''Link mafiaen'' - AD stjeler link (ledd) av klokkens lenke.

Medlem
7. april 2018
Sted
Drammen
YouTube klokke - ''stjerna'' Frederico Talk Watches påstår her i videoen, av egen erfaring etter års jobb hos AD i USA, at de fjerner et par ledd før kunden blir presentert sin klokke.
- er dette tyveri?

Jeg har nettopp bestilt og betalt depositum hos Bjerke for en ny Submariner ''Bluesey'' 116613lb.
Har en ganske omfangsrik kropp og håndleddets omkrets er over gjennomsnittet, men jeg prøvde en ''Bluesey'' forleden dag og den passet akkurat.

Skal bli interessant å prøve klokka hos Bjerke når den kommer.
Passer den eller har de fjernet et par ledd, som jeg må kjøpe tilbake?
Gull leddet er ikke billig.

Og forteller Frederico at AD holder igjen garantikortet.......:(

Redigert:
Bjerke gjorde i alle fall ikke dette da jeg handlet med dem. Tvert om den beste kundeopplevelsen jeg har hatt her til lands. Derimot, så er jeg sannelig ikke helt sikker på hvorvidt en forhandler på Vestlandet nappet av et par ledd for å kunne selge «ekstra» ledd. Merkelig at Bjerke-kjøpet passet rett på i standard, mens vestlendingen trengte tre ekstra ledd.... Begge klokkene var Rolex.

Det skal dog legges til at jeg kjøpte med et ekstra ledd hos Bjerke for å ha i reserve. Jeg er nok litt sær, men liker å ha et ledd eller to i bakhånd til alle klokkene mine.

I likhet med trådstarter er jeg raus i håndleddene, noe som kan by på justering. Jeg tenker at ved nykjøp, så bør justering være gratis og inkludert.

Nå kjenner ikke jeg til denne Frederico men stiller meg tvilende til hans påstander. På meg virker dette som klassisk clickbait fra en youtuber. At en seriøs forhandler som Bjerke skal kunne finne på å gjøre noe slikt har jeg ikke mye tro på. De har nok god nok avanse på klokken din fra før av så de trenger nok ikke å stjele noen usle ledd og sette ryktet sitt på spill.

Edit: På alle mine nykjøp har tilpasning av lenke vært inkludert. Dette er noe jeg også forventer da man tross alt må få noe tilbake for å støtte den lokale AD.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jayeff
Helt standard taktikk dette. Sist jeg kjøpte klokke på Bjerke så satt den helt sjuukt stramt, og jeg har veldig tynne håndledd. Fikk tilbud om å kjøpe flere ledd til blodpris. Men måtte jo ha en klokke som passet. Samme skjedde faktisk sist jeg kjøpte bil. Kom ut fra Møller Bil, kjempefornøyd og med nøkkel i hånd, men der sto jo kjerra uten hjul. Måtte ut med en formue før jeg kom meg av flekken. Og atpåtil så holdt de igjen vognkortet. Vurderer å legge ut en Youtube-video der jeg forteller om opplevelsen.

Det jeg ser er at AD er ikke AD og han fyren snakker ikke om Bjerke.
Og der er jeg ikke overrasket.
Man kan ikke si at en AD i USA gjør akkurat som Bjerke gjør.
Bjerke har sin standard men det er sikkert en del AD i verden som er styrt av skurker.

• Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Da regner man ikke med endeleddene og leddene som er festet til låsen?

13 ledd totalt på submariner serien inkl de som er festet i klokken og inkl de som er festet i låsen!
Var samme på Gmt master 2,milgauss,Daytona og Explorer 1 og to og Ym! Mulig deepsea og seadweller serien har andeledes da de har et dykkerledd som de andre ikke har! Kjøpte nylig en jubilee lenke ny som virket kortere enn oyster lenken!

Jeg mangler ett - skulle ikke forundre meg om enkelte AD beholdt dem av og til. Blir fort noen ekstra kroner ;)
9614CF9E-2904-4384-8198-BC1AE0E1C5E6.png

For noen år siden kjøpte jeg meg en SM 300, etter en lengde justering av lenken ble to lenkeledd glemt igjen.
Jeg oppdaget det først når jeg kom hjem og sa høflig ifra, et par uker senere kunne jeg komme innom og hente to nye lenkeledd i original forpakning.

Jeg har sikkert hatt litt uflaks, tror ikke at dette er tilfelle hos alle AD.

Hvis Rolex er misfornøyde med at en AD'er har for liten Rolex-avdeling i butikken sin eller ikke selger nok gullklokker vil jeg tro at å stjele fra kundene vil medføre at denne eventuelle AD'en mister muligheten til å forhandle Rolex rimelig kjapt. Høyrisiko foretningsidé spør du meg.

Redigert:
Er det en mulighet for at det følger med færre ledd som standard til klokker med lenker i gull eller platina? De langt fleste må jo korte inn, og med tanke på prisen er det jo rimelig unødvendig å sende med 2 ekstraledd til alle, når 95% ikke trenger de? Eller? :oops::eek:

• Liker
Reaksjoner: centro
Er det en mulighet for at det følger med færre ledd som standard til klokker med lenker i gull eller platina? De langt fleste må jo korte inn, og med tanke på prisen er det jo rimelig unødvendig å sende med 2 ekstraledd til alle, når 95% ikke trenger de? Eller? :oops::eek:

Tja, husk at prisen på metallet i disse klokkene er kraftig oppskrudd når de kommer som ur og ikke som metall. Gullet til et lenkeledd er ikke verdt _så_ mye.

"at prisen på metallet i disse klokkene er kraftig oppskrudd..."

Oh ja... Sant nok.

Akkurat nå:
1 troy oz eller over 31gr ren platinum koster noe som 7300 Kr
------------------- ren gull (24 karat) koster noe som 11100 Kr

En Rolex Cosmograph i platinum veier noe som 286gr og Rolex bruker ikke ren platinum heller på klokkene sine.
De blander Platinum med 5% Ruthenium
I gull veier den omtrent 200+gr og er av 75% gull(18ct)

Hva veier en Platinum lenke vet jeg ikke men det kan ikke bli mye.
Fra @Rød sitt bilde ser jeg 2120 CHF for en Platinum lenke som blir med dagens veksling omtrent 19000 Kr (eller 80.6gr ren platinum på dagens kurs)

Men...;)
Disse lenker er 100% håndlaget og går gjennom 25 vakre damer (som henne under).
Jeg hørte at de børster disse med små Scotch-Brite puter plassert mellom lårene...:cool:
Grrrrr....
Watchmaker.jpg

Redigert: