det er én ting jeg lurer på. Når klokken har stått stille en stund og jeg trekker den opp, legger jeg merke til en svak lyd som virker litt annerledes enn normalt. Jeg kan også kjenne en liten motstand i kronen under opprekking. Dette har vært slik siden klokken var ny.

Jeg sendte den til et autorisert verksted for kontroll, og de mente alt var i orden. Likevel klarer jeg ikke helt å slippe tanken på at noe kan være unormalt. Er det noen her med erfaring fra Pelagos 39 (eller lignende Tudor-modeller) som kan si om dette er typisk oppførsel for denne typen urverk?

Hei,
Jeg har en Tudor Pelagos 39 som jeg er veldig fornøyd med, men det er én ting jeg lurer på. Når klokken har stått stille en stund og jeg trekker den opp, legger jeg merke til en svak lyd som virker litt annerledes enn normalt. Jeg kan også kjenne en liten motstand i kronen under opprekking. Dette har vært slik siden klokken var ny.

Jeg sendte den til et autorisert verksted for kontroll, og de mente alt var i orden. Likevel klarer jeg ikke helt å slippe tanken på at noe kan være unormalt. Er det noen her med erfaring fra Pelagos 39 (eller lignende Tudor-modeller) som kan si om dette er typisk oppførsel for denne typen urverk?
Det er helt normalt på Rolexmodeller ihvertfall at man kjenner/hører et lite knepp i det man trekker den opp. Har aldri tenkt over det med Tudorene mine men det er mulig jeg bare er blitt så vant med det. Du kan nok slå deg til ro med at den er i orden.

Hei,

Jeg har både Pelagos 39mm og 42 mm med in-house, og opplever det samme på begge. Tror det er helt normalt.

Litt vanskelig å forklare, mulig jeg prøver å ta en video av det med lyd om det lar seg gjøre. Jeg kan høre den klassiske lyden som jeg tror alle klokker har, men i tillegg er det en annen lyd og følelse som er der sporadisk.

Det er normalt å høre clutchen som popper ut etter full opptrekking av fjæren med kronen, på et automatisk urverk.
Kunne det bli det?

Redigert: