"Lurt" av Thune?

Medlem
22. okt. 2012
Hei alle sammen! Jeg er sylfersk på forumet, og dette er min første post.

Grunnen til at jeg poster her er fordi jeg trenger litt faglig ekspertise.
Jeg har kjøpt en Longines Conquest med modell nr. L3.659.4. Denne kjøpte jeg på Thune. Jeg pressiserte at jeg ikke skulle ha et quartz ur, men mekanisk urverk.

Jeg fikk da anbefalt denne klokken, og det ble sagt at den hadde urverk, og var drevet av batteri. Jeg spurte flere ganger om det stemte, og damen så på disse symbolene på prislappen, og sa at ja. Her er det ikke quartz symbol, så den har urverk.

Når jeg nå ser på spesifikkasjonene på nettet ser det ut som dette er en quartz klokke!
Kan det hende at det finnes undermodeller av samme nummer, som har mekanisk urverk med batteri??

Mvh

Eric

Ja, da ble du lurt... Men det høres ut som det var mangel på kunnskap og ikke bevisst lureri:oops:

Hvis du har mulighet, ville jeg gått tilbake i butikken og bedt dem åpne klokken sammen med deg.
Det viktigste her er at du har en god følelse med handelen, og er sikker på at du har fått det du ba om.

Velkommen til forumet, og gratulerer med ny klokke.

Kikk på sekundviseren din: Dersom den glir, eller flyter over skiven, har klokken din et mekanisk urverk. Dersom den beveger seg en hakkende, i et- eller halvtsekundsintervaller, har den et kvartsdrevet urverk. I sistnevnte tilfelle har du ikke fått det du ville ha, men jeg tror "lurt" er en litt for flatterende betegnelse. Det forutsetter at selgeren visste hva hun gjorde, noe din beskrivelse av salget ikke tyder på. Ta den med tilbake og forklar situasjonen, så ordner det seg nok.

Edit: Forsent ute, igjen.

"alt" er urverk. Du ville ha et mekanisk verk. Disse finnes med håndopptrekk - eller automatisk opptrekk (mest vanlig, lades med håndens bevegelser, må IKKE forveksles med kinetic som er batteridrevne quartsur, hvor BATTERIET lades av bevegelse - noen blander automatikk med kinetic) - ingen av disse har batteri.

Du har åpenbart fått et batteridrevet ur - altså et quarts (ur)verk...

Kinkig, har ikke noen åpenbare tips til løsning, men jeg ville absolutt ha tatt en samtale med selger/butikksjef og hørt om dette kan ordnes på noen måte.

EDIT: Her er det mange som er kjappe på avtrekkeren...

Tusen takk for mange superraske svar!

Det er ca 1,5 mnd siden jeg kjøpte uret, på Thune OSL.
Jeg får vel dra innom der til helgen å prate med dem. Desverre er jeg noe skeptisk, siden det har gått litt tid.

Når det er sagt er det ingen tvil (i midt hode) at jeg uttrykte meg svært klart! Det var også grunnen til at jeg ikke kjøpte Tissot som de også hadde. Vi stod lenge og diskuterte fordeler med quartz og mekanisk urverk! Det spesielle var at hun hadde en tilsynelatende identisk klokke til litt lavere pris, men denne skulle angivelig være quartz drevet, og hadde tydelig dette symbolet på pristaggen, noe min ikke hadde.

Eric

Ta med kvittering og spør om du betalte for mekanisk(det var jo det du ba om), men mottok Quartz. Har du sjekket prisen på Quartz vs. mekanisk?

Merkelig, har du mulighet til å ta et bilde av klokken din og legge ut her, så får vi avklart om det er det ene eller andre ganske kjapt..:)

Vil nok ikke si du er lurt her med overlegg, men kundebehandeleren har muligens ikke hatt 100% kontroll på sine produkter.. Kjedelig, men er det 1,5 mnd siden er jo det litt uheldig i forhold til bytte etc..

Ta med kvittering og spør om du betalte for mekanisk(det var jordet du ba om), men mottok Quartz. Har du sjekket prisen på Quartz vs. mekanisk?

Jeg fikk den litt dyrere klokken. Så jeg har ikke fått "feil" klokke i forhold til den vi ble enige om.
De har rett og slett feilinformert meg. Det var en hyggelig dame så jeg er sikker på at hun bare ikke visste bedre!

Eric

dette er egentlig et omvendt eksempel på hva urmakere advarer de som kjøper klokke på nettet om. Det er nettopp tryggheten og fagkunnskapen som er det eneste en AD kan skilte med mot online butikkene. Når denne siste skanse er forsert så kan de takke seg selv hvis trenden mot online klokkekjøp fortsetter.

Selv er jeg tilhenger av AD'er, men dette er rett og slett ikke bra nok. Uansett undskyldning.

Jeg foreslår at du skriver et skriftlig brev der du forklarer situasjonen. Så nevner du at du kan stikke innom xx dato for en prat. dette gir de tid til å tenke gjennom saken og du slipper å ventilere litt for mye frustrasjon som igjen kan ødelegge dine muligheter hvis du trapper opp uannonsert

Er det batteri=Quartz. Viser flytter seg et sekund i et hakk. Automat= uten batteri. Lytt og du høre masse tikking og viser flyter, dvs ca 6-8 tikk or sekund. Lykke til og velkommen. Syns at Thune er syndern her, men 1,5 mnd er ei stund..

Da ser saken ut til å ha løst seg! :D
Jeg ringte Thune og forklarte saken, og fulgte derefter opp med en epost.
Svaret kom dagen etter hvor de uten diskusjon godtok mitt forslag om omlevering.

Jeg må jo si at dette var meget god kundeservice fra Thune sin side. Det gjør meg virkelig lysten på å fortsette mitt kundeforhold også i fremtiden.

Eric

Svaret kom dagen etter hvor de uten diskusjon godtok mitt forslag om omlevering.

Jeg må jo si at dette var meget god kundeservice fra Thune sin side. Det gjør meg virkelig lysten på å fortsette mitt kundeforhold også i fremtiden.

Eric

Dette var imponerende kundebehandling! Må si jeg fryktet Thune ikke ville akseptere forslaget om bytte, ettersom det var gått såpass lang tid siden kjøp. Godt jobbet, og hyggelig å høre!:)

Veldig bra, hyggelig å høre at også slike kjedebutikker har god service.
Nå håper jeg du gjør en review på Quartz vs automatic når du har fått hatt den nye noen dager.

Eric

Det var hyggelig lesning:) Dette er veldig godt levert fra Thune må jeg si, to tommler opp for slik service:D

Dette var bra. Fint å se at de ikke bare ønsker å selge, men at kunden er fornøyd med det han/hun har kjøpt og så er viktig.