L. Hansson, Fredrikstad.

Thomas84

Støttemedlem
Medlem
14. aug. 2012
Sted
Rælingen
Fant et lommeur hos besteforeldrene mine i dag. Det står L. Hansson, Fredrikstad på. Noen som har vært borti noe lignende?

Det hadde vært artig, @Fyrsten. Min oldefar kjøpte visstnok dette av en kollega som manglet 50 kroner til USA-billetten sin, da det var det store. Den originale eieren er for lengst død og begravet, men uret går fortsatt:)

Redigert av en moderator:
tittet faktisk på et likt i går. Lå i skapet vi har akevittglass i, kommer fra kona sin familie. Det som var her var lite, ca 35 mm i diameter.

Kult! Dette er på 55mmish tenker jeg. Kun tatt på øyemål. Vesentlig større enn Paneraien hvertfall:)

Kan det være en sammenheng med Z. Hansson Urmaker og Chronometerforretning til høyre i dette bildet fra ca 1915?

022uL2Qs6v48

Det var ikke uvanlig at navnet på urmakeren som solgte uret eller navnet på importøren ble stemplet på urskiven. Jeg har selv bla en Zenith fra tidsrommet 1915, stemplet J.E.Stensrud, Sandefjord.

Jeg ser ikke bort fra at det er en sammenheng med Z. Hansson urmaker og chronometerforretning og dette uret, er ikke første bokstav Z på uret ditt?

Det kan hende det står Z, ikke L, men å tyde denne skriften er ikke min sterkeste side. Uret er heller ikke hjemme, så jeg får ikke sjekket bedre nå. Skal ta med macrolinsen neste gang jeg er på besøk, så skal jeg ta noen bedre bilder:)