Lærstøvler. Røff og hyppig bruk. Hva finnes i god kvalitet?

Medlem
8. mars 2018
Sted
Hareid
Hei,

Det har tatt sin tid, men nå har jeg gått lei av M77 som tilsynelatende holder kortere og kortere for hver gang jeg kjøper meg et nytt par.

Hva finnes der ute som klientellet på Tidssonen kan anbefale?

Bruksmønster er hverdagsliv på Vestlandet. Til og fra jobb når det er grisevær, holde føttene tørre og varme mens jeg herjer rundt med ting jeg ikke kan på gården jeg har pådratt meg, en fjelltur i ny og ne, følge etter ungene rundt i snø og is mens de leker...

Lundhags Professional dukker stadig opp som et tips, men finnes det noe annet jeg burde vurdere?

Kravspec er hovedsaklig at de skal holde meg tørr på føttene, være romslige nok til at jeg kan bevege på tærne, samt være høye nok til at jeg kan vasse rundt i myra mens jeg vedlikeholder dreneringsgrøftene uten overhengende fare for å plutselig kjenne myrvannet tvinge seg ned langs leggene...

I tillegg altså minst dellær - jeg har [n] par gummistøvler i ymse lengder, men ingenting slår en god lærstøvel i komfort, IMHO - iallefall så lenge man har ork til å pusse og impregnere jevnlig...

Budsjett? Nærmere ubegrenset så lenge jeg føler at jeg får valuta for pengene. Disse vil nok være på føttene mine opp mot tusen timer i året.

Gore-Tex eller ikke?
Uten? Red Wing Iron Ranger eller Blacksmith
Med? Alfa Bever eller hva som er nyeste modell nå om dagen

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
+1 på Red Wing. De har også en Work-serie med varianter med vernetå og Gore-tex men jeg ville først sette på noe slikt:

Skal du tråkke i myr tror jeg neppe Red Wing holder vann ute. Prøvde meg selv på en fisketur i Finnmark med beksømsydde Heschung Ginkgo, og da ble jeg skikkelig våt. De var fetta godt inn. Prøver nå på støvel med Veldtschoen konstruksjon. Foreløpig har de holdt seg bra, men ikke gått i noe myr enda.
_DSC8528 (1).jpg

Eller bruker jeg jaktstøvler fra Crispi. De er jeg godt fornøyd med så langt. Inne i andre året nå, og vadet gjennom elver og tråkka i myr uten antydning til fuktighet.

• Haha
Reaksjoner: Entropy
Gore-Tex eller ikke?
Uten? Red Wing Iron Ranger eller Blacksmith
Med? Alfa Bever eller hva som er nyeste modell nå om dagen

-Jeg har ingen sterke preferanser (på akkurat dét) området, så takker for begge forslag!

+1 på Red Wing. De har også en Work-serie med varianter med vernetå og Gore-tex men jeg ville først sette på noe slikt:

-Disse er det dessverre for lave skaft på, men ser at Red Wing også tilbyr endel modeller med høyere skaft og fullnarvet lær, så her får jeg studere litt...

Lundhags Forest II er ganske lik i konstruksjonen som M77 men mye mer vanntett pga gummieringen.
Like lite ankelstøtte, ca samme høyde, bedre grep i sålen. Tørker like fort.
Passer de føttene dine er det herlige lette sko som jeg selv er godt fornøyd med - riktignok i jaktsammenheng.

Jeg har også red wings og synes de er fine, men det er for mer urban bruk.

Forøvrig kan du også ta en titt på Rancourt - jeg har vært veldig happy med mine mocs derfra.

Mulig du rett og slett skal ha lærstøvler.

-Jeg er forøvrig uenig mtp comfort og gummistøvler, men du trenger GODE støvler og helst med foret med lær og ikke neopren.

Redigert:
Velg god norsk kvalitet. Jaktstøvler med Gore Tex fra Alfa eller Viking. Har vasset med slike i myrer og bekker i dagesvis uten å bli fuktig verken av vann utenfra eller svette innenfra. Aldri et gnagsår.
Norske produsenter vet også hva slags grove såler man trenger i norsk natur.
Har også diverse Red Wing og tilsvarende utenlandske «mote/arbeid» merker. Bra i storbyen med ubrukelige i naturen.
Valget et enkelt i mine øyne; Alfa eller Viking

Velg god norsk kvalitet. Jaktstøvler med Gore Tex fra Alfa eller Viking. Har vasset med slike i myrer og bekker i dagesvis uten å bli fuktig verken av vann utenfra eller svette innenfra. Aldri et gnagsår.
Norske produsenter vet også hva slags grove såler man trenger i norsk natur.
Har også diverse Red Wing og tilsvarende utenlandske «mote/arbeid» merker. Bra i storbyen med ubrukelige i naturen.
Valget et enkelt i mine øyne; Alfa eller Viking

Bra sko det, men er vel ikke mye norsk kvalitet over Alfa og Viking lenger, utover design.
Viking lages i Kina, Vietnam og Romania.
Alfa lages i Kina, Vietnam, Slovakia, Estland og Italia.

Jeg har et litt ambivalent forhold til gore-tex i lærstøvler.

Det er herlig å gå i tørre lærstøvler ja, ihvertfall til membranen sprekker, men når først læret er vått så tørker det jo faen aldri. Så da har jeg en "læbjen" klump på hver fot som mykner og mister fasongen og blir tyngre for hvert skritt - og som ikke tåler å tørkes med varme.

Og alt vannet som har kommet inn må ut samme vei - gjennom fett og voks som jeg har lagt på for å tette. Det tar fort noen dager.

Så jeg har gitt opp membran i lærstøvler og foretrekker gummistøvler når det er ordentlig vått, evt Crispi med membran.

• Liker
Reaksjoner: DrDoppler
Bra sko det, men er vel ikke mye norsk kvalitet over Alfa og Viking lenger, utover design.
Viking lages i Kina, Vietnam og Romania.
Alfa lages i Kina, Vietnam, Slovakia, Estland og Italia.
Uavhengig av hvor de produseres så designes de og utvikles i Norge med erfaring fra Norsk natur.
Og ingenting produsert i nevnte lang trenger å være av dårligere kvalitet. God QA er viktig
Resultatene svarer for seg:etter min erfaring er det fremdragende sko som holder lenge og leverer hva de lover

Uavhengig av hvor de produseres så designes de og utvikles i Norge med erfaring fra Norsk natur.
Og ingenting produsert i nevnte lang trenger å være av dårligere kvalitet. God QA er viktig
Resultatene svarer for seg:etter min erfaring er det fremdragende sko som holder lenge og leverer hva de lover
Selvfølgelig enig i at nevnte land ikke nødvendigvis produserer dårlige kvalitet, men jeg ville på ingen måte kalt det norsk kvalitet eller et produkt av norske produsenter. Det var mest det jeg kommenterte på.
Liker at de specces for norske forhold, og tviler ikke på at de stort sett fungerer godt for sitt bruk.

Jeg har et par gamle Lundhags syncro high. Fantastisk sko så lenge man fetter dem som man skal. Om man slurver med vedlikeholdet så trekker de vann.

Har imidlertid overlevd to par med Alfa bever i samme periode og syncro ser ikke slitt ut en gang. Skal dog nevnes at certechen over lesten som gir slitestyrken er vesentlig stivere enn en tilsvarende alfa/m77 e.l. Men om du vil ha noe som holder deg tørr og varer så ville jeg gått for Lundhags.

Det er vel jaure som har tatt over for denne. Professional og jaure er jo rimelig like. I tillegg legger Lundhags opp til at man kan sende dem inn og reparere dem, slik at samme paret skal vare i årevis når man først har gått dem inn!

• Liker
Reaksjoner: Entropy og Oddemann
Jeg leste kravene dine litt nøyere, enn før jeg skrev mitt første svar. Jeg tenker det er litt vanskelig å finne en støvel som tilfredsstiller alle kravene dine 100%. Ihvertfall er min erfaring at dersom du skal ha støvler med høye skaft, og som i tillegg er svært / helt vanntette (les Gore-Tex), så blir de fort store, tunge og klumpete - men her tar jeg gjerne imot korreksjoner fra andres erfaringer. Til mer hverdagsbruk / arbeidssko på en gård, som du skriver, så ville jeg fortsatt anbefalt Red Wing Iron Ranger / Blacksmith eller tilsvarende støvler. Enkle skinnstøvler uten membran, for og annet dill, tørker raskt og er veldig værbestandige hvis de får litt pleie. Tar et par-tre uker å gå inn, men steller du de littegran, så har du sko i 10-20 år. Og sliter du ned sålen så kan de såles om. Har brukt mine utallige timer i skogen også, men det er klart, vasser du i våt lyng og myr hele dagen, så blir du våt på bena, for mesteparten av fett og impregnering slites vekk uansett. Da er det bare Gore-tex eller gummistøvler som holder vannet ute. Men som @Smokeless skriver, når membranstøvler først blir våte, så er det et nytt sett med problemer.

Mulig du skal teste Georgiaboots?

Hei,

Takk til alle, og joda - som observert oppe i tråden her, det er vanskelig å dekke alle behov i ett par støvler - ønsket var vel egentlig mer å finne et godt allround-par som kunne gjøre grei tjeneste for de fleste formål, da hverdagen for tiden ofte tar uforutsigbare vendinger når jeg først er ute og roter rundt på gården...

Det ble et sett Alfa Bever GTX wide - av den enkle grunn at jeg fant en lokal leverandør som hadde den noe ukurante str. 48 på lager. De satt som et skudd med innleggssåle og ullsokker på plass.

Tørketid om de først skulle bli gjennomvåte er en kalkulert risiko, men neppe noe stort praktisk problem - det er flere par støvler i heimen, og jeg har skotørker som er skånsom mot det meste, da den heller enn høy temperatur satser på stor luftgjennomstrømning...

(Dessuten er jo plan A å ikke bli gjennomvåt! De klarte iallefall gårsdagens jomfrutur med snømåking og traktormekking uten at føttene mine var noe annet enn varme, tørre og henrykte hele kvelden!)