Lage klokke av ETA 2824-2.

Medlem
8. juni 2012
Sted
Engavågen
Hei hei.

Har en godt brukt squale 20 atmos som har ligget i nesten et år å støvet ned.
Den ble kassert pga ødelagt "case tube" , Men ETA 2824-2 verket som var i er helt i orden å jeg syns det er synd at den bare skal ligge der ubrukt.

Har modifisert noen Seikoer å en Armida som jeg bruker nesten daglig.
Så jeg tenkte å få tak i en kasse,krone,visere osv som passer.
Hadde vert kul å ha en klokke som jeg har satt i hop selv så ingen andre har :)

Ser de har noen kasser hos ofrei blant annet denne
http://www.ofrei.com/page523.html

Et lite minus er at den ser ganske lik ut som Hamilton khaki field som jeg allerede har.
Liker at den er 36mm , det skulle passe perfekt.

Er det noen som har noen forslag til skive,visere evt en annen kasse?
Er det noen andre nettsider som selger klokke deler?

Tar imot alle forslag med åpne armer :p

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Gubben11
Veldig artig idé!

Gå på eBay og se der!
Det er mye å velge mellom til det urverket! Pass bare på at visere passer og urverk passer. Diameter på skive og kassen må også passe. Da får du også god tanke på viserne sin lengde.

Dette blir spennende! Gleder meg til fortsettelsen!

8

Ps. På eBay er det mange kassen som er litt mer "uvanlige". Tenk på om det kan bli stilig når du skal lage noe selv!

8

Klarer ikke å la være å spørre, hvorfor ble kassen egentlig "kassert" sa du? Lengre versjon av historien takk. ☺ er det sååå vanskelig å få ny tube evt ny krone til disse modellene? Legg gjerne inn noen bilder av hva probl bestod i.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Det var flere typer casetube til disse, å hun kunne ikke svare på hvilken jeg trengte. En mulighet er å kjøpe en ny kasse men den koster 160 euro.
For å skifte case tube måtte jeg uansett ha sendt den til urmaker.
Så jeg lot det ligge.

Det er et kjent fenomen at gjengene går på disse. Å så ofte som jeg rullerer klokker å skrur ut og inn krone så frykter jeg at den nye også slites ganske fort ut :p

Skal prøve å ta noen bilder.

20160428_135633_zpstzmeygbr.jpg

20160428_135526_zpsrib93z4a.jpg

20160428_135804_zpslqeyff0l.jpg

20160428_135853_zpsnsakscgl.jpg

Redigert:
Dersom alle hadde skrudd kronen inn riktig hver gang hadde gjengemakerne blitt arbeidsløse. Dytt den inn og skru motsatt vei til den "faller" inn i riktig spor og DERETTER skru riktig vei. Vanskelig å forklare uten å demonstrere men skrur du riktig vei fra første sekund er ikke gjengene på "skrue" og "mutter" alltid rett i forhold til hverandre. Et generelt tips bare ☺

Dersom alle hadde skrudd kronen inn riktig hver gang hadde gjengemakerne blitt arbeidsløse. Dytt den inn og skru motsatt vei til den "faller" inn i riktig spor og DERETTER skru riktig vei. Vanskelig å forklare uten å demonstrere men skrur du riktig vei fra første sekund er ikke gjengene på "skrue" og "mutter" alltid rett i forhold til hverandre. Et generelt tips bare ☺
Det har jeg bestandig gjort. Tror bare gjengene er dårlig laget. Har bedre erfaring med utvendig gjenger på kassen å innvendig på kronen. Det har i alle fall fungert bra på alle de andre klokkene jeg har eid med skrudd krone. :)

• Liker
Reaksjoner: Kurt