Litt hjelp til valg av min første Panerai

Medlem
22. nov. 2012
Sted
Fredrikstad
Jeg er ganske fersk her på forumet, men er allerede alvorlig bitt av basillen.

Siden jeg ble medlem 22. november har jeg gått til innkjøp av 4 klokker. Dette har vært rimelige klokker av merke Seiko og Steinhart.

Jeg har lenge drømt om å eie en Panerai og har bestemt meg for å spare til en slik.

Jeg glemmer aldri første gang jeg så en Panerai "live." Jeg ble helt betatt av det store skinnende uret, så tidløst og klassisk. Ble ikke mindre betatt etter å ha lest historien til denne klokken.

Det å finne riktig modell er ikke helt lett, men jeg vil ha den enklest mulig og jeg liker best sandwich dial og blank kasse.

Jeg synes Panerai 112 en fin kandidat både pris- og utseendemessig.

Er dette en grei inngangsmodell, eller anbefaler andre modeller?

Hvor anbefaler dere å kjøpe?

Hva er normal ny- og bruktpris her i Norge?

Takker for all hjelp jeg kan få. :)

Selv liker jeg best 1950-kasse, men for all del... 112 er flott.

Om du liker 111 også, sender du en Mail til brukeren guybrush threepwood her inne. Vet han er ute etter å bytte sin panerai ut med en 312. Kansje dere blir enige om noe:)

Lykke til på jakten!

Jeg har lenge drømt om å eie en Panerai og har bestemt meg for å spare til en slik.

Det å finne riktig modell er ikke helt lett, men jeg vil ha den enklest mulig og jeg liker best sandwich dial og blank kasse.

Er dette en grei inngangsmodell, eller anbefaler andre modeller?

Hvor anbefaler dere å kjøpe?

Hva er normal ny- og bruktpris her i Norge?

Heisann og velkommen!

Jeg er syl-paneristi selv med et eierskap til 005 i 9 dager. Uansett kan jeg dele noen av mine refleksjoner iom at jeg har vært i samme situasjon som deg for kun 10 dager siden:) Og den deilige jakteperioden varte adskillig mer enn 9 dager... For å begynne med det første: 112 er en perfekt inngangsmodell!

Selv liker jeg 1950 kassen og sandwich dial best. Men med disse spesifikasjonene må du fort vekk opp i 35´ brukt. Eksempelvis 312 innfrir disse kravene, som mange med meg liker godt. 372 for ca 50-55´ brukt er muligens ennå penere, men for mange er den dessverre for stor (og dyr) med sine 47mm.

Pris var viktig for meg, derfor sirklet jeg inn på de rimelige 000/005 og 111/112. Førstnevnte modeller får du for 20-25´, sistnevnte modeller for 25-30´, avhengig av alder og tilstand. Forskjellen er i hovedsak sandwich dial og gjennomsiktig baklokk. De tidligste 111 kom uten sandwich dial. I utgangspunktet ønsket jeg sandwich dial, men nå som jeg har kjøpt painted dial er jeg absolutt fornøyd med det. Står faktisk ikke tilbake for sandwich som jeg trodde det skulle gjøre. Og begge deler er omtrent like historisk korrekt.
DSC_0239.jpg

Tilgjengeligheten er så som så på bruktmarkedet, så om du ikke har to-tre måneder foran deg kan det vært greit å ikke være for kresen eller betale mer enn andre budgivere. Selv var jeg ikke kresen, bortsett fra at Contemporary, Radiomir og Submersible var utelukket. Om du kjøper fra utlandet så er tilgjengeligheten god, men da må du bruke mye tid på å bli kjent med selger, en kostnad det også. Jeg anbefaler TS bruktmarked/finn.

Det jeg ville hatt 100% klarlagt er bruksområdet, om det er mest jobb/dress/pent ville jeg selv kjøpt en Radiomir da jeg syns utseende er ennå mer unikt. Klassiskt!

Dette var noen av mine erfaringer, håper de er litt til hjelp, i en jungel av flotte klokker!

Og en annen ting: modellene nevnt ovenfor er innmari trygge å starte med, utover disse og noen ytterligere standard modeller bør man nesten vite hva man holder på med. For eksempel så skal du være litt av en kjenner for å (ved et blikk) vite er PAM372 vs 6152-1 og PAM 21 vs 232 skiller opp mot en million:)

Redigert:
Heisann og velkommen!

Jeg er syl-paneristi selv med et eierskap til 005 i 9 dager. Uansett kan jeg dele noen av mine refleksjoner iom at jeg har vært i samme situasjon som deg for kun 10 dager siden:) Og den deilige jakteperioden varte adskillig mer enn 9 dager... For å begynne med det første: 112 er en perfekt inngangsmodell!

Selv liker jeg 1950 kassen og sandwich dial best. Men med disse spesifikasjonene må du fort vekk opp i 35´ brukt. Eksempelvis 312 innfrir disse kravene, som mange med meg liker godt. 372 for ca 50-55´ brukt er muligens ennå penere, men for mange er den dessverre for stor (og dyr) med sine 47mm.

Pris var viktig for meg, derfor sirklet jeg inn på de rimelige 000/005 og 111/112. Førstnevnte modeller får du for 20-25´, sistnevnte modeller for 25-30´, avhengig av alder og tilstand. Forskjellen er i hovedsak sandwich dial og gjennomsiktig baklokk. De tidligste 111 kom uten sandwich dial. I utgangspunktet ønsket jeg sandwich dial, men nå som jeg har kjøpt painted dial er jeg absolutt fornøyd med det. Står faktisk ikke tilbake for sandwich som jeg trodde det skulle gjøre. Og begge deler er omtrent like historisk korrekt.
DSC_0239.jpg

Tilgjengeligheten er så som så på bruktmarkedet, så om du ikke har to-tre måneder foran deg kan det vært greit å ikke være for kresen eller betale mer enn andre budgivere. Selv var jeg ikke kresen, bortsett fra at Contemporary, Radiomir og Submersible var utelukket. Om du kjøper fra utlandet så er tilgjengeligheten god, men da må du bruke mye tid på å bli kjent med selger, en kostnad det også. Jeg anbefaler TS bruktmarked/finn.

Det jeg ville hatt 100% klarlagt er bruksområdet, om det er mest jobb/dress/pent ville jeg selv kjøpt en Radiomir da jeg syns utseende er ennå mer unikt. Klassiskt!

Dette var noen av mine erfaringer, håper de er litt til hjelp, i en jungel av flotte klokker!

Og en annen ting: modellene nevnt ovenfor er innmari trygge å starte med, utover disse og noen ytterligere standard modeller bør man nesten vite hva man holder på med. For eksempel så skal du være litt av en kjenner for å (ved et blikk) vite er PAM372 vs 6152-1 og PAM 21 vs 232 skiller opp mot en million:)

Tusen takk for gode og utfyllende svar.

Da starter jakten på et pent eksemplar av en av disse modellene 000/005/111/112.

Setter PAM 111 med sandwich dial som nr. 1 på ønskelisten. :)

.... Da starter jakten på et pent eksemplar av en av disse modellene 000/005/111/112.
Setter PAM 111 med sandwich dial som nr. 1 på ønskelisten. :)

Ønsker lykke til med jakten! Kjøpte selv en 111 i mars, og har ikke angret ett sekund. Klokken har ikke vært mye alene :D

Kan anbefale PAM 352. Den har 1950 kasse, visere i gull, tobacco skive og er i titan! Den blir da ikke så "topptung" og er mye mer behagelig på armen. Jeg har prøvd den tilsvarende modellen i stål som er 312, og 352 var mye mer komfortabel hvis du skal bruke klokken masse

Jeg har prøvd den tilsvarende modellen i stål som er 312, og 352 var mye mer komfortabel hvis du skal bruke klokken masse

Nydelige klokker! Og trygge modeller ift eventuelt videresalg.

Men, om de sprenger budsjettet kan jeg tipse om PAM 118. Samme som 111, men i titan, tobacco og painted dial. Altså en PAM 36 "kopi", forøvrig en sykt dyr klokke... Send meg PM om det kan være av interesse, så kan jeg sette deg i kontakt med en som har en slik (altså 118, ikke 36:p) for salg. Selger er good-guy og klokken er pent holdt.

Ift de strengeste puristene så er vel ikke titan det hotteste? Ref ulike diskusjoner på TS.

Redigert:
Stemmer for PAM 111 den har sandwich dial, i stål, opptrekk og safirglass bakside.. En fantastisk klokke.. Kjenner savnet melder seg.. Hmmm

Helt enig med, Erik N her. Pam 111 var den klokken som fikk mine øyne opp for Panerai.
Absolutt en klokke å strarte med.
Lykke til på jakten.

Jeg begynte med en 111 men ble riimelig fort lei av manuelt opptrekk, bytta til 312. Synes også 1950-kassen er litt penere. Men det er jo smak og behag.

Redigert:

Mitt beste råd til deg som kommende Paneristi er å la din egen smak og din lommebok avgjøre hva du ender opp med.

Det finnes flere spennende modeller < NOK 35K å velge mellom. Ikke hos norsk AD kanskje, men det er ikke langt unna til København eller Stockholm.
I tillegg til vår egen salgsside på TS, anbefaler jeg gjerne UrSiden og Vintageure.dk - vintage ure brugte ursiden watches Rolex Omega Fortis Fortis Jaeger Panerai IWC

Lykke til! :)

Har hengt meg litt opp i PAM 111, liker designet på den, tror det blir en fin start.

Prisen er ganske konevennlig også, viktig i disse førjulstider. ;)

Blir jeg bitt av basillen kan jeg vel oppgradere etterhvert, jeg har litt lett for å ta av. :)

Har hengt meg litt opp i PAM 111, liker designet på den, tror det blir en fin start.

Prisen er ganske konevennlig også, viktig i disse førjulstider. ;)

Blir jeg bitt av basillen kan jeg vel oppgradere etterhvert, jeg har litt lett for å ta av. :)

Haha, med ta-av-tilbøyeligheter er det kanskje best å slette TS-kontoen ASAP? Her er ikke et konevennlig sted (pris og tid), men samtidig et sabla fint sted å være:)

Forøvrig enig med BRIO at DIN smak og lommebok bestemmer. Og at der finnes et utall modeller. 111 er dog et valg jeg støtter både ift utseende og at det er enkelt å selge når oppgraderingsbassillen kommer.

Lykke til i jakten, regner med å høre fra deg i denne tråden når valget er tatt:) Om ikke før om det er noe annet du lurer på!

Haha, med ta-av-tilbøyeligheter er det kanskje best å slette TS-kontoen ASAP? Her er ikke et konevennlig sted (pris og tid), men samtidig et sabla fint sted å være:)

Forøvrig enig med BRIO at DIN smak og lommebok bestemmer. Og at der finnes et utall modeller. 111 er dog et valg jeg støtter både ift utseende og at det er enkelt å selge når oppgraderingsbassillen kommer.

Lykke til i jakten, regner med å høre fra deg i denne tråden når valget er tatt:) Om ikke før om det er noe annet du lurer på!

Joa, det har blitt noen klokker siden jeg registrerte meg her for under en måned siden. :eek:

Går med litt tid her inne også, jeg ser den.

Det går vel greit så lenge ikke kona lager en konto på dette forumet. ;)

Jeg tror også at hun begynner å skjønne prissystemet mitt. Når jeg f.eks sier at noe kostet tusen kroner og noe, så vet hun at det mest sannsynlig kostet 1999,-

Kom over en ubrukt 2011 PAM000 til 20K på på ursiden.dk, det er vel ikke så gal pris?

2248_1315124654_pamen.JPG

Redigert:
Kom over en ubrukt 2011 PAM000 til 20K på på ursiden.dk, det er vel ikke så gal pris?

DKK er jo rimelig om dagen, så det er greit å forholde seg til danske kroner. Litt prutingsmulighet er det jo sikkert også . Men, om du må betale frakt + mva på 18-20' kommer du plutselig opp i 25', hvilket ikke er rimelig (imo) for en klokke som koster 28.500,- ny hos Bjerke, inkl mva og 5 års reklamasjonsrett + enkelthet rundt eventuelle garantisaker + den deilige følelsen av å handle nytt fra AD:)

Jeg tror også at hun begynner å skjønne prissystemet mitt. Når jeg f.eks sier at noe kostet tusen kroner og noe, så vet hun at det mest sannsynlig kostet 1999,-
Mitt prissystem tørr ikke jeg å poste på et åpent forum:p

DKK er jo rimelig om dagen, så det er greit å forholde seg til danske kroner. Litt prutingsmulighet er det jo sikkert også . Men, om du må betale frakt + mva på 18-20' kommer du plutselig opp i 25', hvilket ikke er rimelig (imo) for en klokke som koster 28.500,- ny hos Bjerke, inkl mva og 5 års reklamasjonsrett + enkelthet rundt eventuelle garantisaker + den deilige følelsen av å handle nytt fra AD:)

Vel, da utgår denne. :)