Lommeur Omega LUC

Medlem
27. jan. 2014
Noen som kjenner disse urene? Arvet de av min far, de er i gull ellers kjenner jeg lite til de pluss finner lite eller ingen info på nett, 2 av de har salgskvitering fra 70 tallet med verdi men står bare gullur ikke noe mere info.

Ukjent merke, er en Familie klokke som har gått i arv fra min oldefar:

tn_IMG_1021.JPG

tn_IMG_1022_1.JPG

Omega:

tn_IMG_1026_1.JPG

LUC første ur:

tn_IMG_1027_1.JPG

LUC andre ur:

tn_IMG_1028_2.JPG

Baksider, Omega til venstre, første i midten andre til høyre:

tn_IMG_1024.JPG

Alle har ligget i bankboks 99% av tiden de starter å går, lette å trekke og ser fine ut med tanke på alder.

All info om hva det er eller om det er personer/butikker som kan ha en formening motaes med takk.

Christian

Dette var veldig pene lommeur. Nå er det vanskelig å gi noen korrekt informasjon om urene uten å ha sett urverkene og eventuelle stempel i urkassene. Så dette blir kun litt enkle opplysninger basert på det jeg ser ut fra bildene.

Omega uret: Sannsynlig et ur fra begynnelsen av 1900-tallet. Jeg har et par omegaer fra før år 1900, og de mangler omega symbolet på urskiven. Jeg har sett ad`s fra 1898 som viser lommeur med omegasymbol på urskive, men bilder jeg har sett av tidlige omega ur tyder på at dette symbolet ble mere obligatorisk på ur produsert etter år 1900.

Men hvis du åpner baklokkene, så står mest sannsynlig serienummeret på urverket og da vil vi få fasitten på når uret er produsert.

LUC urene: Urene er produsert av Chopard & Cie. SA, og logoen ble registrert i Sveits i 1907. Så urene er mest sannsynlig produsert etter dette tidsrom, jeg vil anta de er produsert i tidsrommet 1910-1920. Jeg finner lite info om dette urmerket og deres urverk i de bøker og kataloger jeg har som omfatter lommeur.

Familieuret, etter din oldefar: Problemet med å tidsfeste gamle lommeur er at urskive og urkasser har vært tilnærmet like gjennom store deler av 1900- tallet, så for å treffe mere korrekt er man nødt til å se urverket. Borden rundt urskiven ble benyttet fra rundt år 1900 og helt sikkert frem til 1950, men den var kanskje mest brukt i tidsrommet 1915-1930.

Men som sagt, hvis du får åpnet urene og lagt ut bilder av urverk og stempler, så vil kanskje flere komme på banen og gi yttligere opplysninger.

Er på jobb i asia for øyeblikket så får ta en titt på de når jeg kommer hjem om noen uker, men ble litt klokere uansett, takk for info

tok litt tid dette, men har fått litt mere info fra urene.

Familie uret:

tn_IMG_1359.jpg

tn_IMG_1362.JPG

tn_IMG_1361.JPG

tn_IMG_1362.JPG

Lite innfo og finne utenom serie nummer på "baklokket"

Luc nummer 1:

tn_IMG_1364.JPG

tn_IMG_1365.JPG

tn_IMG_1367.JPG

tn_IMG_1366.JPG

tn_IMG_1368_1.JPG

LUC nummer 2:

tn_IMG_1369.JPG

tn_IMG_1370.JPG

tn_IMG_1372_1.JPG

tn_IMG_1371.JPG

tn_IMG_1373.JPG

tn_IMG_1374_1.JPG

tn_IMG_1377_1.JPG

Urene i begge LUC ser ut til å være like, ser det inskrevet litt forskjellige datoer på nr 2

Omega:

tn_IMG_1378.JPG

tn_IMG_1379_1.JPG

tn_IMG_1380_3.JPG

tn_IMG_1381_3.JPG

tn_IMG_1383_3.JPG

tn_IMG_1385_3.jpg

På denne er det et nummer 780467 delvis skult so dere ser på siste bildet.

All info om disse urene eller hvor jeg kan finne ut noe eller hvor jeg kan ta de for å få info motaess met stor takk.

Mvh

Christian

Et par ting til, er du sikker på at det ikke flere siffer fremfor nummeret ved balansen? Og hva er serienummeret på urkassen?

Omega caliber 19

Hei

"In 1894 the creation of tje Omega "19" caliber, remarkable for the perfection of its construction, the ingenuity of certain mechanisms (time-setting) and its modest price, owing to new manufacturing methods. The 19 caliber resulted from the first introduction in Switzerland of the divided assembly system based on the interchange-ability of standard parts, a system which would be adopted progressively by the entire Swiss watch industri." Omega the history of a great brand

Dette ser ikke ut til å være et standard 15 steners caliber 19. Den har skrue monterte stener i bøssinger (gull) også på senterhjulet. Jeg vil da tro at det enten er et 19 eller 23 steners verk av en bedre kvalitet. Muligens en RR Grade, men da pleier det å være noen merkinger som indikerer dette. Den ligner også på et bilde jeg har av et caliber 19 Grade DDR 23 steners verk. Ta den med til en urmaker for identifikasjon. Det lave serienummeret indikerer også en tidlig produksjon av dette verket.

Redigert: