- Medlem
- 26. april 2011
For et drøyt år siden kjøpte jeg en klokke. Noen uker senere solgte jeg den videre. For en serieflipper er dette helt normalt. Normalt er det derimot ikke at jeg fikk melding fra kjøper at klokken muligens var falsk.
Jeg responderte til kjøper med mange spørsmål og referanser til dokumentasjon om ekthet som fulgte med klokken. Samtidig hørte jeg med noen av landets fremste forbrukeradvokater. Saken var klar. Dersom klokken er falsk har jeg solgt noe som ikke er det det skulle være og kjøper kan heve salget.
For en stund siden fikk jeg konklusjon om at klokken er falsk, og for et par uker siden kom den tilbake til Norge. Heldigvis har kjøper benyttet Bjerke som sendte den til Rolex i Sveits for undersøkelse. Jeg er glad for at dette er håndtert via Bjerke fordi jeg liker at en så alvorlig og kjip sak håndteres mest mulig transparent og profesjonelt.
Rolex i Geneve har gjennom krevende analyser konkludert med at det jeg, min kjøper, min selger, Bjerke, diverse andre klokkeinteresserte som så på klokken har tatt feil og at det ikke er en Rolex Submariner 1680 jeg hverken har kjøpt eller solgt.
Jeg har hevet salget og min selger har hevet kjøpet. Ryddig. Kjedelig. Selvsagt en del diskusjoner om faktum, men allikavel ryddig.
Rolex-Johnny var den eneste på min vei til kjøp som sa det muligens var noe rart med klokken, uten at han kunne si hva. Flere andre som samler på vintage Rolex så klokken uten å se hverken muffins eller ugler i mosen. Heller ikke Bjerke stusset. Altså en god kopi.
Jeg var klar over at bezel ikke var original. Men dessverre er heller ikke skive, visere, krone og kasse original (se brev fra Rolex nedenfor). Urverk er trolig Rolex. Glass vet jeg ikke noe om, men de er vel uansett ettermarked for 1680?
Fake eller franken. Ett fett. Det er ikke en Rolex Submariner 1680!
Legger ut denne informasjonen til skrekk og advarsel. Ikke la være å kjøpe vintage, men det finnes ikke gratis lunsjer og kopier eksisterer.
Slik ser den ut nå
Trolig ekte Rolex, men ikke tilhørende klokka, selvsagt...:
Div dokumentasjon:
I beste mening
// Genta
Redigert: