Langtidsmåling av klokka

Medlem
26. april 2011
Innlegg
5.341
Fra 26.mars (da vi stilte klokkene til sommertid) til i dag 9.juni er det ca 75 dager.
Min kjære Daytona har på disse dagene kun sinket 3,5 sekunder!
Er ikke det meeget bra? :)
Klokken er brukt hver dag. Til løping. Jobb. Fest. Netflix. Plenklipp. Tas av om natten. Chronographen brukes innimellom. Dvs: jeg har ikke gjort noe spesielt for å bevisst påvirke hastigheten, jeg har bare brukt den lissom.


Presenter gjerne målinger av din klokke også. Eller diskuter erfaringer rundt nøyaktighet. Eller annen verdifull (løs?) informasjon!
 
I løpet av 6.480.000 sekunder, så er et avvik på kun 3,5 sekunder meget imponerende!:)
Du vil nok neppe oppleve samme presisjon målt over kun 1 døgn. Ulikt bruk, kraftreserve og hvile posisjon påvirker nøyaktigheten, men dette utlignes gjerne over tid, i et godt og nøyaktig justert ur.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Først brukte jeg excel for mine klokker, og målte som trådstarter over en kort eller lengre periode (bør hvertfall være til dagen etter for å minimere start/stopp feil). Litt slitsomt med mange klokker.

Så begynte jeg å bruke en flott app som heter WatchCheck. Samme prinsipp, men er alltid med og regner selv ut avvik/døgn. Har masse data om det er interessant, og kjekt å vise f.eks. ifm. salg av klokke at den "går bra".

Så brukte jeg en Timegrapher fra ebay for å sjekke forskjellige posisjoner - og det er da man virkelig ser forskjell i forskjellige posisjoner som @Gin nevner (om man ikke har testet grundig manuelt tidligere, men det tar tid om man har flere klokker). Fint for eventuelt å "utjevne" at den går sakte/fort bevisst ved å legge klokken fra seg i en bestemt stilling på nattbordet. Timegrapher er kjekt med tanke på å finne ut om en klokke trenger service, har hatt klokker som har "gått veldig bra" på armen, som likevel trenger service. Og motsatt, klokker kan "gå dårlig" men kun trenge en enkel justering og ikke full service.

Så begynte jeg å bare bruke klokkene. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Peroni
Så begynte jeg å bare bruke klokkene. :)

Det har jeg alltid gjort, men har latt meg fascinere av akkurat denne da den ikke trenger og stilles:) Er vant med å stille et min eller to per mnd. Tenk om en utenfor asylet leser dette? "De kjøper klokker for 100´+, diskuterer dem til de blir grønne - også stilles de høyst unøyaktige klokkene med stor iver og glede" o_O:eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Peroni
Det har jeg alltid gjort, men har latt meg fascinere av akkurat denne da den ikke trenger og stilles:) Er vant med å stille et min eller to per mnd. Tenk om en utenfor asylet leser dette? "De kjøper klokker for 100´+, diskuterer dem til de blir grønne - også stilles de høyst unøyaktige klokkene med stor iver og glede" o_O:eek:

Det har delvis vært diskutert i andre tråder, og det er noen noen utenfor asylet som har lest det, og til og med tatt opp en tråd på radio:
Noe å stille klokka etter?
Tidssonen på Misjonen med Antonsen og Golden
YouTube: Atle Antonsen og Johan Golden diskuterer og leser fra forumtråd på TIdssonen.no.
og en annen tråd: Hva justerer dere klokka etter?

:D :D :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Genta
Kul idé @Genta og det er absolutt ikke noe sært i å stille klokken eksakt før den tas på armen og mekanikens unøyaktighet kan starte. Men du verden så sinnsvakt sprø denne påstanden er:

Blir du ikke lei? Har du gjort en @Chronodiver og blitt enklokkemann på årntli?

There can be Only one..
Det varmer hjertet å bli husket på min favorittskatesvenske!
Jeg burde vel ha gode data på langtidsnøyaktighet men jeg får aldri med meg hva klokken er når jeg ser på den.
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Kul idé @Genta og det er absolutt ikke noe sært i å stille klokken eksakt før den tas på armen og mekanikens unøyaktighet kan starte. Men du verden så sinnsvakt sprø denne påstanden er:

Blir du ikke lei? Har du gjort en @Chronodiver og blitt enklokkemann på årntli?

Tror kanskje det... Er bare så innmari fornøyd med 116509 at ingenting annet (som jeg har råd til og/eller får mulighet til å kjøpe nytt) frister:)

I løpet av 6.480.000 sekunder, så er et avvik på kun 3,5 sekunder meget imponerende!:)

Akkurat dette @Gin som var mitt poeng med denne tråden! Ikke masse avansert måling, men å oppnå en slik nøyaktighet ved helt vanlig og variert bruk over lengre tid:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver