Litt pussig opplevelse hos Bjerke i prinsensgate

Medlem
5. mai 2009
Sted
Oslo
Så i forbindelse med årets gjennomgang av mine forsikringer slo det meg at klokkene jo kostet litt mer i år enn de gjorde i fjor og jeg ser behovet for en verdisaksforsikring for min egen del.

Uansett, det fordrer jo at jeg får meg en forsikringstakst på de fire klokkene det her var snakk om, så jeg tok en telefon til Bjerke i karl johansgate og de anbefalte meg å ta turen til prinsensgate da de også forhandlet omega og det her var snakk om 2 x omega og 2 x rolex.

Kommer ned til Bjerke i prinsensgate i dag og min opplevelse er ikke utelukkende positiv; første spørsmål var jo om jeg hadde kjøpt klokkene hos dem, noe jeg jo ikke har (da hadde jeg vel hatt kvitteringer og evt bare hatt behov for kopi av original kjøpskvittering...) siden alt er kjøpt brukt. Damen ble, om ikke sur, så i det minste litt snurt og forklarte at jeg kun kunne få en slik takst om klokkene var kjøpt i butikken.

Hva jeg derimot kunne få (og fikk) var en kopi av de kvasi-aktuelle prislistene (selv om jeg fikk pris på 116610 LN og ikke en 16610 som jeg har...).

Mulig dette holder ovenfor forsikringsselskapet, men jeg er litt skeptisk. Uansett tilfelle, jeg fikk følelsen av at jeg utelukkende var i veien og var bortimot stokk dum som ville ha noe slikt fra forhandleren siden jeg jo ikke hadde kjøpt klokkene nye hos dem. Min kamerat som var med fortalte i det vi kom ut at han aldri noen sinne ville kjøpe noe hos Bjerke bare fordi han reagerte slik på holdningen og hvordan de oppførte seg.

Av en eller annen grunn leverte jeg samtidig en SMP til service, dette kunne jeg jo sikkert bare ha gjort til f.eks Thune eller en hvilken som helst annen urpusher som sendrer til Swatch Group på kaldbakken, men gjort er gjort.

Alt er ikke bare negativt da en "mer voksen" dame i samme butkken i prinsensgate dukket opp fra bakrommet når jeg spurte om de hadde fått inn en SOH i 42mm, noe de ikke hadde, men hun tittet gjennom katalogen og tittet litt i det minste.

Uansett, jeg synes dette er en veldig, veldig merkelig greie. Servicen og kundebehandlingen jeg har fått nede hos Bjerke i karl johansgate har alltid vært eksemplarisk og jeg har ikke kjøpt noen klokker der heller...

Forøvrig gikk jeg direkte ut fra Bjerke, krysset veien og gikk inn hos Alf Lie. Der traff jeg en ekstremt serviceminded, ung urmaker som ristet litt oppgitt på hodet over min historie fra butikken over gaten og forklarte at de selvsagt kunne fikse en forsikringstakst. Leverte to av fire klokker jeg hadde med til dem og han håpte at det ville ta i underkant av en uke, men det var veldig mye arbeid om dagen pga ferieavvikling slik at det kunne ta litt lenger tid også.

Så nå har jeg totalt sett med én av fire klokker hjem, angrer litt på at jeg leverte klokken hos Bjerke, men tror det gikk en djevel i meg som fikk et akutt behov for å demonstrere for piken bak disken at jeg faktisk fint kan bruke penger selv om jeg ikke har kjøpt klokkene mine hos dem og jeg kommer nok til å forholde meg mye mer til Alf Lie i fremtiden enn Bjerke i prinsensgate.

Det var da en aldeles merkelig måte å motta en kunde på. Ikke nok med at du faktisk leverte inn en klokke på service, så har du faktisk flere ur av topp kvalitet med deg, noe hun burde verdsette høyt og se på som at du sannsynligvis kommer til å kjøpe ur igjen i fremtiden.
Har selv kun god erfaring med Bjerke Karl Johan, og omtrent ikke erfaring med Prinsens gate. Hører mye bra om Alf Lie ja :)

Ja synes det hele var litt pussig gitt, slo jeg sammen prisene her endte vi jo på ca 150' basert på prisene deres.. Men man blir kanskje litt blassert av å jobbe på et slikt sted, Explorer II, Submariner, Planet Ocean og normal SMP300 er kanskje ikke det mest spennende man kan se ;).

Men men... Bjerke i karl johan har utelukkende vært kanonbra og Alf Lie var helt topp nå og har vært det når jeg så vidt har vært innom tidligere for batteribytter osv.

Live and learn!

Ja synes det hele var litt pussig gitt, slo jeg sammen prisene her endte vi jo på ca 150' basert på prisene deres.. Men man blir kanskje litt blassert av å jobbe på et slikt sted, Explorer II, Submariner, Planet Ocean og normal SMP300 er kanskje ikke det mest spennende man kan se ;).

Men men... Bjerke i karl johan har utelukkende vært kanonbra og Alf Lie var helt topp nå og har vært det når jeg så vidt har vært innom tidligere for batteribytter osv.

Live and learn!

Du sier noe. Er lett å la prisene gå en til hodet. Merkelig kundebehandling likevel :) Syns da det høres ut som om du har en fet og tøff samling!

Jaja, man må vel få seg en liten opplevelse iblant, så vet man hvor man evnt ikke tar turen ved neste anledning. Ikke dermed sagt at alle opplever det samme, og det hender man har uflaks med en selger med en dårlig dag feks.

Hehe takk for det :). Joda, har jobbet mange år i butikk selv (derfor jeg synes det er pussig at de ikke har en tjeneste ala det Alf Lie har - noen hundrelapper per verditakst de utfører er jo god butikk samtidig som du gjør genistreken av å få potensielle kunder inn og ut av butikken din flere ganger samtidig som du gjør dem fornøyde med butikken..) og vet hvordan det kan være :).

..Slitsomt ChristianN...høres ut som du var spesielt uheldig med dagen og servicen...

Har samme behov som deg (takst på klokker), hvor er det best å levere når ingen av klokkene er kjøpt her "hjemme" og det er snakk om veldig forksjellige merker (IWC, Jaeger LeCoultre, Rolex og Panerai) ?

Lever de hos Alf Lie, uten tvil. Du kan få det gjort hos Tidemann også, men han tar i underkant av 2000 kr mener jeg å huske. For hvert ur. Hos AF koster det 350 kr per klokke og urverket får samtidig en rens.

Det at du ikke får forsikringstakst hos Bjerke er en kjent sak. Det er strengt talt veldig få urmakere som gir dette. Jeg spurte om det samme en gang på en Breitling jeg hadde inne til service, da fikk jeg en kopi av prislisten. De ville ikke en gang sette stempelet sitt på kopien.

Hadde forresten en nesten lik opplevense før jeg dro på ferie. Skulle trykkteste subben før jeg slang meg i vannet, dette ville jeg ha gjort mens jeg ventet da jeg hadde en tett timeplan den dagen. Hos Bjerke gikk ikke det, spratt over gaten til AF hvor de gjorde det på 5 min. For å ikke sette Bjerke i et for dårlig lys skulle de fått det til ila. dagen. (men for å spare utgifter har Prinsensgate og Karl J. Gate felles verksted midt mellom)

Inntil for et par år siden fikk man forsikringstaskter også fra Bjerke. Kostet bare 150 kr og de levert stort sett på dagen. Jeg har gjort dette flere ganger tidligere. Etter at Bjerke imidlertid klarte å utstede en takst på en fake Rolex, og deretter ble konfrontert med dette av en lite blid person som hadde kjøpt den klokken i den tro at taksten var en slags garanti på ekthet (noe de klart også bør være), fikk pipen en annen lyd.

Sist jeg sjekket skulle de ha 650 kr, og da var forutsetningen at klokken var kjøpt i butikken tidligere.

Lever de hos Alf Lie, uten tvil. Du kan få det gjort hos Tidemann også, men han tar i underkant av 2000 kr mener jeg å huske. For hvert ur. Hos AF koster det 350 kr per klokke og urverket får samtidig en rens.

Det at du ikke får forsikringstakst hos Bjerke er en kjent sak. Det er strengt talt veldig få urmakere som gir dette. Jeg spurte om det samme en gang på en Breitling jeg hadde inne til service, da fikk jeg en kopi av prislisten. De ville ikke en gang sette stempelet sitt på kopien.

Hadde forresten en nesten lik opplevense før jeg dro på ferie. Skulle trykkteste subben før jeg slang meg i vannet, dette ville jeg ha gjort mens jeg ventet da jeg hadde en tett timeplan den dagen. Hos Bjerke gikk ikke det, spratt over gaten til AF hvor de gjorde det på 5 min. For å ikke sette Bjerke i et for dårlig lys skulle de fått det til ila. dagen. (men for å spare utgifter har Prinsensgate og Karl J. Gate felles verksted midt mellom)

De tok en trykktest på en sub på 5 min? Den kan da ikke ha blitt testet på noe i nærheten av hva den bør?

De tok en trykktest på en sub på 5 min? Den kan da ikke ha blitt testet på noe i nærheten av hva den bør?

Testet til -0,5 bar og +10 bar. Maks deformasjon -1,5 u og 55,9 u (hva nå enn dette måtte bety)

Burde holde for bassenget med andre ord ;).

Jeg leverte over gaten til Alf Lie.. Mener bestemt at de sa prisen var 450 per ur og ikke 350 som nevnt av andre her, sikkert en nylig prisøkning.

Uansett tilfelle, jeg ser poenget til Bjerke ref. ekthet, jeg måtte som nevnt legge igjen POen og Suben hos Alf Lie for å få taksten så jeg antar de åpner og titter og faktisk ser at ting er ekte nok. Ellers gir jo for så vidt ikke taksten så mye mening; hadde jo åpnet for forsikringssvindel uten sidestykke.

Nuhvel, savner subben og POen min jeg.....

Det er det samme hos bjerke i Bergen. Gir kun forsikringstakst på klokker som er kjøpt der. Prøvde selv med expII og sea-dweller som var kjøpt brukt.

hos Lervik Ur i Haugesund derimot, var dette ikke noe problem. Mens jeg ventet på taksten satt jeg på "Rolex rommet" deres og så på nye klokker mens jeg drakk kaffi! Et lite år senere satt jeg meg i bilen og kjørte til Haugesund igjen og kjøpte en ny sub. Inkludert kjøringen, endte jeg nok opp med å betale det samme som prisen jeg hadde fått hos Bjerke.
Men det viser vel at enkle ting som en forsikringstakst og ekstrem service hjelper til senere salg...

Mulig jeg overdriver litt, men jeg vokste opp med å drive butikk og jeg skjønner ikke helt hva Bjerke holder på med.. Produktene går bare så langt, man må ha service og bygge kunderelasjoner også.. Men men, heldigvis er karl johansgate hyggelige når jeg er innom der. Selv om de ikke hadde laget noen forsikringstakst de heller hadde jeg vel neppe sittet igjen med følelsen av at jeg var i veien der.

Har bare positivt å si om Bjerke i Oslo, spesiellt i Prinsensgate. Har vært innom med jevne mellomrom siden 1980 og har fått topp service hver gang. Sist jeg var hos Alf Lie med en Tudor sub for service ble det skrevet Rolex sub på innleveringskvitteringen jeg fikk - fikk poengtert at det var en Tudor!!!!!! Hadde vært artig å kommet med den kvitteringen og kranglet på feil ur.
Tom

Bjerke lånte en gang en klokke av meg for å bruke den i en utstilling på åpningsdagen for lanseringen av klokkemerket. Som en gjenytelse avtalte jeg å få en forsikringstakst. Da jeg skulle hente klokken etter noen dager viste det seg imidlertid at Bjerke ikke ville gi meg noen slik takst.

Jeg tror jeg vurderer å avslå om Bjerke noen gang senere skulle be om å få låne en klokke.

Bjerke lånte en gang en klokke av meg for å bruke den i en utstilling på åpningsdagen for lanseringen av klokkemerket. Som en gjenytelse avtalte jeg å få en forsikringstakst. Da jeg skulle hente klokken etter noen dager viste det seg imidlertid at Bjerke ikke ville gi meg noen slik takst.

Jeg tror jeg vurderer å avslå om Bjerke noen gang senere skulle be om å få låne en klokke.

Auda, det synes jeg er skikkelig dårlig stil. Jeg husker jo godt anledningen, de skulle være utrolig glade for å få lov til å låne uret ditt. Uret ble jo til og med kommentert av produsentens representant så vidt jeg husker.

Uansett policy ellers burde de holde seg for gode til å bryte slike avtaler. Det burde dessuten være en selvfølge at et utlån av ur til store arrangementer ble møtt med en generøs gjenytelse.

Bjerke, om dere leser dette: Det er slike små drypp av kleinhet som gjør at dere ikke oppnår full score i en klokkeentusiasts øyne. Om jeg hadde drevet sjappa deres hadde jeg innført nulltoleranse for slikt.

Nå ble jeg nysgjerring på hva slags klokke dette var ?? :)

...kan noen ta på seg å sende denne tråden til Mr. Bjerke himself...helt sikker på at slike tilbakemelsinger fra entustiaster som "oss" er gull verdt og noe de ønske rå høre....hvis ikke er det ihvertfall ikke håp:(