Litteratur

Læreboken til urmakerutdannelsen er lettlest og informativ. Selv om den er skrevet for den som skal konstruere og reparere klokker, gir den også en menig urbærer god forståelse av hvordan et ur er bygget opp og fungerer. Med det elementære på plass får du større utbytte av å lese andre bøker senere. Jeg kan ikke i farten huske forfatterens navn, men jeg bestilte mitt eksemplar i en vanlig bokhandel for mange år siden. Det finnes forøvrig et uendelig antall bøker om forskjellige merker, verk osv - Amazon er en god venn, selv om besøk der fort kan bli dyrere enn planlagt. Det finnes selvsagt også oseaner av informasjon på nettet.

Timezone har en nettbasert urmakerskole for den som ønsker å lære å skru litt selv.

JohnnyThunder skrev:
Ønsker å lese meg litt opp på ur og urverk, noen tips om hva som bør leses, og hvor det kan skaffes?

Én liten norsk bok (softcover) heter "Klokka og tiden", skrevet av urmaker(?) og entusiast Kjell Jørgensen. Utgitt 2005 på "TidsPRESS a/s" ISBN 82-92715-00-2.

Forteller mye om mekaniske verk , samt urets historie og utvikling.

Boken kan også bestilles fra urimportør Frithjof E. Rasmussen AS i Oslo.

Se også denne linken : http://www.watchlinks.net/litteratursv.htm

JohnnyThunder skrev:
Ønsker å lese meg litt opp på ur og urverk, noen tips om hva som bør leses, og hvor det kan skaffes?
Start på Timezone. Først Faq-en, særlig hvis du er tilnærmingsvis blank. Etter det kan du begynne å grave rundt i de enorme ressursene dette nettstedet rommer. Det finnes enormt mye info der, og du bør være noe mindre blank etter en ettermiddag der.