Litt hjelp på veien mot Panerai.

Medlem
25. jan. 2013
Sted
Trondheim
Panerai er helt ukjent for meg men ser jo at dette er noe som på sikt må inn i samlinga.
Nå det gjelder priser syns jeg dette virker vanskelig da modellene ser tilsynelatende like ut og varierer med flere 10 tusen i pris?
Jeg syns de helt enkle som f.eks. PAM 005 eller PAM 00372 er meget pene ur.

Så til spørsmålet hvor mye må jeg regne med og bli satt tilbake økonomisk sett?

Tror de fleste føler det slik i begynnelsen, men etterhvert lærer man seg å se forskjellen.

Største forskjellen mellom modellene er kasse (type og størrelse), skive (sandwich dial eller malte markører), visere (type og farge) urverk (manuelt eller automatisk og inhouse eller ETA basert), ekstra komplikasjoner (power reserve, GMT, chrono, flyback osv.)

PAM 005 har for eks 44 mm luminor kasse, malt skive, panerai logo på skiven, malte markører, ETA basert urverk og sekundviser som eneste komplikasjon. Den har ikke innsyn til urverket. En ganske basic modell mao.

PAM 0372 har 47 mm polert luminor 1950 kasse, plexiglass, sandwich dial, inhouse urverk og innsyn til urverket.

Panerai er helt ukjent for meg men ser jo at dette er noe som på sikt må inn i samlinga.
Nå det gjelder priser syns jeg dette virker vanskelig da modellene ser tilsynelatende like ut og varierer med flere 10 tusen i pris?
Jeg syns de helt enkle som f.eks. PAM 005 eller PAM 00372 er meget pene ur.

Så til spørsmålet hvor mye må jeg regne med og bli satt tilbake økonomisk sett?

Egentlig et umulig spørsmål å svare på, da det er du selv og din lommebok som avgjør hvor mye du ønsker å bruke.... :confused:

De to modellene du nevner koster f.eks fra ca NOK 31K til ca NOK 62K (Nye).
Det er derimot mulig å få en pent brukt PAM fra rundt 20-25K og videre opp til sikkert flere hundre tusen. :eek:

Du vil få mye glede (modeller og historie) og en god antydning på prisnivået på de ulike modellene med litt research på f.eks Paneristi.com - The Unofficial Resource For Officine Panerai.

Lykke til og velkommen som framtidig Paneristi.

Panerai, bonus følelse

Egentlig et umulig spørsmål å svare på, da det er du selv og din lommebok som avgjør hvor mye du ønsker å bruke.... :confused:

De to modellene du nevner koster f.eks fra ca NOK 31K til ca NOK 62K (Nye).
Det er derimot mulig å få en pent brukt PAM fra rundt 20-25K og videre opp til sikkert flere hundre tusen. :eek:

Du vil få mye glede (modeller og historie) og en god antydning på prisnivået på de ulike modellene med litt research på f.eks Paneristi.com - The Unofficial Resource For Officine Panerai.

Lykke til og velkommen som framtidig Paneristi.

Et annet viktig aspekt med Panerai'ene at du ved skifte av rem (etter personlig smak) får "ny-klokke" følelsen hver gang og klokken skifter totalt stil og uttrykk, alt fra "smoking/dress" stil til røff combat, dykker eller nostalgi, alt etter eget humør og stil.
Et stort pluss spør du meg og behovet for flere klokker etter anledning blir mindre.

Men kan man ha en panerai som eneste klokke? Tenker at 42mm utgavene er enklere å få under dresskjorta.

Luminor er i 40mm,44mm og 47mm
Radiomir kommer i 42mm og 45mm
Radiomir i 45mm går fint under skjorten:)

panerai_image2924213_zpsa25db183.jpg

392 (42mm øverst) mot 312 (44mm nederst), begge luminorvarianter.
Noe større forskjell enn 2mm skulle tilsi.

Beklager mitt feilinformerte svar ovenfor. Luminor i 42mm var nytt for meg.
Jeg mener nok fortsatt at 44mm er kledelig for en luminor, men det er jo ikke jeg som skal kjøpe klokke:) har du øye for radiomir, mm... Det er lekkert det!

Morsomt bilde som viste forskjellene på størrelse. Jeg ville nok selv aldri kjøpt en pam som er mindre enn 44mm, dette fordi den ville vært vanskelig å få solgt igjen. Litt av greia med Panerai er jo nettop at de er store.
Edit; Er du sikker på at det ikke er en 40mm som er vist på bildet da?

Redigert:
Perspektivet spiller nok et ørlite puss, men tror at bildet fra et paneraiforum er genuint.
Her er et til: http://panerai.watchprosite.com/?page=photo.raw.forum&msid=23882178&imgid=2856403&fi=717&pi=5366608&ti=799068&s=0&size=raw
Er fullt klar over at panerai skal være litt oversized osv, men har til gode å se en 42mm bli priset ned på salgsforumet her, til forskjell fra en god del 44mm modeller?

Uansett tror jeg ikke det blir 42mm på meg på en stund, de ligger vel et stykke over 50k hos bjerkemonopolet?

Redigert:
@Lilac For å svare enkelt: Nei. Man kan ikke ha en Panerai som eneste klokke. Kansje det lar seg gjøre sånn helt teoretisk, men i praksis funker det ikke :cool:

Frode.

?? Hvorfor ikke??
Jeg har flere ur, men bruker stort sett bare Pam'n.

Redigert av en moderator:
?? Hvorfor ikke??
Jeg har flere ur, men bruker stort sett bare Pam'n.

@Gin

Så du har altså ikke kun en Pam :D

He he - du ser nok hvor jeg vil. Jeg har ennå ikke truffet den personen som kun har en Pam som sin eneste klokke i sin besittelse. Ergo - teoretiske er det nok mulig å kun eie en Pam som sin eneste klokke, men ikke i praksis :D

Så er det dette med LYKKE da. Kan man leve lykkelig med kun én Pam? Kansje. Ikke jeg. Men andre kan nok det.
Men hva med å leve lykkelig uten en Pam? Akkurat det er nok meget mulig. Men det forutsetter at man aldri tidligere har eid en Pam. Har du først eid en Pam så er du solgt. Sånn er det bare. Har du forresten noensinne møtt en tidligere Pam eier som ikke føler savnet etter en ny (eller den gamle) Pam(en)? :rolleyes:

Frode.

Redigert av en moderator:
Har dessverre foreløpig kun 1 Pam:(

Men jeg kunne meget godt bare hatt dette ene uret som det eneste - og brukt det da til alt. Med ulike remmer kan det enkelt dresses opp eller ned og det er derfor meget fleksibelt.
Dog innser jeg at ved enkelte aktiviteter (jobbe i hagen, stå på ski, sykkle o.l.) ville valgt å gå helt uten ur. Ser uansett ikke noe behov for å ha et eget kostbart ur, bare for denne type aktiviteter.