Litt help til en uerfaren klokkehandler

Medlem
18. juli 2012
Sted
Oslo
Hei! Trenger litt hjelp fra proffene på forumet her:
Jeg er på utkikk etter en Ingenieur 3227-01, og har funnet to selgere. Men jeg klarer ikke helt å se hva som ville vært det mest fornuftige valget, ettersom begge klokkene har "issues".

Klokke 1:
- Har sertifikat, papirer, boks og medfølger originalrem fra IWC. Klokken har imidlertid bruksmerker. Selger har konferert med en venn av seg som er urmaker, og han sier mesteparten kan pusses bort, men noe må kanskje tas av IWC. Etter å ha hørt med AD forventer jeg å måtte betale +5000 for dette. Opprinnelig kjøpt av AD i Singapore, og selger har overtatt av en venn. Urets stand og mekanikk skal være veldig bra. Prisen på klokken er ellers OK, om enn i øvre sjikt. Pris + service blir en del penger, men ikke uoverkommelig om dette skulle være fordelaktig.

Klokke 2:
- Har ikke sertifikat og papirer eller annet tilbehør fra boks. Følger med originalrem fra IWC. Opprinnelig kjøpt i Hong Kong og pusset før selger overtok uret. Han er rolex-samler og sier det er en godt utført jobb. Bildene viser også en pen klokke uten at jeg vet hva jeg skal se etter. Den har ligget i en bankboks i lengre tid. Selger har ellers gode referanser og prisen på klokken er god. Urets stad skal ellers være veldig god. Er litt bekymret for å ikke kunne vise noe service-kort eller dokumentasjon til AD om den skulle måtte sendes inn til IWC.

Begge selgere virker å være seriøse og hyggelige. Svarer på alle spørsmål.

Begge klokker kan sees f2f, men da må jeg ut og reise. Derfor ønsker jeg helst å høre med dere her inne hvilken dere synes høres mest fornuftig ut og ellers tips eller råd for hva jeg skal gjøre videre.

Det koker vel egentlig ned til om jeg trenger papirene, og om jeg kan gå på en smell ved å ikke sørge for pussing selv (selv om det jo ikke er jeg som gjør det)..?

Takk for eventuelle svar. Helst så fort som mulig :)

Hei! Trenger litt hjelp fra proffene på forumet her:
Jeg er på utkikk etter en Ingenieur 3227-01, og har funnet to selgere. Men jeg klarer ikke helt å se hva som ville vært det mest fornuftige valget, ettersom begge klokkene har "issues".

Klokke 1:
- Har sertifikat, papirer, boks og medfølger originalrem fra IWC. Klokken har imidlertid bruksmerker. Selger har konferert med en venn av seg som er urmaker, og han sier mesteparten kan pusses bort, men noe må kanskje tas av IWC. Etter å ha hørt med AD forventer jeg å måtte betale +5000 for dette. Opprinnelig kjøpt av AD i Singapore, og selger har overtatt av en venn. Urets stand og mekanikk skal være veldig bra. Prisen på klokken er ellers OK, om enn i øvre sjikt. Pris + service blir en del penger, men ikke uoverkommelig om dette skulle være fordelaktig.

Klokke 2:
- Har ikke sertifikat og papirer eller annet tilbehør fra boks. Følger med originalrem fra IWC. Opprinnelig kjøpt i Hong Kong og pusset før selger overtok uret. Han er rolex-samler og sier det er en godt utført jobb. Bildene viser også en pen klokke uten at jeg vet hva jeg skal se etter. Den har ligget i en bankboks i lengre tid. Selger har ellers gode referanser og prisen på klokken er god. Urets stad skal ellers være veldig god. Er litt bekymret for å ikke kunne vise noe service-kort eller dokumentasjon til AD om den skulle måtte sendes inn til IWC.

Begge selgere virker å være seriøse og hyggelige. Svarer på alle spørsmål.

Begge klokker kan sees f2f, men da må jeg ut og reise. Derfor ønsker jeg helst å høre med dere her inne hvilken dere synes høres mest fornuftig ut og ellers tips eller råd for hva jeg skal gjøre videre.

Det koker vel egentlig ned til om jeg trenger papirene, og om jeg kan gå på en smell ved å ikke sørge for pussing selv (selv om det jo ikke er jeg som gjør det)..?

Takk for eventuelle svar. Helst så fort som mulig :)

Smak og behag egentlig!

Så lenge den har "liget i bankboks i lengre tid" så regner jeg med at den internasjonale garantien på 2 år er utløpt. Da vil papirene kun fungere som dokumentasjon på urets historikk/ektehet. Det vil ha noe verdi, men ikke nødvendigvis SÅ mye.

Det er tross alt klokka, ikke papirene, du skal ha på hånden

Jeg ville ha gått for klokke nummer 1. Boks og papirer har litt å si hvis du skal selge videre, og når man først kjøper et dyrt ur, er det stas å ha full pakke. Den andre grunnen er at på den har du kontroll på oppussingen selv. (forutsatt at den ikke har blitt polert tidligere - før den har fått dagens bruksmerker). Det er godt mulig at nummer 2 er pent pusset opp, men det kan også hende oppussingen har vært litt i voldsomste laget. Kjøper du nummer 1, kan du i samarbeid med urmaker se hva som må gjøres. Ikke sikkert den trenger å pusses fullstendig opp. Jeg synes akkurat denne klokka er et ur som godt kan ha litt merker av bruk. Og skulle du føle behov for det, så lar du den få full behandling. Og det er ikke sikkert du trenger sende den til IWC heller.

Flott klokke uansett hva du bestemmer deg for å gjøre!

Takk for tilbakemeldingene! :)

En annen ting jeg lurer på er handel utenlands og hva som er best med tanke på selve betalingen.
- Hva tenker dere om å kjøpe klokker utenlands om selger har gode referanser? Har USA vs Europa noe å si f.eks?
- Anngående betaling om man ikke kan møtes f2f; finnes det noen gode løsninger der ute som sikrer både kjøper og selger?

Paypal sikrer i det minste kjøper relativt godt.
Det finnes aktører som parcelpro, men jeg har ikke prøvd dette selv.

Som Entropy sier så vil pay-pal gi deg en grei mengde sikkerhet. Det viktigste ved klokkekjøp fra private selgere er og blir å "kjøpe selgeren" først. Om du føler personen er til å stole på, har flere fornøyde kjøpere å vise til og alt annet virker å være på stell, så ser jeg ingen grunn til å bekymre seg.

Støtter forøvrig Santos-Dumonts forslag om å gå for klokke nummer én og grunnene han gir for dette.

Forresten veldig hyggelig å se deg poste igjen SD! :)

Redigert: