Luminor vs Luminor 1950

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Lurer litt på hva tankene til folk her inne rundt disse to kassene er. Har fått inntrykk av at mange mener at 1950 er den ultimate Panerai-kassen, men hva er det som gjør at folk liker den best? Var innom Bjerke i dag og fikk prøvd både Luminor og Luminor 1950 og jeg må si at jeg synes den vanlige Luminor-kassen lå bedre på håndleddet.

caseshape_lum.jpg

caseshape_1950.jpg

Ser man på bildene over så er jo 1950 den mest "klumpete" kassen. I tillegg opplever jeg at når jeg har den på hånden så ligger lugsene å svever, men på vanlig Luminor fulgte de håndleddet på en behagelig måte.

Nå høres jeg nesten negativ ut til 1950, men missforstå meg rett. Det kan nok veldig fort hende at jeg ender opp med en PAM312 (men nå ble plutselig PAM510 også et alternativ) ;)

Er egentlig ute etter å høre hvilke detaljer som gjør at folk foretrekker det ene eller det andre. Så, speak up! :)

Du må skille mellom de med automatisk opptrekk og manuelt opptrekk.
1950 kassen blir en del høyere pga det automatisk opptrekket, som er i de fleste PAM's med denne kassen.

Den samme 1950 kassen, men med manuelt opptrekk, er betydelig lavere og vil på armen oppleves mer som Luminor kassen.

Ulempen, om det kan kalles det, er at valgene da begrenses enten til 47mm (Pam 422, 423, 372 og 557), eller til relativt kostbare modeller i 44mm (PAM 233 og 275).

Hvis ikke du er klar for "edle" metaller da:mrgreen:

"Kvar sin tykkj" er det noe som heter på dialekt.
@Gin er inne på noe vesentlig her. Men jeg vil slå et slag for Luminor-kassen.
Jeg synes den rett og slett er elegant, mens 1950 kassen er barskere.
Et eksempel på Luminor-kassen:
dsc1631.JPG

Redigert av en moderator:
curves.jpg

Har ingen bedre forklaring enn at jeg liker kurvene på 1950-kassen, og synes selv den sitter bedre på min hånd enn den vanlige Luminor-kassen:cool: Når jeg tenker meg om summerer jo begge disse faktorene opp det viktigste på en klokke generelt - nemlig at man selv synes den er både pen og behagelig.

Ser man på bildene over så er jo 1950 den mest "klumpete" kassen.
... er ikke dette en kvalitet hos et Panerai-ur @acnorway?!
1950 eller ei, stusset selv på hvor ufattelig behagelige disse generellt er på hånden per milimeter uansett kasse.
Og sitter igjen med særlig god følelse av Tom sin Luminor (2001-ish) med lenke. For et råskinn til ur.
VqUO32G.jpg

... er ikke dette en kvalitet hos et Panerai-ur @acnorway?!

Jo du sier jo noe der @adamskater! De er vel ikke akkurat lagd for å være diskret :p Men de var likevel noe veldig fint over bærekomforten til den vanlige Luminor-kassen. Kanskje håndleddene mine tilogmed kunne taklet den i 47mm :confused:

Men på den andre siden:
1187692d1376331171-pam312-v-rolex-sub-date-pam312_00016328.jpg

*sikle*

Som vi snakket om på gtg`en nå sist, så må man nesten bare prøve 47mm på før man avfeier den. Hadde jo selv avfeid den, men jaggu satt den ikke helt fint. Ja, den er STOR, men det er jo ikke noe problem. Det er jo en Panerai må vite;)

Synes også at Luminor sitter marginalt bedre på, men klager ikke stort over 1950 kassen heller. Og, har kun 312 nå, så uten å ha noe å sammenligne den med, hva som er "beste", så er den helt toppers synes jeg.

Som vi snakket om på gtg`en nå sist, så må man nesten bare prøve 47mm på før man avfeier den. Hadde jo selv avfeid den, men jaggu satt den ikke helt fint. Ja, den er STOR, men det er jo ikke noe problem. Det er jo en Panerai må vite;)

Synes også at Luminor sitter marginalt bedre på, men klager ikke stort over 1950 kassen heller. Og, har kun 312 nå, så uten å ha noe å sammenligne den med, hva som er "beste", så er den helt toppers synes jeg.

De hadde dessverre bare inne 44mm på Bjerke :( utenom Radiomir, men den har jeg jo allerede prøvd i 47mm. Dersom det blir et GTG i Oslo snart er det kanskje noen som har en 47mm jeg kan prøve :confused: ;)

Ja jeg var jo så heldig å få prøve fiddyen din i Trondheim @Dr. Fiddy. Da virket den i utgangspunktet litt stor, men ser ikke helt bort ifra at det hadde endret seg litt dersom jeg hadde prøvd den nå. Kjøpte jo en 44mm Magrette på den samme GTG'en som jeg nå synes at bærer ganske nett :p Men kunne vært interessant å prøve en 47mm med vanlig luminor-kasse :)

Ja, det er nok bare en vanesak. 47mm virker jo litt stort i begynnelsen...
Så det trengs kanskje noen flere prøverunder før du bestemmer deg for om 44 eller 47 er det magiske tallet :)

Jeg har den 'vanlige' luminor-kassen med min 112, og synes den ligger veldig godt på hånden min.

Likevel tenker jeg av og til på å gå over til 1950-kassen, men jeg er litt skeptisk til høyden i forhold til diameter. Prøvde en 321 i fjor, men husker dessverre ikke konkret hvordan den lå i forhold til min 112 :(

Men innerst inne sikler jeg nok uansett på en 47mm, etter å ha fått klådd på @Dr. Fiddy sin 305.. :D

Jeg synes 1950 er penest (den er virkelig vakker) men Luminor-kassen sitter klart best på min arm. 1950-kassene sitter veldig høyt på armen min. Den ligger liksom ikke nede på armen, men føles som en klump på håndleddet. Synd, men ikke verre enn at jeg sikkert kommer til å kjøpe en med tid og stunder.
47mm-kassene sitter sånn sett bedre. Liker dem veldig godt også.

Kasseformer.

Min eneste Luminor er en med "kurver";) og jeg er fornøyd, syns særlig dome på glasset er fint på disse modellene.
Når dette er sagt er det noe eget med den "vanlige" Luminor kassen! gir et skikkelig toolwatch intrykk som jeg syns er i tråd med Panerai tradisjon. De mere rektangulære formene er virkelig bra IMO. Så syns ikke du bør være redd for å gå for en Luminor med slik kasse. Nå har det også kommet en slik med inhouse verk , syns PAM510 er snasen!!Selv om stygge ting er blitt sagt om ETA baserte PAMs må man ikke glemme at også dette er gode arbeidshestersom holder tiden godt.
Som Paneristi må jeg si: Du kan ikke gå feil :)

Ser forsåvidt poenget med kurver :mrgreen:

panerai_image.1628541.jpg

panerai_image.1628546.jpg

Ser kanskje for meg at den blankpolerte kassen på en PAM510 kan bli en ripemagnet :confused: Noen som har erfaring med dette?

Edit: Slenger liksågodt med et bilde av PAM510 også:
2ztaczm.jpg

Alle bilder er skamløst stjelt fra nettet :eek:

Redigert:
Jeg har hatt 2 av med den klassiske kassen. Sitter veldig godt på armen og ser også veldig bra ut. Håndledd på 18cm.

Har utfra bilder på nett aldri blitt komfortabel med hvordan 312 ser ut på armen - den sitter liksom for høyt. En 1950-kasse uten automatikk er marginalt bedre. Godt mulig den er kjempecomfy...

Jeg hadde først 111 i ca 1 år. Likte Luminor kassen godt, men etter et års tid følte jeg det var noe som manglet.

"Oppgraderte" til 312 og har aldri sett meg tilbake. Den både ser og føles mye større på håndleddet. At folk sier den kan oppleves som litt "topptung" og klumpete er jeg enig i. Luminor kassen er mer behagelig. Men utseendemessig foretrekker jeg 1950 uten tvil.

Syntes nye 510 er en veldig kul klokke jeg absolutt kunne tenkt meg, men det finnes for mye annet snadder der ute å bruke over 50.000kr på.

Mine erfaringer :)

På mine håndledd sitter den vanlige luminor kassen best, med synes helt klart at 1950 kassen er penest. Prøvde på 233 tidligere i dag, den er kanskje litt dyr men satt som en drøm. Absolutt en modell jeg vurderer, selv om den egentlig er et stykke over budsjett 88.400 tror jeg prisen var.

Ser kanskje for meg at den blankpolerte kassen på en PAM510 kan bli en ripemagnet :confused: Noen som har erfaring med dette?

372 er helpolert og jeg må si at den holder seg overraskende bra. Jeg bruker klokkene mine og er intet petimeter, men da jeg leverte den til Bjerke for service ba jeg faktisk om de inspiserte klokken og eventuelt noterte ned skader/riper. Den var da brukt jevnlig i ett år og ingen riper ble funnet. Hairlines, ja, men ikke noe å skrive en avhandling om.