Lyst på Panerai, men er inhouse-verket en dealbreaker?

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
Har blitt veldig begeistret for Radiomir, og da spesifikt 609 eller 610, og har så smått begynt å spare opp til en. Men, etter litt research og googling så finner jeg på flere forumer at folk rapporterer mye tull med Panerais "nye" (kom i 2013) P.5000 urverk. Leser flere tilfeller av at det går opp til flere minutter feil de første to dagene om det trekkes helt opp til full fjær, og jeg leste om en fyr som leverte sin inn til Panerai for å rette denne feilen, men bare fikk den sendt tilbake med meldingen om at dette er normalt og at et tidsavvik på noen minutter i uken er vanlig på mekaniske klokker. What?

Nøyaktigheten i resten av gangreserven skal heller ikke være veldig imponerende, men rundt 10 sek i døgnet er ihvertfall noe en lettere kan leve med.

Stemmer dette, eller er det bare et klassisk eksempel på at negativ omtale hoper seg opp på nett, og at det går tusenvis av fornøyde kunder rundt med nøyaktige P.5000 urverk tikkende på armen - altså "nothing wrong, nothing to report"?

Hvis det stemmer, så er det jo mildt sagt skuffende for et så moderne urverk. Tenk hvor god nøyaktighet som ble oppnådd for flere tiår siden med mye mer primitive produksjonsmetoder. Ta for eksempel Omega, og hvor mye teknologi, nøyaktighet og robusthet de pakker inn i urverk som sitter i klokker til samme eller lavere pris. Eller Tudors nye in-house verk... Det er jo dette man bør kunne forvente av moderne urverk.

Som en liten sidebekymring så hjelper det ikke å lese utallige tråder om hvor elendig kundeservicen til Panerai er, med servicesentre som leverer tilbake klokker med riper og flere problemer enn de opprinnelig skulle fikse. Noen erfaringer her? Nå er det vel uansett Bjerke som utfører servicer på Panerai i Norge og de er vel temmelig bra, men det gir allikevel en viss bismak...

Håper noen kan komme med positive erfaringer og kunnskap som får Panerai til å friste igjen, jeg digger virkelig designet og har så lyst til å bekymringsfritt kunne slå til og kjøpe, derfor er det så frustrerende om dårlige urverk skal bli en dealbreaker.

Redigert:
@Gin og @Thomas84 er vell PAM fans nr.1 her på sonen.
Dei kan sikkert uttale seg?

Ingen erfaring sjølve, men nekter å tru at dei går minutter feil i veka.
Dette ville jo vere heilt uakseptabelt i prisklassen vi snakker....

Hvis du er bekymret for P5000, kan du ikke heller kjøpe en 183 eller 380 - ganske like 609, men har ETA verk?

Jeg har ingen egen erfaring med P5000, men har bare gode erfaringer med P9000 og P3000. De jeg har/har hatt av disse, har vært MEGET bra. Vanskelig å tro at P5000 ikke skal være like godt, selv med en gangreserve på 8 dager - som jo gir en utfordring med å sikre en jevn løpeverk belastning.

Personlig liker jeg ikke utseende på P5000 og liker kortere gangreserve, slik at en naturlig rotasjon av mine ur følger gangreservene på disse.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Kohe321
Jeg har prøvd ut p2002, p9000 og p3000 i forskjellige varianter. Tre av fire klokker har oppført seg upåklagelig. I prosent er jo den statistikken på trynet, men jeg håper jeg bare hadde uflaks med 423'n min. Så vidt jeg vet, sender bjerke alle Panerai med inhouse til SC for service/garanti. Jeg har ikke opplevd dårlig service, men må innrømme at jeg ble irritert da SC mente klokka oppførte seg normalt.
Her kan det være et min forklaring av problemet ble litt "lost in translation".

Problemet høres dog ut til å være litt det samme. Min gikk nemlig veldig fort med full PR, nøyaktig med halv PR, og for sakte når den var på nedre halvdelen. Fikk forklart at det var en feil med hovedfjæra eller "klutsjen" som gjorde at kreftene ikke ble fordelt likt over tid.

Men nå er alt så mye bedre, måtte bare forstå at en pam uten sekundviser var veien å gå;)

Nå skal en også huske på at mange av de som kjøper Panerai er paneristier, spesielt interesserte mennesker som muligens har høyere forventninger og krav en mange andre klokkekjøpere.

Lykke til, det er bare å bestille:)

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Hvis du er bekymret for P5000, kan du ikke heller kjøpe en 183 eller 380 - ganske like 609, men har ETA verk?

Jeg har ingen egen erfaring med P5000, men har bare gode erfaringer med P9000 og P3000. De jeg har/har hatt av disse, har vært MEGET bra. Vanskelig å tro at P5000 ikke skal være like godt, selv med en gangreserve på 8 dager - som jo gir en utfordring med å sikre en jevn løpeverk belastning.

Personlig liker jeg ikke utseende på P5000 og liker kortere gangreserve, slik at en naturlig rotasjon av mine ur følger gangreservene på disse.

@Gin Godt poeng, 183 er alternativet om jeg velger å styre unna P.5000. Det eneste er at jeg egentlig liker best det rene utseende til 610 med kun minutt og timeviser, og den layouten finnes dessverre ikke med det andre verket.

P.5000 er ikke akkurat vakkert nei, men om det er nøyaktig og solid nok så er det helt greit for min del. Jeg tenker litt motsatt med tanke på gangreserven, nemlig at 8 dager ville vært nokså herlig da jeg bare kan ha den gående hele tiden. Så lenge jeg husker på å trekke den opp en gang i uken kan jeg rotere med de andre klokkene som jeg vil og den vil alltid være klar til bruk - gitt at den ikke går flere minutter feil etter en uke, selvfølgelig :p

Takk for forslaget og innspill! Setter stor pris på det, skal tenkes nøye igjennom dette her.

Jeg har prøvd ut p2002, p9000 og p3000 i forskjellige varianter. Tre av fire klokker har oppført seg upåklagelig. I prosent er jo den statistikken på trynet, men jeg håper jeg bare hadde uflaks med 423'n min. Så vidt jeg vet, sender bjerke alle Panerai med inhouse til SC for service/garanti. Jeg har ikke opplevd dårlig service, men må innrømme at jeg ble irritert da SC mente klokka oppførte seg normalt.
Her kan det være et min forklaring av problemet ble litt "lost in translation".

Problemet høres dog ut til å være litt det samme. Min gikk nemlig veldig fort med full PR, nøyaktig med halv PR, og for sakte når den var på nedre halvdelen. Fikk forklart at det var en feil med hovedfjæra eller "klutsjen" som gjorde at kreftene ikke ble fordelt likt over tid.

Men nå er alt så mye bedre, måtte bare forstå at en pam uten sekundviser var veien å gå;)

Nå skal en også huske på at mange av de som kjøper Panerai er paneristier, spesielt interesserte mennesker som muligens har høyere forventninger og krav en mange andre klokkekjøpere.

Lykke til, det er bare å bestille:)

@Thomas84 Interessant, takk for at du deler erfaringene dine! Det er akkurat dette jeg har lest litt for mange eksempler på nemlig, og sånn sett får det meg til å tenke at det ikke "bare" er uflaks du hadde, men at det faktisk er et ganske utbredt problem med Panerais in-house verk.

Hehe, sånn sett er det jo bra at jeg foretrekker versjonen uten sekundviser, men hovedgrunnen er jo utseende og ikke det at jeg blir sittende lykkelig uvitende om nøyaktigheten... :p

Var forresten ikke klar over at Bjerke ikke gjorde service på Panerai på verkstedet, men sender dem ut til Panerais egne service senter. Heldigvis har du for det meste hatt gode erfaringer med denne løsningen, men etter å ha lest såpass med dårlige erfaringer derfra så sitter jeg hovedsaklig igjen med følelsen av at dette kun er et stort minus.

Er forøvrig spent på hva @BRIO1368 tenker om problemstilingen min også. :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Jeg har akkurat bestilt meg 609, og er ikke bekymret i det hele tatt. Du kan jo evt kjøpe en brukt 210?
Har også hatt 510 tidligere, kjøpt ny av meg på Bjerke, men kun for en kort periode. Var ingen problemer med den så vidt meg bekjent.

Redigert:
  • Liker
@Kohe321 og andre... Jeg personlig har ingen erfaring med dette nye in-house verket.

Jeg leser derimot i ulike Panerai fora at det får stort sett positiv omtale,- bl.a. er det flere som opplever verket som et "kraftverk" som gjerne gir en gangtid på 9+ dager.

Sorry, det er det jeg kan bidra med.

• Liker
Jepp, ser at folk gjennomgående rapporterer lengre gangreserve enn 8 dager på disse, noe som jo er ganske kult. :)

Jeg tenker at de som opplever +2 minutter på de første par dagene etter opptrekk umulig kan ha urverk som fungerer som de skal. Det må jo være tonnevis av folk som har P.5000 urverk som går nøyaktig, for om alle hadde opplevd dette og disse verkene faktisk var så unøyaktige så tipper jeg dette ville blitt en større sak vi ville hørt mer om i klokkeverdenen.

Forresten, er det ikke enkelt og greit mulig å få Bjerke til å sjekke den på en timegrapher ved fullt opptrekk før kjøp? Slo meg plutselig at dette burde være en ganske enkel løsning på hele problemet... :p

Jepp, ser at folk gjennomgående rapporterer lengre gangreserve enn 8 dager på disse, noe som jo er ganske kult. :)

Jeg tenker at de som opplever +2 minutter på de første par dagene etter opptrekk umulig kan ha urverk som fungerer som de skal. Det må jo være tonnevis av folk som har P.5000 urverk som går nøyaktig, for om alle hadde opplevd dette og disse verkene faktisk var så unøyaktige så tipper jeg dette ville blitt en større sak vi ville hørt mer om i klokkeverdenen.

Forresten, er det ikke enkelt og greit mulig å få Bjerke til å sjekke den på en timegrapher ved fullt opptrekk før kjøp? Slo meg plutselig at dette burde være en ganske enkel løsning på hele problemet... :p

Ta med medbrakt timegrapher, bør jo være grei skuring det

• Liker
Ta med medbrakt timegrapher, bør jo være grei skuring det
Dette er jo også en løsning. Dog har jeg ikke en timegrapher, og selv om jeg muligens kunne fått lånt en så føler jeg uansett at det blir litt flaut å komme inn i butikken med en slik under armen. :p

Men om de ikke har i butikken så er jeg sikker på at det lar seg gjøre å komme til en avtale hvor de kan teste den på verkstedet først, mot en liten ekstra kostnad og ventetid... :)

Redigert:
Dersom du vil handle Panerai så er det jo kun Oslo som gjelder (I Norge ☺). Med litt planlegging så kan jeg stille med Timegrapher. Er dog temmelig sikker på at de allerede har dette. Er jo et lite verksted i kjelleren. Er essensielt med en slik der dersom de skal justere litt. Er jo en enkel jobb (dersom urmaker er på jobb i butikken vel å merke) som ikke krever verksted. Ring evt og bare spør dem. Jeg har bestilt en rem som må komme snart, så må komme meg dit etter hvert uansett ☺☺☺ Siste to månedene har jeg vært Paneristi på min hals. Du har jo allerede sett min post her om (det som skulle vise seg å være) p5000. Det var en utfordring på big pilot med PR og det KAN høres rimelig ut at det er en utfordring.

• Liker