Litt om føflekker og faenskap

frj

Medlem
9. okt. 2013
Sted
Brussel/Oslo
Litt rart å poste denne på et forum der jeg har møtt de færreste, og også i underkategorien snikksnakk, men skitt au. De fleste her er menn, og vi går jo ikke til legen, så da er det uansett verdt å være litt personlig.

Etter å ha blitt "tvunget" til å få sjekket en føflekk på underarmen av en særdeles god kompis, ble flekken fjernet, og dermed var saken ute av verden... trodde jeg. Etter et par uker kom brevet der det sto at den lille jævelen inneholdt noen skumle celler av typen som begynner på k. Ikke mange, men nok til at helsevesenet i verdens rikeste land iverksetter tiltak. Forrige uke ble en større hudflik fjernet, og det er ingen grunn til å tro at det er spredning, heldigvis. Allikevel er det sånn som gjør at jeg tenker at det kanskje er en ide for oss gutta spesielt, å ta en tur til fastlegen litt oftere enn vi gjør. Og ser jeg en føflekk neste gang jeg møter noen f2f for en klokkehandel eller på en GTG i Oslo-området, så regn med at du også blir bedt, høflig, men bestemt, om å sjekke den!

Beklager om noen føler denne er over grensa for hva som hører hjemme her. Det er utelukkende godt ment... :)

Faenskap!

Det er mange skjulte trusler, og føflekkene er kanskje en av de verste. Så vanlig, og potensielt så farlig. Bra du ble tvunget inn!

Synderen her var på høyre underarm, målte ca. 0,5 cm i diameter, hadde ujevne kanter og ujevn farge, som i følge min bedre halvdel endret farge i løpet av sommeren. Selv er jeg klin fargeblind, men stoler på gode råd når jeg får dem. Bedre med en tur for mye og et kjapt kutt enn alternativet...

Etter mye mas dro jeg å sjekket en jeg også. En stor en ved øret som alltid kom borti brillestenger. Siden jeg ikke gadd å vente på fastlegen så dro jeg til en privat klinikk og betalte 1200 spenn for at legen skulle skjære av en bit og sende til test. Så måtte jeg tilbake å betale det samme for å fjerne stinget og det viste seg at den ikke var farlig og den kunne ikke fjernes. Så da sitter jeg her fortsatt med den plagsomme flekken og noen kr fattigere.. :(

Godt å få slikt sjekket. Jeg har selv "noen slike" som jeg skal få sjekket. Det går ganske raskt. Jeg var hos fastlegen og fikk time hos spesialist tre måneder etterpå. Så nå er det snart en måned til jeg skal få dem sjekket.

Det er jammen bra med verdens beste helsevesen.

:cool:

Veldig godt å høre at ting ser ut til å være i orden da. Var selv og fikk sjekket meg hos hudlege nå i sommer, etter gjentatt masing fra fruen. Ingenting å melde av galt heldigvis, og skal gjøre det til en årlig affære heretter. Vi gutta er rett og slett ikke flike nok til å sjekke oss jevnlig.

Har en rett ved armhulen som stikke 3-4mm ut av huden faktisk, svart er den også. Har planer om å sjekke meg, siden den har vært der i et par år nå ..

Mens det først snakkes om faenskapet på k, så er det greit å foreta en kjapp undersøkelse på testiklene og ;)

... når vi først snakker om k...-helvetet kan jeg bare tillegge at årets Movember er igang og - viser det seg - fortsatt aktuellt.

For en gangs skyld en TS-tråd hvor «pics or it didn't happen»-regelen ikke gjelder. Tror jeg. Håper jeg.

Bra tråd og initiativ @frj (og utrolig godt å høre at det ser ut til å gå bra)! Denne synes jeg vi må sørge for å holde liv i, for en jevnlig påminnelse av alvoret. Selv går jeg årlig til kontroll. Ingen dag i året er bedre enn dagen etter denne - uansett om legen vil skjære litt eller ei.

Seriøst folkens; INGEN grunn til å holde seg hjemme. Leser du dette og sitter med halvveis dårlig samvittighet? Bestill en time NÅ! Har du noe i frykt så blir ikke akkurat oddsen noe bedre med tiden...

Redigert av en moderator:
Helt enig med @fjk om at vi bør holde liv i denne. For min del blir det sjekk hver 3. måned de neste tre årene, så det er ikke noe jeg glemmer så lett.

Benytter også anledningen til å takke for alle kommentarer og likes. :)

Redigert av en moderator:
Litt rart å poste denne på et forum der jeg har møtt de færreste, og også i underkategorien snikksnakk, men skitt au. De fleste her er menn, og vi går jo ikke til legen, så da er det uansett verdt å være litt personlig.

Etter å ha blitt "tvunget" til å få sjekket en føflekk på underarmen av en særdeles god kompis, ble flekken fjernet, og dermed var saken ute av verden... trodde jeg. Etter et par uker kom brevet der det sto at den lille jævelen inneholdt noen skumle celler av typen som begynner på k. Ikke mange, men nok til at helsevesenet i verdens rikeste land iverksetter tiltak. Forrige uke ble en større hudflik fjernet, og det er ingen grunn til å tro at det er spredning, heldigvis. Allikevel er det sånn som gjør at jeg tenker at det kanskje er en ide for oss gutta spesielt, å ta en tur til fastlegen litt oftere enn vi gjør. Og ser jeg en føflekk neste gang jeg møter noen f2f for en klokkehandel eller på en GTG i Oslo-området, så regn med at du også blir bedt, høflig, men bestemt, om å sjekke den!

Beklager om noen føler denne er over grensa for hva som hører hjemme her. Det er utelukkende godt ment... :)

Absolutt innafor, ikke over grensa i det hele tatt. Du burde jo hatt blomster for å tenke på dine med asylanter.

Tommel opp fra meg.