Lancet Chronograph

Medlem
21. okt. 2014
Sted
Fredrikstad
Hei!

Presenterer meg kort i stikkordsform:
- Liker klokker
- Liker vintageklokker
- Er bortimot helt grønn
- Lærevillig/ute etter erfaringer/tips og råd

Jeg har kjøpt en del vintageklokker gjennom Ebay før, men aldri for de største summene, dog litt mer denne gang. Søkte etter vintage chrono klokker og fant en jeg virkelig likte visuelt.
Undersøkte litt i forkant av kjøpet, men finner ikke mye informasjon. Ble også litt skeptisk da jeg fant klokken avbildet på instagram/pinterest, lagt ut av en fransk selger.(Klokken ble solgt fra Australia) Bildet herfra og ebay bildene er helt identiske.(fant dette i etterkant) Er dette ekte vare, eller er det en fake mon tro? Mottok klokken i dag, ser tilsynelatende ut som det er samme klokke i hvertfall og virker.(Har ikke tittet på innmaten enda)

Bær over med meg. Anders.

Bilde av klokken på min arm.
http://i48.photobucket.com/albums/f208/mrkaizer170/FullSizeRender_zpsfe07d53e.jpg

Link til ebay
http://www.ebay.com/itm/LARGE-ANTIQ...SzWsCV%2FCySzS%2FYtZQ%3D&orig_cvip=true&rt=nc

Uten at jeg kan bidra med noe, vil jeg tro at et bilde av verket er til stor hjelp til vintageguruene her inne :)

Velkommen!

Kan ikke så mye om dette at jeg kan si noe annet enn at det er et utrolig flott ur :) Lykke til!

Hei, og velkommen!

Her er en lenke til en artikkel som gir deg en liten innføring i det å samle på vintage-klokker.

Når det gjelder Lancet-klokka, tror jeg ikke det er en fake. De som lager fake klokker går som regel for modeller som de kan tjene mye penger på, eksempelvis vintage Rolex. Og selv disse klokkene er ikke så ofte faket da de heller kopierer nye klokker. Det som er mer vanlig er å sette i sammen vintage-klokker med masse forskjellige deler av ymse kvalitet fra forskjellige klokker. Det virker, de kan se ok ut, men de har liten eller ingen samleverdi og kan stoppe opp og falle fra hverandre før du vet ordet av det.

En liten advarsel: Det er viktig når man ønsker å kjøpe ei vintage-klokke å gjøre research FØR man kjøper klokka. Her er Google vårt viktigste verktøy. Hvis man ikke gjør research, er sannsynligheten meget høy for at man blir brent, spesielt på eBay. Det virker som du har opplevd det med Lancet-klokka, da du begynner å få dårlige vibber ETTER at du har kjøpt klokka. Derfor de rådene du ser i artikkelen på bloggen ovenfor.

Lykke til!

Pen klokke med flott patina, håper du får et godt forhold til klokka ;)

Jeg ble inspirert av denne tråden og slo nettopp til på en lignende klokke på ebay, en chrono klokke av merket Timor, ja jeg vet, jeg har heller aldri hørt om merket men det som er viktig med disse klokkene er jo innmaten, selger opplyste ingenting om type verk men heldigvis var bildene ok slik at det er mulig å finne dette ut med litt detektivarbeid, og inni sitter det ettersom jeg har funnet ut et Landeron 189 verk med dato klokka 6, et relativt sjeldent verk? om noen kan arrestere meg på det (type verk, sjeldenhet etc) er jeg takknemlig da jeg ikke er så veldig oppdatert på ulike verktyper. En ting jeg reagerte på var at det ulik design på de små viserne, men jeg fant flere andre klokker med Landeron verk med akkurat de samme viserne så da er det sikkert helt ok. Størrelsen på kassen er 37 mm som er en grei størrelse etter min mening, bilder fra Ebay:

6wrbYO5.jpg

lvblZSH.jpg

2iXtF3t.jpg

Jeg syns disse gamle chronoene er råtøffe med sjarm og karisma i bøtter og spann, jeg hadde en lignende klokke som jeg solgte og har angret på det siden så det var på tide å handle!

Ga ca 2000 kroner for klokka, spennende å se hva som dukker opp i posten om et par dager.... noen ganger lønner det seg å ta en sjanse selv om ebay-selger kanskje ikke beskriver klokka 100% og man blir "lurt", kanskje man lurer seg selv men så lærer man til neste gang. Selv har jeg gjort mine beste (og verste!) kjøp ved å ta sjanser, summa summarum tror jeg at jeg er i pluss :)

Redigert:
Langendorf

Tusen takk for svar! Da fikk jeg bekreftet noen tanker og fine råd og tips. Finfin innføring også!
Regnet med at ikke noen gadd å fake en så ukjent klokke, men som du sier kan verket bestå av diverse deler. Har foreløpig ikke åpnet klokka(har ikke turt enda), men legger ved bilder fra ebay auksjonen. Googlet klokka og merket i forkant men fant fint lite. Fant noe dog.
Lancet lå under Langendorf watch company og Lancet klokkene ble blant annet brukt av den franske fremmedlegionen i Indo-Kina/Vietnam konflikten på 50 tallet.

_57_zps7afb8950.jpg

_571_zps2775c2fc.jpg

Hei, og velkommen!

Her er en lenke til en artikkel som gir deg en liten innføring i det å samle på vintage-klokker.

Når det gjelder Lancet-klokka, tror jeg ikke det er en fake. De som lager fake klokker går som regel for modeller som de kan tjene mye penger på, eksempelvis vintage Rolex. Og selv disse klokkene er ikke så ofte faket da de heller kopierer nye klokker. Det som er mer vanlig er å sette i sammen vintage-klokker med masse forskjellige deler av ymse kvalitet fra forskjellige klokker. Det virker, de kan se ok ut, men de har liten eller ingen samleverdi og kan stoppe opp og falle fra hverandre før du vet ordet av det.

En liten advarsel: Det er viktig når man ønsker å kjøpe ei vintage-klokke å gjøre research FØR man kjøper klokka. Her er Google vårt viktigste verktøy. Hvis man ikke gjør research, er sannsynligheten meget høy for at man blir brent, spesielt på eBay. Det virker som du har opplevd det med Lancet-klokka, da du begynner å få dårlige vibber ETTER at du har kjøpt klokka. Derfor de rådene du ser i artikkelen på bloggen ovenfor.

Lykke til!

:)
Hjalp deg litt med den flotte klokken på din arm.

Hei!

Presenterer meg kort i stikkordsform:
- Liker klokker
- Liker vintageklokker
- Er bortimot helt grønn
- Lærevillig/ute etter erfaringer/tips og råd

Jeg har kjøpt en del vintageklokker gjennom Ebay før, men aldri for de største summene, dog litt mer denne gang. Søkte etter vintage chrono klokker og fant en jeg virkelig likte visuelt.
Undersøkte litt i forkant av kjøpet, men finner ikke mye informasjon. Ble også litt skeptisk da jeg fant klokken avbildet på instagram/pinterest, lagt ut av en fransk selger.(Klokken ble solgt fra Australia) Bildet herfra og ebay bildene er helt identiske.(fant dette i etterkant) Er dette ekte vare, eller er det en fake mon tro? Mottok klokken i dag, ser tilsynelatende ut som det er samme klokke i hvertfall og virker.(Har ikke tittet på innmaten enda)

Bær over med meg. Anders.

Bilde av klokken på min arm.
http://i48.photobucket.com/albums/f208/mrkaizer170/FullSizeRender_zpsfe07d53e.jpg

Link til ebay
http://www.ebay.com/itm/LARGE-ANTIQ...SzWsCV%2FCySzS%2FYtZQ%3D&orig_cvip=true&rt=nc

Det Lancet uret ditt var stilig. Langendorf produserte kvalitetsur under forskjellige navn, hvor av Lanco er det mest kjente.

Når man vurderer kjøp av eldre ur, så må man gjøre grundige forundersøkelser for å unngå at man kjøper noe som er tuklet med, foreks. er det irriterende å kjøpe et ur fra 1940 med urverk laget i 1960 eller som er satt sammens av flere urverk. Man bør se om urverket er stemplet, om urverket faktisk var i produksjon i tidsrommet uret skal være fra. Urkasse og tallskive må også vurderes ut i fra den periode uret skal være fra.

Ser at det er risset inn 38 i baklokket, noe som kan antyde omtrentelig produksjonsår. Urkassens materiell sammensetning, slitasjer og baklokk i rustfritt stål passer godt med 1938. Urskivens design og med teksten antimagnetic, antyder også denne produksjonsperioden. Manglende støtsikring av urverket var også vanlig på ur produsert før 1950. Chrongraph urverk er ikke min greie, men det ser ut som uret ditt har et Landeron 14 ½. Jeg har ikke opplysninger om hvilke periode dette urverket var i bruk, kanskje andre her på tidssonen vet mer? Urverket ditt har ikke stempel på urverket som angir urfabrikat. Lanco fra denne perioden har stempel på tannhjulet og caliberstempel under balanse. Etter å ha kikket litt på Lancet ur som er til salgs, ser det ut som at de ikke har stempel eller merkenavn på urverk i perioden pluss minus 1940.

Så min konklusjon er at uret ditt er autentisk.

Tusen takk

Tusen takk for gode tips og råd og utfyllende informasjon! Jeg blir stadig klokere og lærer mer for hver gang jeg er inne på forumet!

Det Lancet uret ditt var stilig. Langendorf produserte kvalitetsur under forskjellige navn, hvor av Lanco er det mest kjente.

Når man vurderer kjøp av eldre ur, så må man gjøre grundige forundersøkelser for å unngå at man kjøper noe som er tuklet med, foreks. er det irriterende å kjøpe et ur fra 1940 med urverk laget i 1960 eller som er satt sammens av flere urverk. Man bør se om urverket er stemplet, om urverket faktisk var i produksjon i tidsrommet uret skal være fra. Urkasse og tallskive må også vurderes ut i fra den periode uret skal være fra.

Ser at det er risset inn 38 i baklokket, noe som kan antyde omtrentelig produksjonsår. Urkassens materiell sammensetning, slitasjer og baklokk i rustfritt stål passer godt med 1938. Urskivens design og med teksten antimagnetic, antyder også denne produksjonsperioden. Manglende støtsikring av urverket var også vanlig på ur produsert før 1950. Chrongraph urverk er ikke min greie, men det ser ut som uret ditt har et Landeron 14 ½. Jeg har ikke opplysninger om hvilke periode dette urverket var i bruk, kanskje andre her på tidssonen vet mer? Urverket ditt har ikke stempel på urverket som angir urfabrikat. Lanco fra denne perioden har stempel på tannhjulet og caliberstempel under balanse. Etter å ha kikket litt på Lancet ur som er til salgs, ser det ut som at de ikke har stempel eller merkenavn på urverk i perioden pluss minus 1940.

Så min konklusjon er at uret ditt er autentisk.