Litt Omegahistorie: De første displaybackene på 60-tallet

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Kom over en interessant historie om da Omega lanserte de første modellene med gjennomsiktig baklokk på 60-tallet. Det viser seg at de sendte ut spesiallagde modeller med glasslokk på baksiden som forhandlerne kunne vise frem til kundene. Disse var ikke ment for salg, kun for demonstrasjon.

Naturligvis ville folk heller kjøpe disse enn de vanlige modellene, så Omega gjorde som gode sveitsiske urfabrikanter gjør: lagde et fancy navn ("Kleerback"), smalt på en 40% markup og startet salget. Det var ikke så mange som ville betale såpass mye ekstra for gjennomsiktig bakside, så salget gikk dårlig og modellen gikk ut.

Klokkene kom etter sigende kun med en type verk, det relativt sjeldne cal 560 (17j), en billig variant av cal 562 (24j) laget for det amerikanske markedet.

Her er noe mer om dette, og en liste med flere kilder.

Her er en faksimile av en avisside fra 1964, med en reklame for disse klokkene.

Her er noen bilder stjålet fra interwebsene:

gX9KU.jpg

omega_image.1478111.jpg

omega_image.1478136.jpg

Noen flere bilder her og her.

Som vanlig, krille, kommer du med interessante og ukjente (for de fleste) opplysninger. Et lite stykke Omega-historie. Og, ikke minst, jeg ble nå oppmerksom på et Omega-forum jeg ikke kjente til fra før.

Edit: Det er vel denne type tråder/innlegg som fortjener en "like", så jeg trykket på like-knappen også.

:D

Sehr erspannend!
Mer slikt takk ja :)

Forteller historien noe om hvor godt disse overlevd tidens tann og hvorvidt de er å finne / samlerverdi?
(eller burde jeg ta meg tiden og lese linken kanskje =) )