Lagring av klokker - mht temperatur

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hei.

Jeg lurer på om noen har fått med seg om mekaniske klokker har problemer med å takle lavere temperatur over tid, f.eks ved oppbevaring, hvor klokken faktisk får samme temperatur som omgivelsene, og ikke blir holdt varme av kroppstemperatur.

Jeg skjønner ut i fra reklame som for eksempel sinn fører for noen av sine modeller, at -40 ikke er noen idealtemperatur, men vil lagring i f.eks sjiktet +/- fem grader ha noe å si for urverket? Det er jo en viss fuktighet i luften, og da også i luft som befinner seg inni klokkene, slik at jeg tenker det kan oppstå kondens, og følgelig korrosjon. Er dette av betydning, eller kan man trygt grave klokkene ned i hagen;)

Tenker videre, hvis klokken først er nedkjølt, er det lurt å vente med å sette den i gang, til den har fått vanlig romtemperatur, eller har dette ingen ting å si.

De fleste klokkene du har, er jo vanntette? Mao også lufttette. Jeg tror ikke temperatur på stillestående klokker har NOE å si. Eneste forbehold jeg tar er at temperaturen ikke bør endres raskt. Feks -5 til +25 på kort tid. I slike tilfeller kan man få kondens.

Rent plausibelt kan man spekulere i om olje faktisk har bedre av å fryse, enn å ligge lenge uten bevegelse? Frossen olje vil vel ikke tørke ut?

Et interessant spørsmål. Jeg har ca 35 vintage klokker som pga verdien er gjemt bort på loftet, pga at loftet bare er delvis isolert er det kaldt om vinteren og ganske varmt på de varmeste dagene om sommeren, har også høyere luftfuktighet enn i selve huset, jeg har lurt litt på om dette ikke er bra for klokkene?

Klokkene ligger i en foret metallkoffert som igjen er plassert mellom to lag glava.

Et interessant spørsmål. Jeg har ca 35 vintage klokker som pga verdien er gjemt bort på loftet, pga at loftet bare er delvis isolert er det kaldt om vinteren og ganske varmt på de varmeste dagene om sommeren, har også høyere luftfuktighet enn i selve huset, jeg har lurt litt på om dette ikke er bra for klokkene?

Klokkene ligger i en foret metallkoffert som igjen er plassert mellom to lag glava.

Det høres jo ikke ideelt ut.

Og for ordens skyld, det du har av sparepenger ligger i/under madrassen?