Lydkilde - CD / LP / MP3 / Streaming

Medlem
20. juli 2009
Er samlere "sinker" ang. lyd og nye medier? Tenker da på oss klokkefolk som er opptatt av "ting" - hvordan blir det da med bits og bytes?

Sak på lokalradioen her om dagen med påfølgende diskusjon i lunsjen satte i gang de små grå hos meg.

Hva bruker dere som lydkilde?

Eksisterer det et mønster med samlere - er gleden av CD / LP så stor at vi ikke følger utviklingen?

Selv er jeg en samler, men allerede i 1999 begynte jeg med digitialisering og lagring i en bod. Allikevel var det først for 1 år siden at jeg bestemte meg for å være heldigital og ikke kjøpe CD for å "rippe" de med lagring i boden.

Dire Strait med Brothers In Arms ble første CD i samlingen (da var jeg tenåring), nesten 2000 plater senere er det KUN spesielle utgaver som blir kjøpt fysiske.

Veksler mellom Itunes og MP3, men plater til 10 dollar frister jo mye.

Har backup! :)

Før var det itunes, nå er det spotify Premium.
Har fortsatt en del rippet i lossless i iTunes for bruk når det skal nytes litt ekstra.

Her går det stort sett i WiMP på både Mac og iPhone til hverdags, men kjøper så mye som mulig på vinyl til å kose meg med. Som fattig student er ikke det det letteste å prioritere, så platesamlingen er ikke så stor enda, men det blir nok bra. Eneste musikken jeg betaler for, bortsett fra det jeg betaler for WiMP er på vinyl.

Med permium på spotify så får du god lyd på de fleste utgivelser.. Jeg bruker kun Spotify via DAC inn i forsterkeren/hodetelefonen.. Har også selvsagt Vinyl for de ekstra hyggelige kveldene! :D Jeg er 27 å har flere lp'r enn fattern noen gang har hatt ;)

Jeg tipper antall TS-medlemmer med platespiller ligger godt over snittet i befolkningen. Jeg tror rett og slett jeg må starte en egen tråd for disse flotte mekaniske innretningene.