Jeg har, som tidligere annonsert, gått til innkjøp av en snerten hybrid. Da er det jo naturlig å få seg ladepunkt i garasjen. Det viser seg å være noe over mine evner / kunnskap rundt lading, batteri, sikring, ampere, volt og så videre.
Det er en BMW i8. Jeg har to ladekabler: en hvor enden går inn i en vanlig stikkontakt og en slik annen stor sak (som kan brukes på ladestasjoner).
Jeg har forespurt sameiet om pris for installasjon og svaret er som følger:
Fra installatør:
"Her er deres tilbud for 16A 1-fase opplegg:
Viser til telefonsamtale, og oversender en budsjettpris på installasjonsløsning av 16A ladekontakt (industristøpsel).
Tilbudet inkluderer:
"Ser at de tilbyr en std. industrikontakt som er godkjent for 16A kontinuerlig strømtrekk og frekvent bruk.
Et spørsmål for deg er om du har eller kan få en kabel med dette støpsel til din el-bil?
Et alternativ er å installere en ladeboks som har en std. Type 2 kontakt. Tror denne boksen alene koster ca. kr. 5500+mva."
Jeg aner ikke hva jeg bør velge eller hva noe her betyr. Noen som har innspill/tips eller hva det skulle være som gjør valget noe lettere?
Jeg er usikker om jeg trenger hurtiglader i garasjen, bilen brukes ikke altfor mye (1-4 ganger i uken). But then again, I have no idea what is recommended...
Jeg kan sikkert lese i innstruksjonsboken i bilen, men den gjør meg ikke noe smartere på nettopp dette.
Det er en BMW i8. Jeg har to ladekabler: en hvor enden går inn i en vanlig stikkontakt og en slik annen stor sak (som kan brukes på ladestasjoner).
Jeg har forespurt sameiet om pris for installasjon og svaret er som følger:
Fra installatør:
"Her er deres tilbud for 16A 1-fase opplegg:
Viser til telefonsamtale, og oversender en budsjettpris på installasjonsløsning av 16A ladekontakt (industristøpsel).
Tilbudet inkluderer:
- Installasjon av 16A (1 fas) avgangssikring med forankoblet jordfeilvern type B og seriemåler.
- Legging av kabel (intill 30 meter) på kabelbro med ledig kapasitet.
- Installasjon av ladekontakt 230V/2 fas industristøpsel."
"Ser at de tilbyr en std. industrikontakt som er godkjent for 16A kontinuerlig strømtrekk og frekvent bruk.
Et spørsmål for deg er om du har eller kan få en kabel med dette støpsel til din el-bil?
Et alternativ er å installere en ladeboks som har en std. Type 2 kontakt. Tror denne boksen alene koster ca. kr. 5500+mva."
Jeg aner ikke hva jeg bør velge eller hva noe her betyr. Noen som har innspill/tips eller hva det skulle være som gjør valget noe lettere?
Jeg er usikker om jeg trenger hurtiglader i garasjen, bilen brukes ikke altfor mye (1-4 ganger i uken). But then again, I have no idea what is recommended...
Jeg kan sikkert lese i innstruksjonsboken i bilen, men den gjør meg ikke noe smartere på nettopp dette.