La oss se dine "Watchtracker" resultater

Medlem
11. des. 2010
Innlegg
890
Sted
Oslo
For oss som er mer enn normalt interessert i klokker er Watchtracker en nyttig app. Jeg har testet en del av klokkene mine med varierende resultat.
Dette er min Chronometre Bleu som lever opp til navnet:


Dette er min AP ROO Safari som tydeligvis trenger spaopphold:



Post dine resultater, de gode og de mindre gode.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar
Rimelig fornøyd med resultatene fra Twixt appen;
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Bruker Twixt selv. 1521 resultatet er målt over 1 måneds tid eller så, mens Helson ble målt i en ukes tid. Ganske greit for ETA2824-2 og Miyota 9015 :cool:

47PVkM4.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Bruker selv WatchCheck (dog i mindre grad enn tidligere, da ved kjøp og sjekk av urets tillstand bruker jeg nå timegrapher). Her er noen resultater fra tidligere og nåværende ur (s/d):

14060M -5s/d
116500 +0,2
Nomos Zurich -0,5
16610LV +4
16710 -28 (før service, ikke målt etter)
5513 +3
IWC 3714 -2
114060 +0,3
116710BLNR +0,4
Railmaster +5

Viktig å presisere generelt at tall må tas med en klype salt, det er feilmargin, spesielt om målinger er korte, målinger blir forskjellige avhengig av hvordan klokken har blitt brukt og lagret (hvilken posisjon den ligger, om den er i winder) osv.

Også viktig for de som ikke er innsatt i dette at avviket ikke er en fullverdig indikasjon på om klokken trenger service eller ikke. Selv om en klokke har stort avvik, så kan det være nok med en enkel justering - og motsatt; selv om den går perfekt i snitt, så kanskje den trenger service likevel.

Men om man er nøye, og timer klokken sin i forskjellige posisjoner (f.eks. over natt), og veldig varierende resultater så kan det absolutt gi et hint om servicebehov. Eller om man måler veldig forskjellig snittavvik i flere perioder med lik bruk/posisjon..
 
Jeg har også Twixt, men synes det er for mye bry å tegne inn alle viserne hver gang.
 
Jeg har også Twixt, men synes det er for mye bry å tegne inn alle viserne hver gang.

For så vidt enig i det. Kanskje derfor det har blitt med de 2 målingene jeg har gjort. Er også litt knotete å få plassert strekene helt korrekt.
 
Min 9 dager gamle Explorer 214270 ligger på +0,0 sek til +0,4 sek pr døgn. Kommer litt an på hvordan klokken ligger om natten. Imponerende presisjon synes jeg.
F01DB838-1899-44C7-A4B8-37CCB5B3C2C3_zpsgh0vrhur.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Mens vi er inne på det: Hvordan er "reglene" for hvordan visse urverk bør ligge på natten for å øke/sakke igjen?
 
Min 9 dager gamle Explorer 214270 ligger på +0,0 sek til +0,4 sek pr døgn. Kommer litt an på hvordan klokken ligger om natten. Imponerende presisjon synes jeg.
F01DB838-1899-44C7-A4B8-37CCB5B3C2C3_zpsgh0vrhur.png

Spot on med andre ord:cool:
Min 17 år gamle 16570 gjør 5 sek/dagen for mange, men jeg mangler foreløpig flere 'lange' målinger. 5 sek er kanskje mye men jeg klarer ikke å hisse meg opp over det når jeg er så happy med alt annet ved den.

Flere som småknoter med å få strekene 100% 'på' med twixt?
 
Min Sinn 103 ST med topp grade ETA (Valjoux) 7750 gir pene resultater i Timegrapher watch tuner appen.
F7E763F3-D27C-4937-B6F0-462717223701_zpss0zmioqc.jpeg

Det gjenspeiler seg i praksis også.
Men én Seiko SKX 013 var ikke like bra. Dette er etter avmagnetisering, den gikk mye dårligere enn dette i praksis og den ble fort solgt.
0B29A87B-AF37-4BE7-9A5D-48B77CDEBE8B_zpsijxhweql.jpeg

Appen er verd noen kroner, selv om iPhone mikrofonen ikke gjør en like bra jobb på alle klokker

Watch Tuner Timegrapher av Bartlomiej Swiatek
https://appsto.re/no/O-Wf7.i

Lars Birger
 
Min Sinn 103 ST med topp grade ETA (Valjoux) 7750 gir pene resultater i Timegrapher watch tuner appen.

Det gjenspeiler seg i praksis også.
Men én Seiko SKX 013 var ikke like bra. Dette er etter avmagnetisering, den gikk mye dårligere enn dette i praksis og den ble fort solgt.

Appen er verd noen kroner, selv om iPhone mikrofonen ikke gjør en like bra jobb på alle klokker

Watch Tuner Timegrapher av Bartlomiej Swiatek
https://appsto.re/no/O-Wf7.i

Lars Birger

Fungerer den appen uten en god ekstern mikrofon av noe slag??
Dedikerte apparater har jo spesial mikrofoner for å fange opp signalet..
 
Fungerer den appen uten en god ekstern mikrofon av noe slag??
Dedikerte apparater har jo spesial mikrofoner for å fange opp signalet..

Den fungerer med en standard mobil headsett mikrofon, og best med den originale til iPhone. Både i følge utvikler og mine uhøytidelige tester. Det er ganske nøye hvordan klokka og mikrofonen ligger for å få bra og repeterbare resultater. Og noen klokker er verre enn andre. Seiko dykkere ser ut til å slippe ut lite lyd.

Utvikler sier også på facebook at han jobber med en bra,billig, nøyaktig mikrofon.

Men den funker altså stort sett i dag om man er nøye og måler i stille omgivelser.

Lars Birger
 
Den fungerer med en standard mobil headsett mikrofon, og best med den originale til iPhone. Både i følge utvikler og mine uhøytidelige tester. Det er ganske nøye hvordan klokka og mikrofonen ligger for å få bra og repeterbare resultater. Og noen klokker er verre enn andre. Seiko dykkere ser ut til å slippe ut lite lyd.

Utvikler sier også på facebook at han jobber med en bra,billig, nøyaktig mikrofon.

Men den funker altså stort sett i dag om man er nøye og måler i stille omgivelser.

Lars Birger

Vil tro at mikrofonen er utfordringen. Diagrammet til Seikoen ser ut til å være plaget av dårlig mikrofon input.
 
Litt på siden, men relatert: Jeg har brukt WatchTracker til å måle avvik på klokkene mine, men nå vurderer jeg å konvertere til Android (iPhone 7 blir for kjedelig synes jeg og jeg må ha ny telefon nå). Hva bruker dere Android-brukere til å måle avvik? Noen Android-apper som er på høyde med WatchTracker (eller evt Twixt)?