Lett skalljakke

Ban

Støttemedlem
Medlem
16. sep. 2013
Jeg er på utkikk etter en lett skalljakke. Den må være nogenlunde vind- og vanntett og ha greie pustegenskaper.
Jakken må være lett å pakke så den ikke tar for mye plass i en liten sekk.
Den behøver ikke være så veldig avansert da den kun vil bli brukt på kortere dagsturer (jeg har en mer "teknisk" gore-tex jakke som jeg bruker om vinteren og ved litt tøffere forhold). Den bør imidlertid ha et par lommer.

Noen som har tips til en grei jakke og evt nettsider som selger?
Jeg hadde håpet det var mulig å få en grei jakke for et par tusen kroner :)

Edit: Vurderer Norrøna Bitihorn Dr1. Noen erfaringer?

Redigert:
Ville definitivt valgt en softshell. Puster (mye) bedre, bråker mindre og er mer behagelig å ha på. Den jeg har er også relativt vanntett og holder unna en del, selv om det naturligvis ikke holder slik en hardshell gjør hvis det virkelig pøser.

Jeg har en slik:
http://www.outdoorinformer.com/inde...orth-vatnajokull-softshell-jacket-review.html

Men du vil kanskje ha noe litt mindre og lettere.. Ville bare nevne at softshell > hardshell 9 av 10 dager. I mine øyne. :)

Ville definitivt valgt en softshell. Puster (mye) bedre, bråker mindre og er mer behagelig å ha på. Den jeg har er også relativt vanntett og holder unna en del, selv om det naturligvis ikke holder slik en hardshell gjør hvis det virkelig pøser.

Jeg har en slik:
http://www.outdoorinformer.com/inde...orth-vatnajokull-softshell-jacket-review.html

Men du vil kanskje ha noe litt mindre og lettere.. Ville bare nevne at softshell > hardshell 9 av 10 dager. I mine øyne. :)

Takk for tipset. Softshell er en mulighet, spesielt en som er relativt vanntett.
Men en softshell tar vel kanskje litt mer plass i sekken enn de tynneste hardshell jakkene.
Vi reiser på en ukestur til Østerrike i høstferien. Vi kommer vel stort sett til å oppholde oss i byer men jeg hadde håpt på en liten fjelltur eller to og kunne derfor tenkt meg en lett liten jakke i håndbagasjen i tillegg til de litt penere "byklærne" :)