Lang reparasjonstid på klokke

Medlem
22. feb. 2014
Sted
Oslo
Hei

Jeg leverte inn en klokke til service i midten av mai. Tror ikke det var en stor sak, men siden butikken ikke hadde autorisasjon til å bytte en del måtte de sende den videre. Klokken var ca 2 år og dette var en feil jeg ikke var skyld i. Det er en relativt dyr klokke, kostet 70-80 tusen.

Nå har jeg ventet i snart 7 måneder og er enda ikke helt klok på når jeg får den tilbake. Sendte de en mail i sted og venter spent på svar.

Hvor lang tid er det en kan forvente når en klokke leveres inn til service? Jeg føler at jeg ikke har noen påvirkningskraft (utover å purre på mail og tlf).

Er det noen av dere som vet hvilke rettigheter jeg har eller krav som stilles til selger? Tar også gjerne imot anbefalinger på hvordan jeg burde håndtere situasjonen?

Dette kommer heeeeelt an på produsenten av klokken. Jaeger LeCoultre f.eks kan ta veldig lang tid. Har hørt om 1år+.

Ble uret sendt til et autorisert verksted/service center/produsent?

Dersom dette er tilfellet, så har du jo egentlig gjort det du kan, og lange reparasjonstider går dessverre igjen overalt. De siste urene jeg hadde inne for større arbeid tok henholdsvis 16 uker (Patek) og fra rundt mars til november (GP).

Klag til den autoriserte forhandlere og klag til merket. Da får de i alle fall tilbakemeldingen.

Avhengig av hva som er problemet og om klokken ble kjøpt ny hos autorisert forhandler i Norge, kan det også være snakk om en reklamasjonssak.

Tusen takk for svar.

Dette gjelder en Jaeger LeCoultre klokke, så da er kanskje dette ikke helt unormalt. Får satse på at ventetiden blir kortere enn Fyrsten sin GP.

Den er kjøpt hos forhandleren jeg leverte klokken inn til. Tror ikke det er snakk om en reklamasjonssak.

Jeg har ikke sendt en klage til merket. Det skal jeg få gjort.

Dersom det er en reklamasjon så vil du nok trolig ha krav på å heve kjøpet etter så lang tid.
Det er ikke din feil at selger ikke kan reparere produktet innen den tiden loven sier han skal gjøre det.

Dinside har skrevet om det her: http://www.dinside.no/917999/treg-reklamasjon-hev-kjopet

Nå gjelder dette et mye dyrere produkt, men likevel så skal det vel mye til for at 6 måneder ++ ansees som rimelig tid.

Jeg har ventet i 13 mnd på en Jaeger engang, da klokkene sendes fra Ad til Produsent i Sveits pleier det å ta veldig lang tid.
En Patek ventet jeg på i 18mnd, men Rolex tok kaka. Ventet på en Rolex i 3 år engang. Å etter veeeeeeldig mange mailer og mye masing så fikk jeg tilbake feil klokke ;) Sveitsere er bare mennesker de også :)

Helt syk den kulturen at det liksom skal være greit at det tar 1 år + å ha service på en klokke. Greit nok om man bygger opp en rusten Patek fra bunn, men en helt standard service på en Rolex bør ikke ta mange ukene.

Helt syk den kulturen at det liksom skal være greit at det tar 1 år + å ha service på en klokke. Greit nok om man bygger opp en rusten Patek fra bunn, men en helt standard service på en Rolex bør ikke ta mange ukene.

+1. føler så absolutt at produsentene av luksus-ur virkelig burde ha stelt i stand et godt service apparat uansett om man leverer inn *insert merke* sin til en AD i Norge, eller Pakistan.

Kvalitet er på ingen måte bare produktet, men også hva som følger produktet. Og en klokke til 15-20k+ skulle det bare mangle at det er et funksjonelt apparat som kan ta imot klokken, og utføre det meste av reparasjoner innen 1 måned uansett hva saken måtte gjelde (Med visse unntak slik som @andres nevner)

Redigert av en moderator:
Jeg startet opp denne tråden for å høre hva man kunne forvente av servicetid når klokker må inn på service.

Det er nå gått 2,5 mnd til (totalt over 9mnd) uten at saken er kommet noe lengre. Ennå ikke fått en dato for når jeg kan forvente å få klokken returnert. Jeg har siden sist vært i kontakt med produsent og purret, samtidig som jeg har kontaktet butikk flere ganger. Jeg har ikke fått svar på mine 3 siste henvendelser til butikk.

Jeg har nå sendt saken videre til Forbrukerrådet.

Det er flere grunner til dette.

1
Jeg er lite fornøyd med måten dette er håndtert på. Dette har tatt alt for lang tid og jeg får lenger svar på mine henvendelser.

2
Jeg har inntrykk av at dette ikke er uvanlig. Noen hadde ventet på service i over et år(se svar over).

Forbrukerkjøpsloven skal ivareta de forskjellige parters interesser. En av paragrafene omhandler "innenfor rimelig tid". Jeg håper de vil se på saken og er spent på hvilken vurdering de gjør seg i forhold til tidsbruk på utbedring av feil på produkt.

Er jeg bare en kravstor kunde eller er servicerutinene i dette tilfellet for svake i henhold til forbrukerkjøpsloven. Blir spennende å få svar.

Er det noen her som har juridisk kompetanse, er det bare fint om dere vil dele deres vurdering av "rimelig tid" da det sikkert er flere enn meg som opplever lignende.

Blir helt mør i hodet av tanken på å ha kjøpt et ur til 70-80 tusen og måtte oppleve dette som du nå gjør, forstår veldig godt at du blir lei. Nei, du er absolutt ikke bare en "kravstor kunde", det får være måte på hvor mye man skal svelge.

For det første er det å bruke nærmere ett år på en service/reparasjon av et ur fullstendig bak mål av produsenten, ved mindre det er så ødelagt at det omtrent må bygges på nytt som @andres sier. Det faktum at denne trenden har innarbeidet seg som vanlig praksis blant flere luksusmerker i klokkeindustrien er sykt, og gir en skikkelig avsmak i munnen for hele greia. Husker historien om en her på forumet som fikk fukt i sin JLC som, om jeg husker rett, ventet godt over et år på å få den tilbake. Jeg lurer virkelig på hvor stor del av denne tiden Jaeger faktisk brukte på å reparere uret, og hvor mange måneder det lå i en skuff et sted. Kundeservicen etter kjøp er med andre ord helt på viddene, og spesielt for et ur til denne prisen. Da skal du kunne forvente MYE mer.

For det andre så burde butikken, hvor du som kunde har lagt igjen 80k, være raske som Lucky Luke på avtrekkeren med å svare på mailer og på kommunikasjon generelt. Det å la 3 mailer gå ubesvart når du har ventet 9 måneder på klokken din, og ikke har peiling på status eller hvor den er i løypen, er direkte frekt og urdårlig service (pun intended :p ).

Håper du får klarhet i hvordan den ligger an, og at den kommer tilbake hvor den hører hjemme så snart som mulig - nemlig på håndleddet ditt.

Redigert av en moderator:
Dette er bare trist. Min tålmodighet hadde blitt satt voldsomt på prøve. Har selv kjøpt ny klokke til 30k+ og etter svært kort tid reklamert på en mindre, men svært irriterende feil. Gikk vel 4 mnd før jeg fikk den tilbake noe som altså ikke er unormalt. Det var frustrerende å være uten klokka så lenge, spesielt siden den var så ny. Basert på den erfaringen vil jeg si at det min smertegrense etter 4 mnd ble tøyd og vel så det. Spent på hva forbrukerrådet sier her. Et evt heving av kjøpet hadde jo vært den ultimate måten å formidle sin misnøye på. Vil også tro at klager fra AD til produsent om at de mister salg pga sendrektighet kan ha en positiv effekt over tid. Kan bare ønske lykke til!

Sammenlignet med andre service bransjer så er dette ganske sykt, folk må forvente mer tror jeg.

Mangel på urmakere er vel en av klokkeindustriens aller største utfordringer fremover, kanskje i enda større grad enn valutasvingninger og usikker verdensøkonomi. Det er "lett" å sette sammen en klokke ved bruk av maskiner og samlebåndsarbeidere som kun er opplært til å montere en del eller fire, det er derimot verre når klokken skal plukkes helt fra hverandre og vedlikeholdes hvert femte år inn i evigheten (hvis man skal tro produsentens serviceråd) - da må det skikkelige urmakere til. Dessverre ser salgsvolumene ut til å ha økt i en mye høyere takt enn urmakertilgangen skulle tilsi. Dette er nok noe klokkekjøpere må slite med i lang tid fremover.

Håpløs servicesituasjon er kanskje det fremste argumentet for å kjøpe lettservede klokker med færrest mulig komplikasjoner og god deletilgang. Inhousedrømmen kan fort bli et mareritt, når servicetiden tar mer år enn måneder. I alle fall fra et serviceperspektiv har standardiserte urverk a la ETA etc., mye for seg.

Da har jeg fått svar fra forbrukerådet og ønsker å dele dette med dere. Jeg satser på at jeg får klokken og at vi kan legge saken bak oss, selv om det kunne vært spennende å prøve saken i forbrukertvistutvalget. Da hadde det kommet en kjennelse slik at kunder vet hvor de står med tanke på lang servicetid. I dette tilfellet tok ikke selger på seg noe ansvar og ville heller ikke vurdere kompensasjon for lang ventetid. Dette betyr ingen konsekvens pga lang servicetid.

Vi viser til tidligere kontakt i saken. Innklagede avviser ansvar i e-post av 27.02.2015, men informerer om at klokken vil være klar omkring 13.03.2015. Vi skriver en kort vurdering, og en anbefalt løsning i saken.

Det fremgår av forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 35, jf. kjøpsloven (kjl.) § 84 at forbruker kan rette krav mot tidligere salgsledd så lenge tilsvarende krav kan gjøres gjeldende av selger. Vi mener at klager kan rette sitt krav mot innklagede i denne saken, så lenge mangelen var tilstede da klager kjøpte klokken.

Forbrukerkjøpsloven § 30 regulerer gjennomføringen av retting. Det fremgår av bestemmelsen at retting skal skje innen rimelig tid. Klager leverte klokken til innklagede 15.05.2014, og den skal være klar om en drøy uke. Vi erkjenner at innklagede må få lenger tid ved utbedring av denne type vare sammenlignet med mer standard reparasjoner. Vi mener imidlertid at 10 måneder går utover hva som er rimelig etter forbrukerkjøpsloven.

Innklagede har informert om at klokken vil være klar om ca. en uke. Vi anbefaler derfor at klager henter den utbedrede klokken. Vi utelukker ikke at klager har krav på heving i denne saken, og dersom klager ønsker å opprettholde sitt krav om heving, kan dette eventuelt prøves i Forbrukertvistutvalget.

Interessant! Jeg er likevel litt overrasket over at ikke muligheten for eventuell omlevering problematiseres. Spørsmålet blir ellers hvor lang reparasjonstid man må tåle før man har mulighet til å kreve omlevering eller heving av kjøpet, 10 måneder ser ut til å være lenge nok. Det kunne vært interessant å ta denne saken videre med tanke på omlevering eller heving, så sonens medlemmer kunne ha noe å slå i bordet med neste gang noen opplever urimelige servicetider.

Fekk du uret 13.03 då`?

Merkleg til fart dei fekk på seg når forbrukerrådet kom inn i bildet?

Oddemann

Jeg fikk klokken i slutten av mars.

Rett før jeg fikk klokken returnert fikk jeg beskjed om at JLC ikke mente dette var reklamasjon/garantisak og at dette kom til å koste meg ca 12 000, men at jeg skulle få halv pris pga lang reparasjonstid. Jeg syntes dette var rart da klokken var behandlet svært pent, men det er jo umulig for meg å krangle på det:)

Forbrukerrådet mente at de ikke kunne fakturere for dette. Da klokken var levert med mangel og jeg ikke hadde fått beskjed om at evt arbeid ville bli fakturert.

Utdrag fra brevet fra forbrukerrådet:

Vi minner om at selger kun kan kreve betaling for nødvendige undersøkelser, og reparasjon av tingen, dersom selger har gjort forbruker uttrykkelig oppmerksom på at han må dekke slike kostnader, jf. forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 30 fjerde ledd. Det er selger som må sannsynliggjøre at opplysningen er gitt.

Forbrukerrådet fikk aldri svar på det siste brevet sitt så jeg tok turen ned. Jeg sa jeg ville hente klokken og at jeg ville ta saken til forbrukertvist utvalget om jeg måtte betale for dette.

Det endte med at jeg fikk klokken uten å måtte betale for reparasjonen.

Var uansett deilig å få klokken tilbake.