Lyst på en litt sliten Patek? Les her...

Er jo en del man hours som ligger bak da. Koster nok litt å ha urmakere og håndverkere som er blant de beste av de beste.

Om du ser på regnetstykket fra Patek sitt ståsted tror jeg du blir overrasket over hvor lite de tjener på en slik jobb. Om man ser bor ifra skinnremen og spenna står man igjen med rådyre arbeidstimer som i tillegg krever bruk av dyre maskiner.

Det er ikke uvanlig at et mekanisk verksted i Norge fakturer 700-1000kr/time. Da får du to mann i en uke for 6000 pund.

Om du ser på regnetstykket fra Patek sitt ståsted tror jeg du blir overrasket over hvor lite de tjener på en slik jobb. Om man ser bor ifra skinnremen og spenna står man igjen med rådyre arbeidstimer som i tillegg krever bruk av dyre maskiner.

Det er ikke uvanlig at et mekanisk verksted i Norge fakturer 700-1000kr/time. Da får du to mann i en uke for 6000 pund.

Jeg tror de tjener meget godt. Prisoverslaget på over 2600 euro er for en standard service. Dvs demontering, rengjøring, smøring og regulering. Maskinering av nye deler er ikke nevnt.
Problemet er at de sitter på alle delene selv. Det samme skal Omega begynne med fra 2016. Da stiger nok serviceprisene der også.

Jeg tror de tjener meget godt. Prisoverslaget på over 2600 euro er for en standard service. Dvs demontering, rengjøring, smøring og regulering. Maskinering av nye deler er ikke nevnt.
Problemet er at de sitter på alle delene selv. Det samme skal Omega begynne med fra 2016. Da stiger nok serviceprisene der også.

Nemlig. Fravær av konkurranse vil gi høyere priser. Det har det alltid gjort. Og i alle fall hvis du har monopol på det som selges.

Men da må jeg spørre: Er det ikke mulig å la en uavhengig urmaker gjøre dette? Gitt at han har deler (eller muligheter til å produsere disse). Så vidt jeg vet har Ossur i Tordenskjolds gt. gjort service på noen PP-er.

Det kan hende du har rett, jeg kan lite om urverk, men jeg tror vi begge blir overrasket over hvor mange arbeidstimer en slik service/restaurering tar. OG Sveitsere tjener meget godt.

Kanskje denne karen kan gjøre det litt billigere?

1.jpg

Dan Spitz, tidligere gitarist i Anthrax:

"I’m not a collector at all but my favorite watches are old Pateks since I spent so much time restoring them for a good 5-7 years, hitting the lathes on daily basis. I got to create parts that are no longer available. So I have a basic love for Pateks from this time period."

:mrgreen:

Bjerke server to Rolex daglig pr urmaker. Hvor mye lenger tid kan det ta med en PP? La oss si at de klarer ett ur pr dag og at det medgår deler for 5K (og det gjør det ikke) - da snakker vi fort 3.000,-/time.

Den som skal kjøpe ny Omega bør kanskje vurdere å kjøpe en ekstra av samme slaget, slik at man har tilgang på deler når klokken leveres til Tidemann for service.

Måten man skviser ut gode håndtverkere/urmakere for å gjøre jobben de kan og er utdannet til er definitivt en av tingene som gir meg mest avsmak når det gjelder hele klokkeindustrien.

Sjarmerende å kunne gå til en fagmann eller entusiast med et 50 år gammelt urverk og få det overhalt til en fornuftig pris. Hvis det skal koste halv pris av et nytt ur, så er det ikke så sjarmerende med disse evigvarende mekaniske maskinene lenger.

Skjønner at kompliserte urverk krever spesiell kunnskap, men tid/dato er vel noe de fleste urmakere kunne kikket på om de hadde tilgang på deler?

Den som skal kjøpe ny Omega bør kanskje vurdere å kjøpe en ekstra av samme slaget, slik at man har tilgang på deler når klokken leveres til Tidemann for service.

Og det er ikke kødd en gang.

Så en kommentar et eller annet sted hvor en vintage Omega-samler ikke var så bekymret for den nye politikken til Omega. Han mente at vi som har klokker med eldre Omega-verk (321, 861, verk i 500-serien etc) vil ha så og si ubegrenset tilgang til donor-verk og deler i fremtiden, gitt de veldig høye produksjonstallene som ble kjørt på 60- og 70-tallet...

Selvsagt en sannhet med modifikasjoner, det vil nok bli knapphet her også en gang. Spørsmålet er hvor lenge til. For moderne Omega-er vil knappheten være fra 1. januar 2016 (give or take), så man kan uansett konkludere med at vi vintage-samlere vil ha det enklere nå fremover enn ny-klokke-folket.

Det var dagens vintage-reklame, nå over til sporten. :)