Longines Retrograde

Medlem
20. okt. 2010
Sted
Asker
Jeg er ute etter synspunkter på Longines Master collection Retrograde som jeg kom over nå i helgen hos en urmaker som avvikler Longines og selger restlageret til halv pris. Retrograde er en komplikasjon jeg ikke har reflektert så mye over hittil men etter å ha lest meg litt opp på Retrograde generelt og denne Longines modellen spesielt begynner jeg å bli mer og mer interessert.
Longines_Master_Retrograde_front_LG.jpg

Her et klipp
[video=youtube_share;_O3eNxJixFQ]http://youtu.be/_O3eNxJixFQ[/video]
Her en test Grading the Retrograde: Longines Master Collection Retrograde

Jeg synes disse Retrograd modellenen til Longines er flotte klokker til en grei pris:) Er det i tillegg 50% er det vel bare å kjøpe:p

Jeg har denne og er veldig fornøyd med klokken. Synes det er veldig mye klokke for pengene. Og hvis du får bra med rabatt er det ikke noe å stusse på. :D

Har den selv og er fornøyd med den, men desverre så får den ikke så mye armtid som den fortjener....

Jeg liker den veldig godt; så godt at jeg tror det kan bli min neste klokke:cool:

Takk for kommentarer.
Håper ikke det 'min' du har i tankene...

Den er jo 44mm og ganske høy pga urverket så det eneste som holder meg litt igjen er størrelsen ift mitt håndledd

Flott klokke, spennende med retrograd dato.

Longines gir veldig mye klokke for pengene. Som en del av Swatch Group må Longines finne sin plass, dyrere enn Certina og Tissot, men rimeligere en Omega.

Kvalitetsmessig ligger Longines veldig nær Omega, urkasse og skive er på omtrent samme nivå. Remmene og lenkene virker litt «billige», min Dolce Vita Chronograph kom med en preget «alligator» rem i kalveskinn, men den ser ut som plast!

De fleste av urverkene til Longines er standardverk fra ETA, chronometergrad, men uten sertifisering. Noen urverk lages også spesielt for Longines. Quartzverkene er av dyrere kvalitet en hva du finner i Certina/Tissot.

Urverket i Retrograde er et Longines L698 som er et ETA Valgranges med en kalendermodul fra Dubois Dépraz, dette er et veldig robust urverk.

Longines klokker holder seg ikke spesielt godt i pris, men når du kan få den med 50 % rabatt er det ikke så mye å lure på.

Jeg blir dessverre ikke så veldig imponert. Jeg synes godt at en klokke med så mange kroner og pushere bør ha flere komplikasjoner enn dag-dato og en annen tidssone. Om prisen er god så er det jo bare og kjøre på og se hva du syns. Går du lei kan du jo bare selge den igjen.

Selvom prisklassen er en helt annen tenker jeg på IWC sin perpetual som du stiller kun ved hjelp av en krone. Det er imponerende.

Den mye Retrograde'n har ikke disse pusherne, bare kronen og små knapper istedenfor pushere, trenger en sånn "pinne" for å stille de forskjellige komplikasjoner.

Den mye Retrograde'n har ikke disse pusherne, bare kronen og små knapper istedenfor pushere, trenger en sånn "pinne" for å stille de forskjellige komplikasjoner.

Stemmer det, og da ser klokken i mine øyne ikke like bra ut! Spesielt i litt vinkel ser det ikke ut i mine øyne.. Og den blir i tillegg mye mindre brukervennlig, så skal man ha denne modellen ville jeg absolutt anbefalt den med brukendes "pushere":)

Redigert:
Longines er et klokkemerke jeg lenge syntes var litt kjedelig men etterhvert blitt mer nysgjerrig på. Det begynte med et spesialhefte fra Chrono som brettet ut hele historikken og jeg ble fasinert av en modell de kom med i 1977 med det fantastiske urverket L990 fra den gangen Longines lagde sine verk selv før denne delen ble skilt ut i N.Lemania. Idag benyttes dette verket i modifisert form i likhet med andre Lemaniaverk bare i de mer eksklusive merkene til konsernet slik som Breguet mener jeg å ha lest. Dette Longines uret med L990 familien kom så i en begrenset opplag på til Baselmessen i 2008. Et eksemplar fra originalen i 1977 var prismessig utenfor rekkevidde men 'kopien' fra 2008
klarte jeg å spore opp i noen salgstråder (ca3500$) men desverre solgt. Leter fortsatt.
Retrograde klokken ble også lansert i 2008 og dukket derfor opp på netthinnen da jeg lette etter den andre.
Så det ble et interessant gjensyn da jeg så den til halv pris hos min norske AD.
Ingenting å lure på som dere sier så jeg slo til.
_DSC1394.jpg

_DSC1402.jpg

_DSC1389.jpg

Redigert: