Longines som stopper

Medlem
23. nov. 2010
Sted
Oslo området
Trenger litt hjelp her.
En venn av meg har en Longines Master Collection L2.693.4.78.6, cal 696 (ETA A07 231) som stoppet mens chrono funksjon var på. Klokka er kjøpt ny i Norge for 3-4 uker siden. (Thune)
Jeg har hatt klokka hos meg i noen dager og "testet" den litt. Power reserve er det ikke noe galt med. Den gikk i ca 50 timer selv om i brosjyren står det 46 timer:confused: og nøyaktighet er også bra, 2-3 sec.
Klokka har stoppet flere ganger mens jeg testet den. Første gang gikk den i 12 timer og så ble det verre. Den stoppet etter 15min, etter 4 timer, og etter 45min.
Når den stopper slår jeg av chrono funksjon og da fortsetter den som normalt.
Hva kan det være?
Selv om klokka er under garanti er det utrolig irriterende måtte sende den på service etter 4 uker og kanskje vente i flere mnd.
Takker for alle svar

untitled1of1-7.jpg

Er en feil, ingen tvil om det;) Akkurat hva det er ikke så godt å si, men noe feil med Chrono funksjonen er jo garantert! Bare å få levert inn så fort som mulig det, selvfølgelig er det jo kjedelig at sånt oppstår, men ting kan jo skje og derfor man har denne garantien! Får satse på det ikke tar så lang tid hos Swatch Group, tar vel neppe like lang tid som med Omega der inne!

Jeg vet at selgeren/produsenten har krav på å prøve å rette opp feilen men kan man heve kjøpet eller få ny klokke hvis det tar altfor lang tid å rette opp feilen? Noen som vet om det finnes noen tidsfrister for sånt?

ER vel en form for tidsfrist. Heter seg vel noe sånt som at selger har muligheten til å rette opp feil på en vare, hvis dette tar lang tid og er stor ulempe for kunden kan man bytte i ny vare evt heve kjøpet. Dette har jeg tatt fra hode så ordlyden er nok litt anderledes men er i kjøpsloven altså går den foran evt garantien fra produsent.

et raskt søk og jeg fant dette:

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?
Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.

Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis:

•Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før).
•I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene).
•Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler.
•Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.
To sjanser til å rette samme feil

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

Tusen takk til rolf s og maghas9. Får se hva han velger å gjøre med klokka.
Egentlig så har jeg litt dårlig samvitighet siden det var jeg som maste på ham at han skulle kjøpe seg en ordentlig klokke. Han siklet på den klokka lenge. Det var bursdagsgave han kjøpte til seg selv. Gruer meg litt til å fortelle ham at det kan ta evighet å reparere klokka.:( Får håpe at han har mer flaks og at SG prioriterer nye klokker.

Selvfølgelig kjedelig at det skjer, men som nevnt før ting kan skje.. Få levert den inn asap også blir det nok en hastesak hos SG! Lykke til, du får gi oss en setning med oppdatering etter hvert:)

Hahahahahahahahahahahahahaha*hikste*hahahahahahahahahahahahahaha :p

Jeg har ikke sakt noe om hvor lang tid en hastesak tar hos SG, men det går fortere enn en vanlig sak der i alle fall!;) De har også blitt litt raskere generelt sett etter at de på mye nå har blitt tilknyttet Swatch Group i STHLM! Men for all del, det tar fortsatt for lang tid i de aller fleste tilfeller!!!