Luminor PAM 312 urverk

Medlem
29. juni 2013
Sted
Asker
Hei, jeg vurderer å se/ prøve en PAM312, men har ikke hatt tid til å dra innom Bjerke. Leser på forumet at noen referer til at klokken er fullt trukket opp, osv. Vil det si at klokken manuelt må trekkes opp - altså ingen automatikk som jeg er vant til på min Omega? Mulig jeg har misforstått dette - fint med en avklaring :confused:

Håper jeg "faller" for Panerai når Bjerke besøkes innen noen få uker. Har stor sans for størrelsen, klokkens uttrykk samt mulighetene for remmer. Litt lei av stållenke etter 15 år med Omega Seamaster. Nå må noe nytt prøves!

312 er selvtrekkende, altså likt som din Omega, med gangreserve på 3 dager.
Det er et godt valg av en klokke!:)

Prøv også 320. Da har du i tillegg GMT, powerreserve på baksiden og nullstilling av sekundviser:)

Prøv også 320. Da har du i tillegg GMT, powerreserve på baksiden og nullstilling av sekundviser:)

Da 320 ikke har 24-timersvisning som f.eks Rolex GMT synes jeg funksjonen har litt begrenset verdi, det blir litt for mye tankevirksomhet for en enkel sjel som meg ;)

@SubaruBjørn Så vidt meg bekjent har Bjerke venteliste på 312.

Redigert av en moderator:
Da 320 ikke har 24-timersvisning som f.eks Rolex GMT synes jeg funksjonen har litt begrenset verdi, det blir litt for mye tankevirksomhet for en enkel sjel som meg ;)

Såpass! Stor etterspørsel eller begrenset tilgang?

GMT funksjonen er trolig noe jeg kommer til å bruke relativt lite i så fall. Da har jeg skjønt at det er mulig å skjule viseren.

I forhold til Rolex så har denne en AM/PM funksjon?

Snakket med Bjerke for ca en uke siden ang kjøp av 312, og hørtes ikke ut som det skulle være krise å få tak i. Jeg fikk beskjed om 2 til 8 uker leveringstid. Jeg gikk til anskaffelse av en 312 (rettere sagt 328 uten lenke), og er kjempefornøyd med den, ligger som støpt på håndleddet! Men som Entropy sier bør man prøve 320 også. Det er ikke spess GMT som tiltrekker meg, men at sekundviseren "går i null" ved stilling er fiffig, og det kan jo også være greit med indikator på driftreserven hvis man ikke bruker klokken jevnt:)

Såpass! Stor etterspørsel eller begrenset tilgang?

Tror nok det er en kombinasjon. Jeg ble kikket rart på hos Bjerke når jeg spurte om de hadde 312 inne for en to ukers tid siden. Etter hva jeg forsto så hadde de ikke disse inne så lenge før de var tomme igjen.

Jeg kjøpte ny 312 Bjerke i vinter og er ekstremt fornøyd med klokken. Bare husk å be om at den ikke vandaliseres med såkalt "nuf" nummer, noe Bjerke gjør med alle klokker som de selger.

Jeg kjøpte ny 312 Bjerke i vinter og er ekstremt fornøyd med klokken. Bare husk å be om at den ikke vandaliseres med såkalt "nuf" nummer, noe Bjerke gjør med alle klokker som de selger.

Takk for tilbakemelding! Er nuf nummer noe lignende securmark på båt og båtmotorer (i tilfelle den blir stjålet)? Er Bjerke villige til å ikke vandalisere klokken med dette? Hvis det er klokker de allerede har på lager, så er "skaden" kanskje allerede oppstått. Må eventuelt bli bestillingsklokke.

Har selv en 312 som jeg er veldig fornøyd med. Til tross for mine tynne håndledd (18cm) sitter den som støpt!
Du kan jo sjekke med @Mogens om han kan ha noen på vei inn?

Gled deg til å eksperimentere med reimer, her er en jeg har kjøpt hos Toshi straps:

2013-06-20%2021.18.25%20%281%29.jpg

Har planer om å se på et par Panerai hos Bjerke i morgen. Nevnte dette med NUF nummer og det er noe de har på klokkene som er tilgjengelig i butikk. Dersom jeg ønsker klokke uten dette nummeret, så må de bestille en ny klokke fra Panerai. Ut fra innlegget fra @EAS så høres det ut ikke ut som en fordel med NUF nummeret annet enn en sikkerhet dersom klokken skulle bli stjålet eller hvis en ønsker å ha kontroll på historikken på klokken hos forhandler. Ref. Bjerke så bør en spare på alle servicekvitteringer ved bortfall av NUF nummer. Det er noe jeg gjør uansett, men dokumenter kan bli borte. Blir en avveining dette. Kom gjerne med innspill dersom andre på forumet har tanker rundt dette.

Har planer om å se på et par Panerai hos Bjerke i morgen. Nevnte dette med NUF nummer og det er noe de har på klokkene som er tilgjengelig i butikk. Dersom jeg ønsker klokke uten dette nummeret, så må de bestille en ny klokke fra Panerai. Ut fra innlegget fra @EAS så høres det ut ikke ut som en fordel med NUF nummeret annet enn en sikkerhet dersom klokken skulle bli stjålet eller hvis en ønsker å ha kontroll på historikken på klokken hos forhandler. Ref. Bjerke så bør en spare på alle servicekvitteringer ved bortfall av NUF nummer. Det er noe jeg gjør uansett, men dokumenter kan bli borte. Blir en avveining dette. Kom gjerne med innspill dersom andre på forumet har tanker rundt dette.

Må si at jeg syns det er svært spesielt at dette ikke kan linkes opp mot produsentens opprinnelige serienummer fremfor å skrible noen halvveis leselige nummer på baksiden av en lug.

For det første mener jeg også at "NUF" nummer er helt meningsløst i 2013. Ser at flere og flere klokkeprodusenter har kommet med "digitalt servicehefte", dette er ikke ukjent fra bilbransjen bla.

Jeg ble møtt med en ovenifra og ned holdning når jeg forsøkte å forhøre meg litt rundt dette med "nufing" som de kalte det. Jeg fikk argumenter som "det et sånn at vi kan se at klokken er ekte og den er kjøpt her", eller "serienummet på klokken kan ikke brukes som referanse i vårt kartotek fordi der har vi så mange klokker så det er mye lettere å finne det med nuf nummeret".

Jeg mener at Bjerke kan fornye seg litt. Da får de oppdatere det såkalte kartoteket sitt til å takle serienummer på klokkene.

Er jeg liksom gal fordi jeg handler et ur til 50.000kr og ikke ønsker at det skal se ut som en 5-åring som har risset inn fødselsdatoen sin på baksiden av klokken? (Med display caseback er jo baksiden av klokken like spennende å se på som forsiden"

Hadde jeg kjøpt en sjelden AP/PP og den hadde blitt nuffet uten mitt samtykke hadde jeg fått hjerteinfarkt.

• Liker
Reaksjoner: Frost