Mange definisjoner på patina, f.eks "gammelt ærverdig preg", "aldringstegn". Egentlig betyr det kjemisk overflateendring som følge av f.eks lys (som du nevnte) eller irring/oksidering. På brukskunst som vi driver med blir begrepet brukt ganske løst om generell framtoning, dvs summen av alle aldringstegn.
Godt sagt. Denne tråden ligger til rette for mye humor og "gode råd" om man ikke holder seg i skinnet. Det eneste jeg vet er at jeg ikke hadde latt noen ta i den uten minst 3-4 gode referanser, og helst ville jeg sett noen klokker de har polert. Og referanser bygger jo på kunnskap, erfaring, preferanser... Tror jeg hadde angrepet problemstillingen med en massiv dose skepsis.... hadde nær sagt misantropi
Greit å vite at Gulbrandsen får gode skussmål! Takk for hjelp
Et evt valg om å faktisk pusse opp gjør jeg nok best i ensomhet.
Min erfaring er at "unpolished"-merkelappen på vintage Rolex ikke er verdt metallsponet som trolig uansett har måttet bøte med livet en eller annen gang. Dersom uret etterpå har fått gjennomgå er er det utrolig vanskelig å bevise, og kun overpolert er åpenbart.
Når det gjelder verdivurderinger tenker jeg som så at det kommer til et punkt der polering slår original slitt tilstand. Akkurat hvor dette punktet går er vanskelig å si, og nokså individuelt for dem som skal kjøpe eller prissette.
Men nå er jeg ikke i dette gamet for å investere, og når det gjelder å nyte uret på hånden tenker jeg at dette antatte punktet for mange vil ligge på et noe lavere slitasjenivå. Selv er jeg ikke så opptatt av at polerte flater er blanke og fine, men jeg er veldig glad i at i utgangspunktet børstede flater ikke er helt blankpolerte (av bruk og slitasje) Hakk, merker og riper plager meg ikke så mye. Bezeler med inngraverte og malte tall (som på Daytona og Explorer II) er et helt kapittel for seg ...
Godt sagt. Denne tråden ligger til rette for mye humor og "gode råd" om man ikke holder seg i skinnet. Det eneste jeg vet er at jeg ikke hadde latt noen ta i den uten minst 3-4 gode referanser, og helst ville jeg sett noen klokker de har polert. Og referanser bygger jo på kunnskap, erfaring, preferanser... Tror jeg hadde angrepet problemstillingen med en massiv dose skepsis.... hadde nær sagt misantropi