Longines Master Retrograde Moonphase

Medlem
29. april 2008
Sted
_
Noen som har noen tanker/erfaringer med Longines sitt nye tilskudd i Master serien?

Longines Master Collection Retrograde Moon Phases | WATCHTIME.COM

Jeg har fått veldig sansen for moonphase klokker, og denne tror jeg er en fin "inngangsmodell".
Har egentlig lyst på en noe dyrere Zenith Chronomaster GT, men det passer ikke så bra å svi av alle feriepengene denne sommeren.

Derfor lurer jeg på om noen har noen pro/con til meg.
- Det er jo "bare" et ETA verk.
- Er gjensalgsverdien ok OG er muligheten for flipping i det hele tatt til stede?
- Den har en mye renere og penere skive en den andre moonphase i Master serien, men samtidig "godt med visere".... :)
- Kommer i 41 og 44mm. 41 passer meg meget bra.

Tanker og meninger mottas med takk enten positive eller negative. :)

--
Christian

Redigert:
Jøss, trodde denne serien ble avviklet jeg :) Utrolig flotte klokker.
Ser ikke helt hvem som skulle tatt service på en hvis den trengte det, da de fleste urmakere hadde ristet på hodet, men hvis jeg ikke tar helt feil sitter det er spesialprodusert ETA verk bare laget til disse urene, så umulig er det vel ikke.

Den er over det prissjiktet der det er aktuelt for meg å betale for ETA ihvertfall. Men dette er kanskje såpass bearbeidet at det er noe virkelig utover det vanlige?

Muligheten for flipping av Longines har jeg et inntrykk av at begynner å bli ganske god, men i den prisklassen tror nok du ryker på et solid verditap, spesielt innenlands. Det er nok en klokke jeg ville kjøpt for å eie permanent. Verditapet er nok for stort for en ventepølse. Tror jeg. :)

@crown guard:
Ja det skal vist være et veldig bearbeidet ETA verk i denne. Skulle vel kanskje bare mangle. Hehe
Longines Master Collection Quadruple Retrograde Moon Phases Watch | Watch Review

Service burde vel være mulig så lenge man kjøper den hos ad i Norden?

@gert:
Jeg er selv veldig i tvil akkurat på det punktet med ETA selv. Det å ha In-house om dagen er jo liksom "alt". :-/
Jeg får den til i underkant av 20k på nettsiden til ulike ad i Europa. Tanken er vel at om jeg får den til ca den prisen i Norden, så er det verdt det. Men over 20 begynner å bli mye for et ETA, enig i det. ;)

Skal nemlig til Helsinki om et par uker, og har funnet frem alle AD der. :)

Redigert av en moderator:
I klokken sitter det riktignok et ETA-verk, men ETA A07 L31-verket er (så vidt jeg vet) laget for, og reservert til kun å brukes i akkurat denne klokken. Det bør derfor ikke sees på som et ETA-verk på linje med 2824, 2892 osv. Dette verket er om ikke in-house, så ihvertfall "in-house".

Både månefase og dag/natt indikator er vell noe i overkant…

Urverket er et helt ordinært ETA Valgranges med kalendermodul.

ETA Valgranges er et Valjoux 7750 bygget uten chronograph og med større diameter på bunnplaten. Urverket er i chronometergrad, men er ikke sertifisert. Modulen er laget av Dubois Déprez.

ETA Valgranges er et robust og driftsikkert urverk med god nøyaktighet, service er ikke noe problem, alle urmakere med respekt for seg selv kan gjøre jobben.

Bruktverdien på Longines pleier å være lav, det gjelder nok også denne modellen.

Veldig lekker hvertfall og til 20k tror jeg det er en god pris. Er det solens syklus på den øverste "subdialen"?

Flott klokke.

Longines Legend Diver holder seg usedvanlig godt i pris, men den er muligens unntaket. Trøst deg med at du taper mindre på denne enn om du kjøper deg en ny Rolex eller noe annet til 50+

Je ville spart til en Zenith Chronomaster GT. Så kan du kjøpe noe artig brukt til under 5k som ventepølse. Unntaket er hvis du har lyst å ha BÅDE Longinesen OG Zenithen i samlingen din for fremtiden. Men det virker som om du vurderer denne i stedet for Zentihen, og da har du vel lyst å bytte deg oppover? Med denne tror jeg det blir dyrt.

Synd man ikke kan få igjen momsen ved utførsel av bruktvarer (så vidt jeg vet). Hadde man kunnet det, hadde det vært bedre bruktverdi i klokker som ikke var så vanlige her på berget.

I klokken sitter det riktignok et ETA-verk, men ETA A07 L31-verket er (så vidt jeg vet) laget for, og reservert til kun å brukes i akkurat denne klokken. Det bør derfor ikke sees på som et ETA-verk på linje med 2824, 2892 osv. Dette verket er om ikke in-house, så ihvertfall "in-house".
Ja, det virker som det ETA verket bare står i denne modellen. Virker også forseggjort, men hva vet jeg...

Både månefase og dag/natt indikator er vell noe i overkant…

Urverket er et helt ordinært ETA Valgranges med kalendermodul.

ETA Valgranges er et Valjoux 7750 bygget uten chronograph og med større diameter på bunnplaten. Urverket er i chronometergrad, men er ikke sertifisert. Modulen er laget av Dubois Déprez.

ETA Valgranges er et robust og driftsikkert urverk med god nøyaktighet, service er ikke noe problem, alle urmakere med respekt for seg selv kan gjøre jobben.

Bruktverdien på Longines pleier å være lav, det gjelder nok også denne modellen.
Takk for god info. Med hensyn på akkurat dette ETA verket, så virker det som gode greier. Det er jo gjort mye arbeid med det.

Veldig lekker hvertfall og til 20k tror jeg det er en god pris. Er det solens syklus på den øverste "subdialen"?
Det er dag/natt indikator ja.

Flott klokke.

Longines Legend Diver holder seg usedvanlig godt i pris, men den er muligens unntaket. Trøst deg med at du taper mindre på denne enn om du kjøper deg en ny Rolex eller noe annet til 50+
Hehe.. Jeg har lenge siklet på LLD også. Prøvd den hos AD og var veldig nær et kjøp, men det er liksom noe som sier nei. :-/

Je ville spart til en Zenith Chronomaster GT. Så kan du kjøpe noe artig brukt til under 5k som ventepølse. Unntaket er hvis du har lyst å ha BÅDE Longinesen OG Zenithen i samlingen din for fremtiden. Men det virker som om du vurderer denne i stedet for Zentihen, og da har du vel lyst å bytte deg oppover? Med denne tror jeg det blir dyrt.

Synd man ikke kan få igjen momsen ved utførsel av bruktvarer (så vidt jeg vet). Hadde man kunnet det, hadde det vært bedre bruktverdi i klokker som ikke var så vanlige her på berget.
Jeg har jo i utgansgpunktet ikke tenkt å flippe, men vil jo ha muligheten. Syntes det kan være en fin klokke å ha i samlingen uansett. Jeg har nemlig lenge vært frem og tilbake på de ulike Chronomaster modellene til Zenith, og den jeg er mest interessert virker som umulig å få tak i. Ingen til salgs. Så da kan dette bli en ventepølse som ligger på grillen i flere år.. :D

Mtp mva fradrag så tenker jeg slik at om jeg betaler det den koster hos AD i utlandet (ca 3.000 $) så er det begrenset hvor mye tapet mitt vil være om jeg ønsker å selge. Modellen er såpass ny og det er ingen til salgs brukt pdd, bare via gråmarked/AD på nett.
Uansett så ser jeg poenget ditt med tanke på mva på brukte klokker.

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Tror dette til slutt handler om hvordan jeg føler klokken på hos AD. Om følelesen er god og prisen er ok, så blir kortet fort varmt i lommen. ;)

Redigert:
Ta en tur innom den lokale klokkepusher'en og få siste versjon av WatchWorld (00/24 - Volume 8 - issue 25, 2013).
Her er det en fin artikkel om Manufacture produsenter og in-house verk. Det hele koker ned til at det egentlig er fryktelig få sanne Manufacture produsenter, og samtidig kansje like få sanne in-house verk produsenter.

Og hvordan kommer så Longines ut? Vel, alle deres nyere verk er utviklet av ETA som jo er en søster bedrift av Longines. Samme eier av både ETA og Longines, nemlig Swatch Group. Kansje litt drøyt å kalle Longines' verk in-house. Men hvem bryr seg om detaljer.

Zenith f.eks. nevnes som en Manufacture produsent med in-house verk, men jeg var ikke klar over at de produserte "hair springs" under samme tak som de setter sammen urverkene deres. Gjør de virkelig det? Noen som vet?

Vel, vel. Den nevnte artikkelen er interessant lesning og etterlater en følelse over en meget komplisert og sammensatt Sveitsisk klokkeindustri.

Frode.

Takk for tipset frode!

Jeg skal en tur til sentrum i morgen, så da skal jeg få tak i en utgave av bladet.

Det er uten tvil mange ulike definisjoner om dette med "in house". Har kommet over mange diskusjoner på internasjonale fora. Det gjør at jeg tenker at dette Longines verket (og denne klokken) frister mer og mer. Er jo ikke så mange som produserer ALT selv og de som gjør det koster 10 x mer enn denne klokken. :-/

--
Christian

Avstemning mtp farge

Hei igjen folkens.

Det ser ut som jeg kan få en meget god pris på denne klokken, og da kan jeg forsvare et kjøp av et slikt ETA verk. ;))
Jeg tenkte derfor å høre med folket om hvilken farge som ser best ut.

Hvilken skive syntes dere er finest?

--
Christian

Redigert:
Her likte jeg hvit skive best! Syns månefasevinduet så bedre ut mot den.

Jeg pleier å gå for hvit, men på en såpass "travel" skive synes jeg faktisk sort kanskje var hakket bedre. Den blir litt mer diskret av det.