Lurer på hvordan sjekke "tiden"?

Medlem
16. des. 2014
Har vært hos urmaker med farfars gamle lommeur, og fått det datert til 1924. Så nå har jeg målt hvordan det "holder" tiden på 24 timer (på minuttet) og gjort det samme med armbåndsuret fra 30-40 tallet:) Det har fortnet seg et minutt på samme 24 t. Så lurer på over hvor lang tid jeg skal holde de gående? Og om noen vet hvor ofte disse gamle lommeurene ble trukket opp? Det tok en liten evighet. Så antar det skal vare litt? eller:)

Er her litt usikker på hva du mener. Et "vanlig"ur/lommeur fra gamle dager kan med fordel trekkes en gang i døgnet. Unntak ville vært dersom det er et ur som skal vare i mange dager. Er ikke kjent med om det fantes særlig mange slike før (kommer på gamle Panerai 8 dager) i farten, da antar jeg at det også ville blitt gjort et nummer ut av, altså at det sto et synlig sted på skive-lokk-verk at dette uret er et x dagersverk-ur. Et minutt uten regulering på forhånd høres ikke så galt ut. Kan sannsynligvis reguleres noe bedre. Et lommeur skal vel i hovedsak holde tiden i to posisjoner, krone opp - i lommen, og skive opp - på nattbordet. Du kan vel uansett sjekke evt powerreserve ved å trekke opp maks og se hvor lenge de går. Er vel ikke dato så må sjekke par ganger i døgnet slik at du vet om det stoppet på dag eller natt. De fleste ur som har ca to dager kraftreserve yter best, eller mest presist, det første døgn. Derfor ok å trekke hver dag.

En liten oppfølger på denne,
Hva regnes som "innafor" når det gjelder nøyaktighet, la oss si over ett døgn. Hvet det er noen spesifikke krav om det skal være innenfor et eller annet Swiss made eller noe i den duren (kanskje ikke made, men noe med Swiss:p)
Så til hvordan sjekke nøyaktigheten, er det å sjekke opp mot en annen klokke, eventuell hvilken, jeg har også sett bilder av sånne digitale duppeditter. Ser også at det finnes enkelte app'er for smartphones til dette. Hva er mest vanlig og hva regnes som best?

@bnohre - COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres) er det moderne armbåndsur testet til å gå innenfor for å kunne gis "tittelen"(?) Chronometer.
Noen syns den er litt enkel og da har "eliten" rottet seg sammen og skapt Fleurier Quality Foundation

Men for en enkel mann i gata så er vintage som holder seg innenfor minutter feil hver dag helt ok.
For å finne en eksakt klokke så er justervesenet en grei nettside,
still klokken så nært opp mot den og sjekk så over en tid hvor mye du har avvik fra den, 1sek/time -> 24sek/dag osv.

Men greit å merke seg er også hvordan uret brukes - ligger den med kronen opp eller ned om natten et.c. og COSC tar dette i betraktning og måler i flere posisjoner. En urmaker eller urinteressert kompis/medforumist kan sikkert også stille en Timegrapher til rådighet for å måle avviket. Den hører på "tikkingen" hvor fort uret går og kan stilles i forskjellige posisjoner
MTG5000..jpg

Redigert av en moderator: