Longines ca. 1916

Medlem
3. jan. 2016
Sted
Glomfjord
Hei,

Jeg har fått en klokke etter oldefaren min som jeg tenkte å bruke til bunaden min.

Jeg har funnet ut at den er produsert ca. 1916 og det er kaliber 2125. Noen som kan fortelle meg noe mer om dette uret? Som bildet kanskje viser så er det ganske slitt. Hva burde jeg eventuelt gjøre med det?

Redigert:
Hei
Longines uret ser jo fint ut, men et bilde av urverket pleier å hjelpe. Finner ikke kalibernummeret du oppgir? Eller er det flere på sonen som har god greie på lommeur, @Superlite ?

Longines har for øvrig en suveren tjeneste som gir deg info om når og til hvilken importør uret ble solgt, basert på serienummer på urverk.

Takk for svar! Legger ved noen bilder til. Ganske sikker på det står 2125 på kaliber, men kan jo være en fake? :)

Skal se om jeg finner ut hvilken importør uret ble solgt fra!

Hei
Den er ekte Longines, merket med kaliber 21.25 som sannsynligvis angir størrelsen på verket i Linges. Produksjonsår ser ut til å stemme. Jeg fant en lik klokke i Shentons sin bok om lommeur. Der står det følgende om verket:
"Keyless wound and set. Half plate. 13 jewels Swiss lever movement Longines. Club tooth scape weel and straight line pallet. Cut bimetallic oversprung balance with blued steel balance spring and index on balance cock"
Ellers er kassen i sølv (0,800) og de fine medaljene i lokket er "reklame" for priser Longines hadde mottat. Kult med 24 timers skive som jeg regner med er i emalje.

• Liker
Reaksjoner: Superlite
Vil tro at salgsverdi vil ligge på 1000-2000 kroner (135-250 USD), avhengig av tilstand. Samlermarkedet i Norge er imidlertid begrenset. Gilbert/Engle/Shugart 2014