Lett polering av vintage Rolex i Norge?

Mange definisjoner på patina, f.eks "gammelt ærverdig preg", "aldringstegn". Egentlig betyr det kjemisk overflateendring som følge av f.eks lys (som du nevnte) eller irring/oksidering. På brukskunst som vi driver med blir begrepet brukt ganske løst om generell framtoning, dvs summen av alle aldringstegn.

Greit å vite at Gulbrandsen får gode skussmål! Takk for hjelp :)

Et evt valg om å faktisk pusse opp gjør jeg nok best i ensomhet.

Min erfaring er at "unpolished"-merkelappen på vintage Rolex ikke er verdt metallsponet som trolig uansett har måttet bøte med livet en eller annen gang. Dersom uret etterpå har fått gjennomgå er er det utrolig vanskelig å bevise, og kun overpolert er åpenbart.

Når det gjelder verdivurderinger tenker jeg som så at det kommer til et punkt der polering slår original slitt tilstand. Akkurat hvor dette punktet går er vanskelig å si, og nokså individuelt for dem som skal kjøpe eller prissette.

Men nå er jeg ikke i dette gamet for å investere, og når det gjelder å nyte uret på hånden tenker jeg at dette antatte punktet for mange vil ligge på et noe lavere slitasjenivå. Selv er jeg ikke så opptatt av at polerte flater er blanke og fine, men jeg er veldig glad i at i utgangspunktet børstede flater ikke er helt blankpolerte (av bruk og slitasje) :) Hakk, merker og riper plager meg ikke så mye. Bezeler med inngraverte og malte tall (som på Daytona og Explorer II) er et helt kapittel for seg ...

Godt sagt. Denne tråden ligger til rette for mye humor og "gode råd" om man ikke holder seg i skinnet. Det eneste jeg vet er at jeg ikke hadde latt noen ta i den uten minst 3-4 gode referanser, og helst ville jeg sett noen klokker de har polert. Og referanser bygger jo på kunnskap, erfaring, preferanser... Tror jeg hadde angrepet problemstillingen med en massiv dose skepsis.... hadde nær sagt misantropi :)

Helt enig med Tore. Polere vintage Rolex med godt resultat krever kompetanse. Jeg hadde ikke sluppet til noen uten gode referanser på akkurat vintage Rolex.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det er et meget godt poeng. Det skal mere til enn generelle poleringsskills. Vedkommende bør ha en entusiasttilnærming til kasseformer, bevels og børstingsstrukturer på ulike modeller og årganger. Ikke hverdagskost for den jevne urmaker.

Rolex servicesenteret i Bexley UK har jo gitt opphav til en helt egen polering, de er rimelig flinke. Men ellers ikke så lurt å sende vintage til Rolex da ;)

Overså denne.

Misrepresentasjon av en restaurert kasse er selvsagt uetisk, men så vanlig at NOS og upolert er tømt for meningsinnhold.

I den konteksten ser jeg poenget med å bevisst ikke gi et ur et pent utseende. Det øker troverdigheten til urørtheten. Så gjenstår det bare at de begynner å lasersveise de verste kassene for så å slite dem lett. Presto: upolert ...

Redigert:
To restore or not to restore. That's the question!
http://www.forbes.com/sites/lukerottman/2015/06/08/should-you-make-a-vintage-rolex-look-mint/
rolexrefinish.png

Luke Rottman

CONTRIBUTOR

So how does one go about restoring a vintage Rolex case?

First, the case is placed in a mold conformed to the watch’s original, factory-specified dimensions. Next, liquid metal is added to the case. Finally, after the metal has cooled and the case has increased in heft, the newly-formed case is removed from the mold and filed down until all beveled edges (a.k.a. chamfers) are razor-sharp.

o_O:D guttungen må kanskje begynne å dokumentere...
Science-fiction

79090 fra -94 er hverken Rolex eller skikkelig vintage, og dermed ikke så verdifull, men like fullt en klokke å ta vare på! Og imens den tas vare på kan den se sjebeli ut, hvilket en polering hjelper til med. Syns denne er flott som polert:

Ikke er det opprinnelige deler på den heller (kun originale...), visere, skive og bezel er skifta, men steikje hvor flott den er? :)