Månefase eller dag- og nattvisning?

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Jeg driver og ser etter klokker jeg kan sette på ønskelista for 2015, og det som gjelder er i første rekke nye komplikasjoner.

Månefase har alltid fascinert meg, og jeg kunne tenke meg en klokke som viser månefasen. Det må helst bli quartz, da jeg regner med at mekaniske klokker med så avanserte komplikasjoner ligger for høyt i pris. Det er også fint om klokka selv holder orden på både tid og månefaser, så jeg ikke må stille inn dette hver gang den har blitt liggende en stund uten å ha blitt brukt.

Så til saken; jeg finner ganske mange som har "månefaser", men for meg ser det ut til at det heller dreier seg om dag- og nattvisning, altså sol mellom klokka 0600 og 1800, og måne fra 1800 til 0600. Dette har jeg jo hatt på en billig, kinesisk automat, og det er vel ikke komplisert i det hele tatt? Stilig, for så vidt, men det er ikke dette jeg er ute etter nå ...

Eller er det jeg som er uvitende; vil månefasene vises i det samme "vinduet" som sola og månen?

Takknemlig for svar! :)

Månefase er i utgangspunktet ikke noe mer avansert enn en datovisning, men med noen færre kalenderdager på runden. I praksis blir klokken mer komplisert da det blir en tilleggsfunksjon til andre funksjoner. Jeg er imidlertidig sikker på at du får mange gode forslag på mekaniske månefaser til en rimelig pris her på sonen :)

Ja, jeg tar mer enn gjerne mot tips, for det er neimen ikke lett å finne! Har riktignok funnet mange flotte Citizen Eco-drive med månefase, men de nye er dyre (og i de fleste tilfeller utsolgte), og de brukte ... vel, når selger opplyser at det er normal slitasje, så blir jeg litt usikker på om jeg kommer til å bli særlig fornøyd. :(

Orient har en som jeg liker, men jeg vet ikke om jeg tror helt på at klokka har en ekte månefasekomplikasjon? Ser mest ut som sol og måne, eller? (Det er jo også det Creationwatches oppgir, det var på eBay det ble oppgitt at klokka har månefase.)

SET0P003W0_MED.jpg

Ellers er det en fin klokke med blå visere ...

Ja, jeg tar mer enn gjerne mot tips, for det er neimen ikke lett å finne! Har riktignok funnet mange flotte Citizen Eco-drive med månefase, men de nye er dyre (og i de fleste tilfeller utsolgte), og de brukte ... vel, når selger opplyser at det er normal slitasje, så blir jeg litt usikker på om jeg kommer til å bli særlig fornøyd. :(

Orient har en som jeg liker, men jeg vet ikke om jeg tror helt på at klokka har en ekte månefasekomplikasjon? Ser mest ut som sol og måne, eller? (Det er jo også det Creationwatches oppgir, det var på eBay det ble oppgitt at klokka har månefase.)

SET0P003W0_MED.jpg

Ellers er det en fin klokke med blå visere ...

Det er nok natt/dag indikator på den klokka der.

Men har sett et par Sea-gull og slikt som månefase som du får til et par lapper.